נתיב החלמאות
לא מהיר, לא נותן עדיפות לתחבורה ציבורית ולא מאפשר שימוש סביר לנוסעים יחד. הנתיב המהיר בכניסה לת"א? עוד חלטורה ישראלית
פרט לא פחות חשוב הינו שיוך הפרויקט מבחינה תקציבית לפרויקט התחבורה הציבורית של הממשלה, זאת מתוך מטרה לייצר עדיפות לתחבורה בציבורית. ואכן ועדות התכנון חייבו את הממשלה במסגרת תוכנית מח/150, להקים תחנת רכבת בסמוך למגרש החנייה בפתח הנתיב. יש הגיון בדבר, מסילת הרכבת עוברת ממש בסמוך ויכולה לספק שירות איכותי ורציף בכל שעות היממה. אך מי הגיע לוועדות התכנון וביטל את הדרישה לפתיחת תחנת הרכבת? לא תאמינו, שר התחבורה דאז, מאיר שיטרית.
משרד התחבורה הגדיר כי אחת המטרות המרכזיות של הפרויקט היא העברת בעלי רכב לשימוש בתחבורה הציבורית. בואו נעשה חשבון פשוט, החניון של הנתיב כולל מקומות חנייה עבור 2,000 כלי רכב. לעומת זאת קיבולת הנתיב החדש שנוסף הוא למעלה מ-1,000 כלי רכב בשעה. בסופו של דבר הנתיב הנוסף יכניס יותר כלי רכב לתל אביב מאשר יעביר נוסעים לתחבורה הציבורית.
נישאר כולנו בפקקים
הפרויקט כידוע יספק שירותי הסעה (שאטל) למי שיחנה את הרכב בחניון. השאטל אמנם צפוי לנסוע בנתיב המהיר, אך מה עם הדרך חזרה? גם אם יהיה יתרון בזמנים למי שישאיר את הרכב בחניון, הוא יפסיד את הזמן הזה בדרך חזרה לחניון, כיוון שהנתיב הזה הוא חד כיווני והמשתמש באופציה זו יאלץ להפסיד זמן בחזרה אל החניון בדרך חזרה.
והבדיחה האחרונה היא הכניסה בחינם של כלי רכב עם שלושה-ארבעה לנתיב. לכאורה, רעיון מצוין, אבל אלוהים, כזכור, נמצא בפרטים הקטנים. מה צריכים לעשות כמה חבר'ה שמחליטים לנסוע יחד בחינם בנתיב המהיר? הם נדרשים לעבוד בעמדת הבידוק. אבל היכן נמצאת עמדת הבידוק? היא איננה על הנתיב אלא מחייבת את הנוסעים יחד להיכנס למתחם החנייה ולעשות סיבוב שלם בכדי לזכות באפשרות לנסוע ללא תשלום. בשעות העומס,
הנסיעה בכניסה לחניון תהיה עמוסה ותוסיף לאלו המעוניינים לנסוע זמן יקר ומבוזבז.
בעולם קיימים כבישי אגרה רבים בהם נסיעה משותפת של מספר נוסעים פטורה מאגרה, אז למה רק אצלנו צריך להכריח אותם לעשות סיבוב שלם במקום לקבל את הפטור בכניסה לנתיב? כנראה שלא ממש רוצים אותם.
אציין את עו"ד אלי בן ארי ועמותת אדם טבע ודין אשר הייתה היחידה שפעלה בנחישות בעבר וטענה כי מדובר בפרויקט חלמאי כבר לפני שנים, אך ללא הצלחה מספקת. והיום נותר להם לומר לכולנו " אמרנו לכם...": לא מהיר, לא נותן עדיפות ממשית לתחבורה ציבורית ולא מאפשר שימוש סביר לנוסעים יחד ברכב. על משרד התחבורה לייצר עדיפות אמיתית לתחבורה הציבורית. ללא בלי בחירה ברורה, נישאר כולנו בפקקים, ועם מערכת תחבורה ציבורית שאיננה מספקת.






נא להמתין לטעינת התגובות
