 |
/images/archive/gallery/591/827.jpg הרמס טריסמגיסטוס
 |
|
|
|
מי היה הרמס טריסמגיסיטוס? אל, מכשף או נביא? כך או כך, הוא נחשב לאבי הכישוף והאלכימיה. הבונה החופשי זיו קיטארו מגיש את שבעת העקרונות של תורתו |
|
|
|
|
|
 |
איחוד בין האל ת'ות' המצרי והרמס היווני? מנהיג כת?מנהיג רוחני קדמון? מכשף? פילוסוף? מקורה של הדמות המסתורית הוא אגדה, אך לתורתו של הרמס טריסמגיסטוס הייתה השפעה עצומה והיא אחד מעמודי התווך של פילוסופיית האלכימאים.
מי היה הרמס טריסמגיסטוס? אין מספיק חומר היסטורי שיקבע בברור מי היה האיש ואם קיים באמת, אך העדויות על קיומו ותורתו מקורם במאה ה-15 לפני הספירה. אם נתעלם מהרעיון שהרמס היה אל ונסתפק באספקטים האנושיים שלו, אז קרוב לוודאי שהיה יותר מהרמס אחד, שכן הכתבים המיוחסים לו רבים ומתפרסים על-פני תקופות שונות.
 |
תיבת הכלים של לאונרדו |
איךך לחיות בצורה מלאה? זיו קיטארו שואב השראה מדה-וינצ'י הגדול |
לכתבה המלאה |
  |
|
|
 |
הטקסט המפורסם ביותר היא "לוח האזמרגד" , טקסט חידתי וקוסמלוגי באופיו. על פי אחת האגדות נמצאה הטבלה, בסביבות 1200 לספירה, בתוך קבר עתיק, לפותה בידיו של הרמס עצמו. הטבלה הייתה כתובה בכתב פיניקי. המשפט הידוע ביותר מתוכה הוא כנראה ש"זה אשר מעלה דומה לזה אשר מטה וזה אשר מטה דומה לזה אשר מעלה, כדי להשיג את הפלא של האחד".
המאמר הנוכחי מסתמך על הקיבליון ( אפשר למצוא ברשת), ספר מסתורי שנכתב בראשית המאה ה-20, המפרט את שבעת העקרונות של התפיסה ההרמטית. הוא נכתב על-ידי שלושה מחברים שהזדהו כ"שלושת החניכים", שלא הזדהו בשמם מאחר שהאמינו שהידע שנמצא בספר שייך להרמס ולאיש אסור לקחת עליו זכות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
למה טריסמגיסטוס?
|
 |
|
 |
 |
 |
|
כמו הדמות עצמה, גם מקור השם טריסמגיסטוס פתוח לפרשנויות.
הפירוש הראשון של השם הוא ה"מבורך שלוש פעמים" או "הגדול שלוש פעמים". אגדה מצרית מספרת שהרמס היה איש רוח שהתגלגל שלוש פעמים במצרים, ובכל פעם זכר מי הוא ואת כל הידע שצבר בחייו הקודמים. מקור אחר לשם טוען שהיה נכדו של האל היווני הרמס ולכן, מאחר והוא הרמס השלישי, מכנים אותו הרמס הגדול שלוש פעמים.
מה שבטוח הוא שהרמס טריסמגיסטוס הושפע מהתרבות היוונית והמצרית,
וגם אם לא היה אל, הוא פעל בהשראת של שני האלים אותם הזכרנו קודם, הרמס ות'ות', ככל אמני הכישוף של התקופה. ת'ות' היה אל הקסם המצרי, הוא שמר על הארכיונים המקודשים ועל הידע הנסתר והריפוי. הרמס, לצד פעילויותיו כשליח האלים, היה אחראי על המכשפים ועל סודותיהם של האלים. לשני האלים הללו תכונה עיקרית משותפת - רצונם לעזור לכל מי שזקוק. שני האלים העניקו את הידע האלוהי ברשותם לבני האדם וכמוהם, כך גם הרמס טריסמגיסטוס.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/591/828.jpg
הרמס בתמונה מימה''ב |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
חניכה והרמטיקה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
דבר הסגור בצורה הרמטית, הוא דבר חתום שאין אפשרות להכנס או לצאת ממנו. מקור המילה היא הסודיות העבה שלה התחייבו חניכי המסורת ההרמטית. התורה עברה מפה לאוזן בלבד, בין ה"אדון" ל"שולייה". הזמן שנדרש משוליה להוכיח את עצמו היה שבע שנים, שבהם היה משרת פשוט שאת ארוחותיו אכל במטבח, אם היה לו מזל. דפוסים דומים היו נהוגים גם במיסטריות המיתראיות בפרס. המועמד היה צריך להוכיח שהוא ראוי ללמוד את הסודות של הרמס, אך חשוב מכך היה עליו להראות שהוא באמת מעוניין בכך. שכן רק אדם שצמא לידע באמת ובתמים יהיה מוכן לסבול קשיים והשפלות במהלך שבע שנים תמימות.
