מופז בנתב"ג: ליקויי הבטיחות יתוקנו השנה

שר התחבורה ביקר בנתב"ג כדי לבחון מערכת חדשה המאפשרת נחיתה בתנאי מזג אוויר קשים, ואמר: רמת הבטיחות בנתב"ג טובה

נדב זאבי | 6/2/2009 7:03 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
סגן ראש הממשלה ושר התחבורה, שאול מופז, ביקור אתמול (ה') בשדה התעופה בן-גוריון, במטרה לבחון מקרוב את המערכת החדשה שהותקנה על מסלול 30 ומאפשרת נחיתה בתנאי מזג אוויר קשים, ואמר: כל הבעיות הבטיחותיות יתוקנו עד סוף השנה.
שאול מופז
שאול מופז צילום ארכיון: איי-אף-פי

"רמת הבטיחות במדינת ישראל טובה, לא בכול התחומים אנחנו בסטנדרטים הבינלאומיים", אמר מופז. "בכל הקשור לדרוג הבטיחות של השדה אני מעריך שעד סוף השנה הנושא יסודר".

בנוסף אמר מופז כי "נדרשת גם חקיקה, למעשה חוק הטייס הקיים כיום הוא משנת 1927, נדרש גם עדכון של תקנות טייס לסטנדרטים בינלאומיים. כמו כן יוצאים לדרך פרויקטים חשובים של שיפור התשתיות. הכול נועד לתת שירות טוב יותר לאזרחים ברמה בינלאומית".

במהלך הביקור, עלה השר עלה למגדל הפיקוח כדי לצפות על ניסוי של מערכת נחיתת המכשירים אל-די-איי שנועדה לסייע לטייס בתנאי מזג אוויר קשים. הניסוי נערך עם טיסת אל על 542 שהגיעה מאתונה. המטוס מדגם 737 טס מזרחה הסתובב מעל העיר מודיעין וגלש לנחיתה כשהוא מונחה לכיוון המסלול על ידי המערכת.

התקנת המערכת משפרת את הבטיחות של הנוסעים ומעכשיו ניתן יהיה לנחות בנמל התעופה בן-גוריון הן מכיוון מערב והן מכיוון מזרח באמצעות המערכת החדישה.
לא עונים על סטנדרטים אמריקאיים

ביקורו של מופז מגיע על רקע ההכרזה הדרמטית בחודש דצמבר של רשות התעופה הפדראלית של ארצות הברית, על הורדת הגדרת הבטיחות של ישראל מקטגוריה 1 לקטגוריה 2 המאפיינת מדינות עולם השלישי. ההכרזה באה לאחר בחינה של ליקויי בטיחות טיסה ופיקוח בישראל.

המשמעות המעשית של ההחלטה האמריקאית היא הקפאת המצב הקיים, וחברות כמו אל על לא יוכלו להוסיף יעדים או קווים חדשים, או לשנות דגמי מטוסים בשנה הקרובה.

הבעיה העיקרית לטענת האמריקאים, היא היעדר תיאום ושיתוף פעולה בין גופי התעופה האזרחית לחיל האוויר

וכן בין גופי התעופה האזרחית עצמם, קרי רשות התעופה האזרחית ורשות שדות התעופה.

הממצאים האמריקאים לא הפתיעו אף אחד בארץ: בפברואר 2007 מינה מופז וועדת בדיקה בראשות מפקד חיל-האוויר לשעבר עמוס לפידות לאחר שכמעט אירעה תאונה במרחב האווירי של נמל התעופה בן-גוריון.

הוועדה הגישה את מסקנותיה באוגוסט 2007 וקבעה כי בנושא הבטיחות קיימת הידרדרות של שנים והצביעה על תפקוד לקוי של רשות התעופה האזרחית ושמיים עמוסים בתעופה צבאית ואזרחית. הוועדה גם הצביעה על היעדר טכנולוגיות חדישות בבן-גוריון.

סדרת שיפורים בנמל

אולם לזכותו של השר מופז יאמר שביחד עם רשות שדות התעופה ורשות התעופה האזרחית הוא הוביל מהפכה בתחום התעופה האזרחית בישראל. לאחר עבודה מאומצת ובניית תוכנית רב שנתית, הממשלה הקצתה לאחרונה תקציב של מיליוני שקלים לתוכנית בת 4 שנים.

במהלך השנים, יעבור נתב"ג שינויים משמעותיים שיתאימו אותו לטיפול ב-16 מיליון נוסעים בשנה בעשור הבא וישדרגו באופן משמעותי את הבטיחות בשדה. במסגרת התוכנית ייבנה מגדל פיקוח חדש, יתווסף שרוול רביעי בטרמינל 3 ויבוצע שדרוג משמעותי במסלולים שיאפשר ביצוע נחיתות והמראות בו זמנית, דבר שאינו אפשרי כיום.

חלק גדול מהבעיות עליהן הצביעו ועדת לפידות והאמריקאים נמצאות בתחום האחריות של רשות התעופה האזרחית, גוף הכפוף למשרד התחבורה ואחראי בן היתר על נתיבי הטיסה, תקינות המטוסים, רישוי צוותי אוויר ובכלל זה פקחי הטיסה, רישוי הפעלה לחברות תעופה ישראליות וזרות ופיקוח על הטיסות, עבודת צוותי האוויר ותחזוקת המטוסים.

מופז הטיל את משימת ארגון של רשות התעופה האזרחית על איש חיל האוויר לשעבר האלוף (במיל') גיורא רום. מספר התקנים ברשות הוגדל למאה. רום קרא, בחודשים האחרונים, לדגל טייסים וותיקים ואנשי מקצוע מתחום הפיקוח והסביר להם את דחיפות השעה.

בהתאם להמלצות ועדת לפידות ובהתאם להמלצות האמריקאיות, כל פקחי הטיסה בנתב"ג עברו בשנה האחרונה הכשרה בקנדה ובארצות הברית. במסגרת התקציב החדש ירכשו סימולאטורים חדשים שיאפשרו לאמן ולתרגל את הפקחים.

בינואר החלה תוכנית הדרכה משודרגת על פי מודל אמריקאי ובכלל זה שיפור רמת האנגלית של הפקחים שגם כך נחשבת לגבוה ביחס למדינות רבות באירופה. מערכת חדשה תותקן על המסלולים בנתב"ג ותתריע במקרה של חדירה לשטח המסלולים שיכולה לסכן את הבטיחות והביטחון.

במקביל שופר מאד הקשר בין רשות שדות התעופה ורשות התעופה האזרחית, שני גופים שקשר טוב ביניהם חיוני לבטיחות המטוסים באוויר ועל הקרקע.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''בארץ''

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים