העיקר הקילומטרז': נוסעים על חשבון הציבור

בזמן שהמגזר הפרטי מעודד את עובדיו להקטין את השימוש במכוניות פרטיות במגזר הציבורי סעיף הוצאות הרכב מדרבן עובדי ציבור לתחמן ולבזבז. עדות מבפנים. לא עוצר בירוק, חלק ב'

סופ
אביב לביא | 24/4/2009 18:37 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לפני שבועיים דיווחתי כאן על התחרות נושאת הפרסים של עמותת "תחבורה היום ומחר", שמזמינה מעסיקים להתחרות בקיצוץ הקילומטרז' של העובדים. בבסיס היוזמה עומדת ההנחה שהשימוש היומיומי במכונית פרטית כאמצעי הגעה לעבודה הוא המכה האנושה של התחבורה והסביבה בישראל. בתגובה, שיגר אליי מוטי את המייל הבא, בו הוא מזכיר שעם כל הכבוד למקומות העבודה הפרטיים-אלה שמטבע הדברים ישתתפו בתחרות-הבעיה הגדולה יותר נעוצה בסקטור הציבורי הענק, שם השיטה המעוותת כופה את עצמה גם על עובדים שמשתוקקים ללכת ברגל.

- לא עוצר בירוק, חלק א': נבלע הכסף
- לא עוצר בירוק, חלק ג': משרד הבריאות נגד יצרני המזון?

 
הרכב יהיה רשום על שמם גם אם הם גרים במרחק מאה מטר ממקום העבודה
הרכב יהיה רשום על שמם גם אם הם גרים במרחק מאה מטר ממקום העבודה צילום אילוסטרציה: גרי אברומוביץ

נדמה לי שהדברים מדברים בעד עצמם:

"הסקטור שעליו כתבת הוא סקטור פרטי, שיכול לקבל וליישם החלטות כגון אלה שהדגמת בכתבה. אולם סקטור זה הוא קטן יחסית (והצטמצם עוד יותר עם המשבר הכלכלי האחרון) לעומת מספר העובדים בסקטור הציבורי, שהוצאות הרכב הן חלק בלתי נפרד ממרכיבי השכר שלו. בסקטור זה ה'תרמית' הידועה לכל מתחילה מהצורך לדווח בכל חודש על שימוש ברכב בתפקיד בהיקפי קילומטרים-ש-99 אחוז מהמדווחים לא מבצעים, ויותר מכך, לא עושים כלל שימוש ברכבם לענייני עבודה.

מאידך, הם חייבים שיהיה רכב רשום על שמם גם אם הם גרים מאה מטר ממקום העבודה. תאר לך מצב שבו אחד מבני הזוג עובד בסקטור הפרטי ונהנה מרכב צמוד, ואילו בן הזוג השני עובד בסקטור הציבורי. הדרך
היחידה לקבל הטבה חודשית בשכר היא רכישת רכב, על כל ההוצאה הנובעת מכך, על מנת לקבל החזר פיקטיבי בגין הוצאות רכב בתפקיד. העובדה שמבחינה פרקטית למשפחה כזו אין צורך ברכב נוסף בכלל לא נכנסת למשוואה.

כעובד בסקטור זה בחנתי לפני כשנה אפשרות לעבור לרכב דו גלגלי. המשמעות המיידית היתה הפחתה בהחזר הוצאות הרכב בהיקף של כשני שלישים, סדר גודל של אלף שקל לחודש ויותר. מחשבות לעבור להליכה רגלית לעבודה וממנה (כארבעה קילומטרים בקירוב), שהיתה תורמת לבריאותי ולאיכות הסביבה, נזנחו חיש מהר בהתחשב בנזק הכלכלי.

במקום לעודד את הפחתת התנועה, בדיוק מכל אותן סיבות שמנית, 'מאלצים' אותנו לבזבז הן את כספנו הפרטי, הן את כספי הציבור והן את עתידנו ואיכות חיינו".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

לא עוצר בירוק

צילום: דעות

אביב לביא במסע שבועי במטרה להפוך את הסביבה למקום נעים יותר

לכל הכתבות של לא עוצר בירוק

פייסבוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים