עמוס לפידות: "תאונה אווירית - עניין של זמן"
אחרי שהתפטר אתמול מתפקידו, תוקף יו"ר הוועדה לבטיחות בתעופה האזרחית את משרד התחבורה - "התעופה האזרחית בישראל תמשיך לדשדש אחרי יתר העולם ובסוף זה ייגמר באסון"
עמוס לפידות, יו"ר הוועדה לבטיחות בתעופה האזרחית, שהתפטר אתמול מתפקידו תקף היום (ד') את משרד התחבורה ואמר כי המלצות הוועדה שמונתה לחקור את נושא הבטיחות בתעופה האזרחית בישראל, לא מיושמות.
לפידות, אלוף במיל', מפקד חיל האוויר לשעבר, עמד בראש הוועדה שמונתה בעקבות שרשרת מחדלים ותקריות חמורות ומסוכנות בשטח האווירי.
לטענתו, שר התחבורה, שאול מופז אמנם אישר את המלצות הוועדה, אולם משרד התחבורה מתעלם מהן. "אני לא מבין את התופעה הזאת, מי מנהל את המשרד הזה?!", הוא אמר בתמיהה, "שר התחבורה מאשר אבל אף אחד לא מבצע. התעופה האזרחית תמשיך לדשדש אחרי יתר העולם ובסוף זה ייגמר באסון".
לפידות טען כי החליט להתפטר מתפקידו, בגלל הנהלות לקוייה של משרד התחבורה. "מופז אישר את כל המלצות הוועדה", אמר, "חלק מההמלצות, בעיקר בנמל התעופה בן גוריון, יושמו וניתן להם תקציב גדול, אבל אף אחת מההמלצות לגבי רת"א (רשות התעופה האזרחית) לא יושמה ולא אושרה במשרד התחבורה. רת"א תמשיך להידרדר למרות שכבר אין לה לאן. התעופה האזרחית תמשיך לדשדש אחרי יתר העולם ובסוף זה ייגמר באסון".
כשנשאל לפידות האם הוא קורה למופז להתפטר מתפקידו הוא החל לגמגם ואמר: "זה לא מתפקידי להמליץ על פיטורים, אבל אני לא מבין את התופעה שבה שר מאשר המלצות והמשרד שעליו הוא אחראי לא מקשיב לו".
הוועדה חשפה ממצאים חמורים ומבהילים, לפיהם תאונה אווירית בשמי ישראל היא רק עניין של זמן. כמו כן טענו חברי הוועדה, כי התעופה האזרחית בישראל מפגרת בשנים ארוכות אחרי שאר העולם ב-15-20 שנה.
בין היתר קבעה הוועדה בדוח הסופי שפורסם בחודש ינואר שהמרחב האווירי הוא צפוף וסתום, אין קשר בין חיל האוויר והתעופה האזרחית, נמל התעופה בן גוריון מפגר אחרי שאר העולם מבחינת פרמטרים רבים, תחנות הרדיו הפיראטיות גורמות לסיכונים קשים ביותר שעשויים להוביל לתאונה אווירית עם מאות הרוגים - אך המדינה לא נלחמה בתופעה במשך 15 שנה וחוק הטייס מיושן ולא רלוונטי.
הממצא החמור ביותר שהעלתה הוועדה הוא שרת"א אינה מתפקדת. "מצאנו גוף שממש לא מתפקד. אין פיקוח על הטיסה, אין פיקוח על החברות הישראליות והזרות, אין פיקוח על בטיחות כלי הטיס, לא ניתן כמעט שירות לציבור ואין עבודת תקינה ורגולציה", אמר לפידות.
גם צוות בינלאומי של האו"ם שבדק את רת"א כתב דוח עם למעלה ממאה הערות על תפקודה הלקוי של רת"א, אולם הפגמים לא תוקנו.
ועדת לפידות המליצה להוציא את רת"א מאחריות משרד התחבורה ולהכפיף אותה ישירות לשר הממונה. במסגרת העצמאות שתינתן לה, יהיה לה תקציב נפרד, יתבצעו שינויים מבניים וימונו יועצים משפטיים, חשבים וכן מחלקת אכיפה משלה.
לדברי לפידות, האשם העיקרי במצב הזה הוא משרד התחבורה. "הסיבה להידרדרות רשות התעופה האזרחית נעוצה בגוף אחד שנקרא משרד התחבורה", הוא אמר בתקיפות והוסיף כי "אנשי המשרד התעקשו לאורך השנים לנהל את רת"א בשלט רחוק מירושלים.
לדעתי בגלל יצר של שררה ולא מתוך מומחיות בתחום ולא מתוך ידע בתעופה מודרנית. הם חסרי ידע לחלוטין עד כדי כך שהם לא יודעים מה הם לא יודעים. הם אפילו לא שמעו על מושגים מסויימים בתחום התעופה". לפידות עוד הוסיף שאנשי משרד התחבורה התייחסו בזילזול למנהלי רשות התעופה האזרחית והובילו אותם להתפטר מתפקידם בתחושת תסכול ומפח נפש. כזכור, המנהל האחרון, תא"ל במיל' אודי זוהר, התפטר מתפקידו במפתיע לפני כשבועיים.
"במקום לסייע להם, התייחסו אליהם במשרד התחבורה בצורה לא ראוייה ומשפילה", סיפר לפידות, והוסיף: "למעשה רת"א דפוקה, כל התעופה האזרחית הישראלית דפוקה".