ראשי > ניו אייג' > זיו קיטארו
בארכיון האתר
ריבוע קסם
קומיקס: ספרי הכישוף של העידן החדש? זיו קיטארו על "פרומת'יאה", הסדרה המדהימה והמהפכנית שמצליחה להמחיש לקורא מהי חוויה מאגית
18/10/2006
במסורות של העולם העתיק, היה הידע המאגי עובר ממורה לתלמיד, מפה לאוזן, מאות ואלפי שנים, אפילו לאחר המצאת הכתב. לאט לאט הפכו התורות בעל-פה לתורות בכתב. כשגוטנברג המציא במאה ה-15 את מכונת הדפוס, הוא שינה בן לילה שינה את הדרך שבה ניתן לרכוש ידע.

היום יכולים המתעניינים במאגיה וכישוף לחפש להם מורה בדרך המסורתית, אך באותה המידה, ואף בקלות רבה יותר, הם יכולים להזמין לעצמם ספר כמו Modern Magick או לגלוש באינטרנט באתרים המכילים כתבים סרוקים ודיגיטליים של מיטב המוחות בתחום.

למרות השינוי המשמעותי בנגישות המידע, הטכניקה ללימוד לא השתנתה: התלמיד יושב וקורא את דברי המורה ומתאמן יום ולילה בתרגילים הניתנים לו, כדי להצליח לחוות את החוויה המאגית שהיא לב הלימוד.
מלך החלומות
ראיון עם ניל גיימן, מבכירי סופרי הקומיקס בעולם, על אלים, אמונות ומיתולוגיה
לכתבה המלאה  


כיום נראה שנמצאה דרך חדשה ללימוד אמנות הכישוף. מי שאחראי עליה הוא אחד מהסופרים המפורסמים בעולם. שמו אלן מור, והוא כותב קומיקסים. ולמרבה הפלא, נראה שקומיקס הוא אולי הדרך המרתקת ביותר ללמוד מאגיה.

אלן מור אחראי ליצירות הגדולות ביותר בתחום הקומיקס. הוא אחד הסופרים ששינה את האופן שבו אנשים מתייחסים למדיום. בשנות השמונים הוא החל לספר סיפורים בעלי עומק רוחני.  הוא החל להתעניין בכתבים של שחר הזהב ו
אליסטר קראולי, וחלם על היום שבו יוכל ליצור קומיקס שיהיה "ספר הכישוף שלו".

את החלום הזה הוא עדיין לא הגשים, אך בינתיים יכול כל אדם להכנס לחנות הקומיקס הקרובה למקום מגוריו ולרכוש את הסדרה פרומית'יאה - קומיקס שהוא ספר היסטוריה של תולדות המאגיה ובאותו הזמן כלי פרקטי להבנת החוויה המאגית.
אלמוות בדמיון
פרומית'יאה היא בתו של כהן מצרי שנרצח בשנת 411 לספירה בידי קבוצת כהנים של דת חדשה המשתלטת
על העולם: הנצרות.

בעודה נמלטת מביתם, פרומית'יאה פוגשת בייצוג הכפול של
הרמס טריסמגיסטוס - הרמס היווני ות'ות' המצרי. טריסמגיסטוס חוצה איתה את הגבול בין עולמנו שלנו לעולם הדמיון, כדי לשמור עליה ולהפוך אותה לבת אלמוות, בצורה של סיפור. טריסמגיסטוס יודע שבעתיד תזדקק האנושות למישהי שתגן עליה, תשמש מקור השראה ותגן עליה מפני  איומים רבים.

מאות שנים לאחר העלמותה של פרומית'יאה המקורית, בעולם הדומה לשלנו אך הנהנה מקדמה טכנולוגית רבה יותר, נערה בשם סופי נצלת ממוות בזכותה של ברברה שלי - התגשמותה האחרונה של פרומית'יאה. סופי לומדת מברברה שפרומית'יאה חיה בעולם הדמיון - האימטריה - ומידי פעם היא נודדת לדמיונם של יוצרים. כאשר דמיונם של אלו מתחזק, לובשת פרומית'יאה גוף אנושי. היא למעשה אל העולם שלנו דרך דמיונם. סופי הופכת לצינור שדרכו תעבור פרומית'יאה אל עולם בני האנוש ולאורך סדרת הקומיקס (הכוללת חמישה כרכים) היא תלמד מהו מקור כוחה, ותתעמת עם האפוקליפסה הבאה על העולם.