המספר אינו מקרי: שבע שנים הוא הזמן בו הרוח והנפש מתחדשים ומסתנכרנים עם הגוף, הזוכה ללידה מחודשת והזדמנויות חדשות. עיקרון מצוי במסדרים וכתות רבות בהיסטוריה, כמו המיסטריות של אוזירים במצריים, של אלאווזיס ביוון, הדרואידים הקלטיים ועוד.
בתום שבע השנים היה השוליה עובר טקס חניכה בו היה לומד על שבעת העקרונות הבסיסיים של ההרמטיקה: היקום המנטאלי, דומה בדומה, רטט, קוטביות, קצב, מין, והעקרון האחרון - סיבה ותוצאה.
בכל שנה, לאחר שקודש, היה לומד השולייה עיקרון אחר, כאשר הרעיונות היו עוברים בצורה של דיאלוגים - רעיון שאפלטון, שהיה אף הוא חניך הרמטי, אימץ בחום. השולייה היה חייב לחשוב, להפנים ולהראות שהוא מבין את העקרונות, כדי שבשנה הבאה יוכל לקבל על עצמו עיקרון חדש. לאחר שסיים והפנים את שבעת העקרונות היה ראוי השולייה להפוך לאדון לעצמו, ואף יכול היה לקחת לעצמו תלמידים. חוקרים ופילוסופים היסטוריים מספרים שאל מצרים הגיעו מאות אנשים מרחבי העולם כדי ללמוד את התורה לרגליו של הרמס עצמו. הופעתם של העקרונות במיסטריות כה רבות יכולה אולי לשמש כאסמכתה לטענה הזו.
לאחר שהרמס טריסמגיסטוס עצמו הסתלק מן העולם, תלמידיו לא שמרו על התורה טהורה ולאורך השנים הרחיבו אותה. מי שביקש ללמוד את העקרונות ההרמטיים המקוריים היה צריך ללמוד אצל מספר מורים ולראות אילו מהדברים שהם מלמדים חוזרים על עצמם.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/591/831.jpg
המהדורה הראשונה של הקיבליון |
|
המהדורה הראשונה של הקיבליון |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
מטה כמו מעלה, מעלה כמו מטה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
להלן שבעת העקרונות ההרמטיים, כפי שהם מופיעים בספר הקיבליון.
עקרון היקום המנטאלי - העקרון הראשון מדבר על כך שהבריאה כולה היא יצירה של "הכל" (הכינוי ההרמטי לבורא), ונמצאת בהכרתו. מאחר שהיקום כולו הוא מחשבתו של הבורא ואנחנו מתקיימים בתוך המחשבה הזו, כולנו אחד - לא רק בני האדם אלא כל פרט ופרט בבריאה. היכולת של הבורא להשפיע וליצור את היקום מחדש בכל רגע קיימת גם בתוך הבריאה עצמה ואלו מאיתנו שזכו במחשבה מודעת מסוגלים לזרום עם הגל המחשבתי וליצור שינויים במציאות בה אנו חיים.
עקרון התיאום
- אחד העקרונות המוכרים ביותר. "מטה כמו מעלה, מעלה כמו מטה". עקרון התיאום מגיע גם בצורה "דומה בדומה ירפא" ברפואה הטבעית, בעיקר ההומאופתיה. העיקרון אומר שניתן להשפיע על הכלל בעזרת הפרט ועל הפרט בעזרת הכלל וכאשר אנו מוצאים דמיון בין דברים ניתן לעשות שימוש באחד על מנת להשפיע על השני. בפשטות העיקרון אומר שניתן לקחת שערה משערות ראשו של אדם ובעזרתה להשפיע על האיש, ניתן לקחת קערה של מים ולהשפיע על האוקינוס, ניתן לקחת אבן או חפץ אחר הנראים כמו המוח האנושי ולהשפיע עליו. ישנן מערכות רבות, מורכבות ופשוטות, המציגות את עיקרון התיאום. צבעים הנושאים משמעות של רגש, חפצים המייצגים יסודות (כמו בקלפי הטארוט) וכדומה.
