המבקר: ליקויים במערך התעופה, סכנה לנוסעים
חוות דעת של מבקר המדינה מאשימה את הממשל ואת רשויות התעופה בשורה של כשלי בטיחות. לינדנשטראוס: "האחראים לא פעלו לתיקונם"
- שר התחבורה הבטיח: הליקויים יתוקנו עד סוף 2009
- עמוס לפידות: "אני רואה קריסה בחלק מהמערכות"
- בעקבות הביקורת: משרד התחבורה מגבש חוק טיס חדש

בדוח מפורטת תקלה חמורה שאירעה לפני כשנה, שבה היו מעורבים חמישה מטוסים: אי גזימת הצמחייה הגבוהה הסמוכה לרדאר נחיתת המטוסים, הביאה את הרדאר לשדר נתונים שגויים למטוסים הנוחתים. כעבור מספר חודשים כמעט התנגשו שני מטוסי בואינג שעליהם כ-430 נוסעים, בעת שאחד מהם הפסיק תהליך נחיתה במסלול שבו המטוס השני החל בהמראה.
"למרות ליקויי הבטיחות שצוינו בדוחות ביקורת של ועדות וגורמים מקצועיים בארץ ובחו"ל, לא פעלו משרדי הממשלה הנוגעים בדבר כנדרש לשיפור בטיחות התעופה בישראל", כתב לינדנשטראוס. "הדבר חמור בעינינו בפרט, כי חיי נוסעים בתעופה האזרחית עלולים להיות בסכנה". מעבר לסכנה לחיי אדם, מוסיף המבקר, מצב זה פוגע בכלכלת ישראל ובתדמיתה בעולם. "לכן נדרשים הממשלה והגורמים הרלוונטיים לתת עדיפות עליונה לתיקון הליקויים בלוח זמנים קצר ביותר", כתב.

בסוף שנת 2007 העלתה ועדת לפידות, שאותה מינה שר התחבורה דאז שאול מופז, ליקויים חמורים הנובעים מהזנחה רבת שנים, והגישה 75 המלצות לתיקונם. לינדנשטראוס מצא כי 15 מ-75 המלצותיה של ועדת לפידות טרם יושמו, וכי 31 המלצות נוספות יושמו באופן חלקי או שיישומן טרם הושלם, אף שחלפו למעלה משנתיים מאז ניתנו.
הורדת דירוג בטיחות התעופה בישראל גורם נזקים כלכליים לחברות התעופה הישראליות, שכן הוא הביא להגבלת פעילותן בטיסות לארצות הברית וממנה, ומחייב פיקוח קפדני יותר על מטוסיהן
צעד זה נבע מכך ש"במשך שנים רבות הוזנחה רשות התעופה האזרחית והאמצעים שעמדו לרשותה לא הותאמו לגידול הפעילות בענף התעופה, להתפתחויות הטכנולוגיות בענף ולצורכי התעופה בארץ ובעולם", כדברי לינדנשטראוס. לדבריו, רשות התעופה "התקשתה לתפקד עקב חקיקה שאינה מתאימה למציאות של המאה ה-21, מבנה ארגוני לקוי וחוסר בכלים ובמשאבים מתאימים". כך למשל, חוק הטיס הוא שריד מימי המנדט הבריטי ואינו מותאם למציאות של היום.
המבקר קורא למשרד התחבורה לקדם בדחיפות את התוכניות להקמת שדה תעופה משלים לנמל התעופה בן-גוריון, בשל העומס הרב במתקניו. כמו כן מצא המבקר כי בנמל התעופה עובדה, המשמש שדה חלופי כשלא ניתן לנחות בנמל התעופה בן גוריון, לא יכולים לנחות מטוסי בואינג גדולים משום שאין בו מספיק כבאיות, ולפיכך הם ייאלצו לנחות מחוץ לישראל.

ליקויים נוספים העולים בדוח: דוחות החוקר הראשי אינם מפורסמים לציבור כנדרש; אין סדרי פיקוח והליכי תקינה על כלי הטיס הבלתי מאוישים, המגבירים את סיכון הבטיחות של המטוסים; אין הסדרה של תעופת הספורט (אווירונים זעירי משקל, מצנחי רחיפה וגלשונים) ואין עליהם פיקוח בסופי השבוע, אז מבוצעת עיקר הפעילות בתחום זה; לא הוסדרו המרחב האווירי והממשקים בין התעופה האזרחית לתעופה הצבאית.
מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "רשות שדות התעופה, כפי שקבע דוח מבקר המדינה, מקדמת בשנים האחרונות באינטנסיביות רבה פרויקטים בתחום הבטיחות. רשות שדות התעופה מיישמת את המלצות ה-ICAO (הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית) ה-FAA (רשות התעופה הפדרלית של ארצות הברית), ועדת לפידות והחוקר הראשי.
"כל ההמלצות אותן ניתן היה לבצע בלוח זמנים קצר בוצעו - והמלצות שביצוען מורכב יותר נמצאות בתהליך ביצוע. מועצת הרשות אישרה סכום של 2.7 מיליארד שקל לצורך יישום ההמלצות, והרשות עומדת בלוחות הזמנים המתוכננים לביצוע.
"כמה מהפרויקטים הנוגעים לבטיחות של נתב"ג הם פרויקטים גדולים וביצועם נמשך כמה שנים, וממסמכי רשות שדות התעופה עולה כי אף מתארך עקב הצורך באישורים מגורמים שונים, בהם משרד התחבורה, משרד האוצר, חיל האוויר, מוסדות התכנון ורשות התעופה האזרחית, ובתיאומים עם גורמים אלה. יתר על כן, נוצר פיגור בתהליכי קבלת ההחלטות והתכנון של הפרויקטים האמורים, כיוון שבעת הקמת טרמינל 3 ניתנה עדיפות לבניית הטרמינל והשירותים הנלווים בתוכו ולא לפרויקטים בתחום הבטיחות".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מיד עם קבלת הדוח הורה מנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות, לקיים הליך יסודי ומעמיק לטיפול בכל הממצאים שהתגלו בביקורת. משרד התחבורה יפיק את כל הלקחים הנדרשים וכבר החל בתיקון מיידי של כל הליקויים שצוינו בדוח. מנכ"ל משרד התחבורה מקיים מעקב שוטף אחר תיקון הליקויים ואופן הטיפול בהם על ידי כל הגורמים המבוקרים".
בהכנת הידיעה השתתפה ענת שיחור-אהרונסון








נא להמתין לטעינת התגובות