העלילה הראשית שלו נראית פשוטה למדי - גיבורה הנלחמת בכוחות הרע על מנת לשמור על העולם. אך כאשר מתעמקים בקומיקס מגלים שהסיפור מכיל הרבה יותר. זוהי לא רק עלילה הרפתקנית וצבעונית, אלא גוף ידע של האזוטריקה המערבית. מור שוזר לתוך הסיפור את ההיסטוריה של המאגיה ההרמטית, את רעיון עשר הספירות בעץ החיים של הקבלה, הוא מתאר כיצד עובדים תקשורים ונוגע בתחומי מאגיה אפלים יותר כמו ה"לגמטון" - סדרת כרכים מיסטיים מתקופת ימי הביניים שעניינה בעיקר פרטים על זימון שדים ושליטה בהם. הקומיקס עוסק באפקוליפסה כפי שזו מופיעה בכתבי הקודש,  ומנתח את ההשפעה של הדמיון, הרצון ומחויבות האנושיים על המציאות. כל מי שמתעניין בעידן החדש ובהשפעה של הרוחניות והדת על חיי היומיום ימצא משהו בסדרה המבריקה הזו. אנו נעסוק באספקט אחד, והיא הדרך שבה מצליח מור להעביר את הקורא דרך החוויה המאגית.
המדיום הוא המסר
כוחו של הקומיקס כמדיום סיפורי ולימודי, טמון בעובדה שהוא נמצא על קו התפר שבין ספר לסרט. המבנה הייחודי המשלב בין תמונה למלל מאפשר לקומיקס לעבוד בשתי רמות כל הזמן. מצד אחד קריאת הקומיקס מפעילה את החלק הלוגי של המוח, מצד שני רצף התמונות, הקישורים המתרחשים ביניהם והשלמת החלקים החסרים בין פאנל לפאנל מפעילה את החלק היצירתי במוח. השילוב בין שני החלקים הללו הופך את הקריאה בקומיקס לחוויה ייחודית ואת החוויה הזו מנצל אלן מור כדי להעביר לקורא את עצם המהות המאגית.

כקומיקס, הסגנון של פרומית'יאה הוא ייחודי ושובר הרבה כללים של המדיום. ארגון העמודים הוא סימבולי במהותו, ומכין סמלים המדגישים את רגשות הגיבורים או את התימות של הסיפור. הזרימה של הפאנלים אף היא חדשנית: ישנם חבורת ללא רבועים כלל, או שהסיפור הולך אחורנית, או שהרבועים מסודרים על-פי טבעת מביוס, ושאר שינויי קונבנציות שכמו מדגימים את רמות המציאות השונות שבינהן נודדים הגיבורים.
מסעות אסטרליים על דפי הקומיקס
בכרך הראשון מור מטפל, דרך דמות הגיבורה (סופי/פרומת'יאה), בשני אספקטים בתחום המיסטיקה. הראשון הוא רעיון התקשור: היכולת להעביר מידע ממקורות אחרים (ממדים חיצוניים, מישורים אחרים, מתים וכדומה) אל העולם שלנו. מדיומים עושים שימוש בכלים שונים כמו קלפים, תה או קפה, טראנס או אפילו תקשור ישיר כאשר המידע עובר מהמקור אל המתקשר ללא עזרים. מור מראה כיצד קורה הדבר, כפי שציינו קודם לכן, כאשר הוא מסביר כיצד פרומת'יאה מגיחה אל העולם שלנו.