עקרון הרטט - עקרון הויברציה אומר שדבר אינו נמצא במנוחה, הכל נושם. הפילוסופיה ההרמטית טוענת שגם כאשר דבר נראה דומם, עדיין קיימת בתוכו תנועה, רטט קבוע. כיום אנו יודעים עד כמה העיקרון נכון כשלוקחים בחשבון שגם חומרים מוצקים מורכבים מאטומים הנמצאים תמיד בתנועה. אך לעקרון חשיבות רבה יותר. עקרון הרטט אומר שמכיוון שכל דבר יש רטט, ניתן להשפיע עליו או לאזן אותו, באמצעות רטט משלים. אנשים הרוטטים בתדר דומה ימצאו חן האחד בעיני השני. אנשים שמתנהגים ופועלים בצורה "שלילית" יקרינו סביבם רטט שימנע מאחרים להתקרב אליהם.
עקרון הקוטביות - לכל דבר יש שני קצוות, לכל דבר יש את ההשתקפות שלו. הדוגמה הקלה ביותר להבנת הקוטביות היא לקחת דוגמה של ניגודים - מהיר ואיטי לדוגמה. קשה יהיה להגדיר את האחד ללא השני וחשוב לזכור שהסקאלה אינה קבועה ותמיד יש מהיר יותר ומהיר פחות. עקרון הקוטביות בהרמטיקה הוא חשוב, כי הוא מאפשר להבין שהניגודיות בטבע נדרשת לשם איזון במערכת האדירה הזו של הבריאה.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/591/829.jpg
הרמס ועקרון הקטביות |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
לכל דבר סיבה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
עקרון הקצב - עקרון הקוטביות לימד אותנו שיש סקאלה, עקרון הקצב מדבר על התנועה על גבי הסקאלה הזו במעגל שחוזר על עצמו, פנימה והחוצה. לידה ומוות הם עקרון של קוטביות, החיים הם הקצב שביניהם, שמתחיל מחדש לאחר המוות. העונות הן הקצב של העולם הנע משנה לשנה. כדי שאדם יחיה בהרמוניה עם הסביבה שלו עליו ללמוד את הקצב, להרגיש את זה שפועם בתוכו ולהתאימו לסביבה בה הוא חי ובאותה המידה להתאים את הסביבה לאדם.
אדם הקשוב לעצמו יגלה שהוא פעיל יותר בשעות מסוימות ועונות מסוימות ויוכל להפיק את המיטב במקום להלחם בקצב הפנימי האישי שלו ולהגיע למצבים של תשישות ללא הרף.
עקרון המין - תולדה נוספת של עקרון הקיטוב הוא עקרון המין, האומר שבכל דבר יש זכר ונקבה. עקרון המין קיים לא רק בעולם החי והצומח אלא גם בעולם הדומם. קווי עיצוב יכולים להראות אם בחפץ יש יותר גבריות או נשיות. חפצים עגולים, רכים יותר מכילים כמובן יותר נשיות רבה יותר. חפצים כבדים וחדים מכילים יותר גבריות.
עקרון הסיבה והתוצאה - העקרון ההרמטי האחרון אומר בפשטות שלכל סיבה יש תוצאה ולכל תוצאה סיבה. התבוננות בעולם שסביבנו מראה לנו מעגל שלם של סיבה ותוצאה. אנשים כועסים לרוב בגלל אירוע אשר קרה להם בתחילת היום, אך הכעס הזה - התוצאה הזו, היא הסיבה לכך שאנשים אחרים יכעסו. חיוך ומילה טובה יכולים להיות סיבה לכך שיומו של אדם ישתפרו ומצב רוחו המרומם יהיה הסיבה לכך שאנשים שסביבו ירגישו טוב יותר. סיבה ותוצאה הוא עקרון פיסיקלי הקיים בכל פעולה. גוף נע כי הוא נדחף, הוא ממשיך לנוע והופך אנרגיה פוטנציאלית לקינטית וזו משפיעה הלאה. שום דבר אינו מקרי, אומר העקרון האחרון של ההרמטיקה - לכל דבר יש סיבה, גם אם לעיתים יש להתבונן מקרוב ובריכוז כדי למצוא אותה.
הפנמת שבעת העקרונות הללו מאפשרים לאדם לחיות טוב יותר. הם קיימים בכל דת ובכל אמונה ולכן אין אדם שלא יכול ליישם אותם בקלות ובפשטות ולהפיק את המיטב מחייו.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | זיו קיטארו
| /images/archive/gallery/557/937.jpg  | | |
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
 |  |  |  | סופר צעיר, איש הבנייה חופשית, עוסק במאגיה ומיסטיקה, טכנולוגיה ועתידנות.
מטפל ברפואה טבעית עם התמחות בטיפול בילדים וחובב של אגדות ופולקלור מכל העולם |  |  |  |  |
|
 |
|
 |
|
|
|