האספקט השני הוא הקרנה אסטרלית, וגופים אסטרלים. יריביה של סופי הם שדים בדמות אדם שזומנו לעולם הזה דרך אחד מספרי הלגמון - "הגואטיה". כאשר מביטים באנשים האלו במישור האסטרלי, ניתן לראות את צורתם האמיתית (כאשר מור והאומן ג'יי. הייץ' וויליאמס השלישי, בחרו לעשות שימוש בתאורים של אליסטר קראולי מתוך ספרו "הגואטיה המאויירת"), נוסף למפגש בשדים בדמות אדם, מטיילת סופי במישור האסטרלי ועושה את צעדיה הראשונים בלימוד מבנה היקום המטאפיסי. היופי שבסיפור הוא שמור עושה שימוש בדמויות על מנת ללמד את הקורא את הטכניקות השונות. בקומיקס מלמדת ברברה את סופי כיצד לערוך מסע אסטרלי, כחלק מההדרכה הבסיסית שסופי מקבלת כדי לנצל את יכולותיה של פרומת'יאה, במקביל לומד הקורא כיצד לערוך מסע כזה משל עצמו.
טנטרה ועץ החיים
בכרך השני, לומדת סופי על טנטרה ועל העוצמה המאגית הטמונה בסקס כאשר גם כאן, המבנה של הקומיקס מעורר את דמיונו של הקורא ועוזר לו להבין לא רק מה התאוריה שמאחורי המעשים אלא גם מאפשר שינוי של תפיסה חושית, הקרובה לחוויה עצמה.

הפרק המסיים את הכרך השני מלמד על קלפי הארקנה הבכירה בטארוט. בכל עמוד עומד אחד מהקלפים וסביבו דיאלוגים שונים אשר מלמדים את משמעותם של הקלפים והשימוש שניתן לעשות בהם. מכאן, ממשיך מסעה של סופי/פרומת'יאה אל עץ החיים, ומתגלה עוצמתו של הקומיקס ככלי ללימוד ידע מהסוג שהקבלה מציעה. הקורא, יחד עם סופי, לומד מה המשמעות של כל ספירה, מה תפקידה ומה מתחולל בה וכמובן ומה התכונות המיוחסות לכל אחת - צבע, טעם, ריח, אופי. מור מספק לא רק ידע שניתן למצוא בספרים אלא גם מוסיף מהחוויות האישיות שלו ומהניסיון שלו בתחום. המשחק שעושה היוצר עם זמן ומרחב תוך ניצול הפאנלים של הקומיקס מאפשרים לקורא להפנים ולהבין מה הן בדיוק הספירות הללו, שאצל רובנו נותרות כמושג אינטלקטואלי עמום.
האפוקליפסה - התגלות ולידה מחדש
הכרך החמישי והאחרון של הסיפור עוסק באפוקליפסה עצמה, במבנה האגו ובדרך בה היקום משתקף דרכו. הוא מתעסק במבנה המציאות עצמה ובגבול המטושטש הקיים בין המציאות הסובייקטיבית למציאות האובייקטיבית - אם כזו קיימת כלל. אם צויין קודם לכן שפרומת'יאה הוא קומיקס חוויתי, הכרך החמישי הוא חוויה חושית מדהימה, שעשויה לשבור את תפיסת העולם המקובלת של הקורא ולאלץ אותו לשאול שאלות קיומיות. בניגוד לשאר הכרכים, הכרך החמישי פחות קוהרנטי בקריאה ראשונה. הדבר נעשה בכוונה, כדי שהקורא יוכל לחוות את חוסר הודאות שבלבם של הגיבורים, בשעה שהם חווים את האפוקליפסה האישית שלהם.

פרומת'יאה של אלן מור היא פנינה תרבותית. כל מי שמתעניין בהיסטוריה ובפרקטיקה של המאגיה ומיסטיקה המערבית ימצא שחמשת הכרכים הללו עולים בערכם על רבים מהספרים שיצאו בעשור האחרון ומנסים ללמד אנשים מהו העידן החדש.
זיו קיטארו
סופר צעיר, איש הבנייה חופשית, עוסק במאגיה ומיסטיקה, טכנולוגיה ועתידנות. מטפל ברפואה טבעית עם התמחות בטיפול בילדים וחובב של אגדות ופולקלור מכל העולם

  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

זיו קיטארו
איש המסתורין  
שער הדולר  
ריבוע קסם  
 

כותבים אחרונים
אבולוציה עכשיו
אביתר שולמן
ארז שמיר
בארי לונג
גבריאל רעם
ד''ר דבורה צביאלי
דוד מיכאלי
יונתן לוי
מיכל גזית
ערן גולדשטיין
סקר
האם קיימים מלאכים?
כן
לא