אובמה ובגין – שתי דרכים לפוליטיקה אחרת
אובמה הוא תמצית הפוליטיקה של הקמפיין, בגין הוא תמצית הפוליטיקה של המהות. בין שתי הדרכים האלו, שובו של בגין מבשר על העדפת התוכן על פני סיסמאות היחצ"נים
אובמה הוא הליהוק המושלם לסרט הוליוודי על הנשיא השחור הראשון. אישיותו וסיפור חייו, הכריזמה, והלהט של הנאומים, יצרו יחד דמות של כוכב. בגין נקי מכל גינוני כוכבנות, הוא פוליטיקאי בעל כורחו, גיאולוג, שהמציאות המורכבת של מדינת ישראל דרשה את גיוסו לעולם הפשרות הפוליטי.
אובמה מביא איתו פרגמטיות אידיאולוגית, מתאים את עמדותיו כדי להגיע לפלח נוסף בקהל בוחרים, כפי שנהג בסוגית אחדות ירושלים, בעוד בגין הוא אידיאולוג צרוף שאינו מוותר על עקרונותיו, שפרש מהממשלה בעקבות הסכם חברון.
אובמה מציג כריזמת כיכרות מוחצנת וכובשת לבבות, בגין מציג איפוק וצניעות קיצונית, ללא כל ניסיון למצוא חן.
העידן הנוכחי הוא עידן אובמה. עידן שבו הכריזמה מנצחת את התוכן, והרצון בשינוי מאפיל על טיב השינוי שהמועמד מבקש להביא איתו. השאיפה לשינוי, ולפוליטיקה אחרת נעה בין השאיפה למודל בגין לבין השאיפה למודל אובמה. מייחלים למנהיג כריזמטי וסוחף, ובה בעת מקווים למנהיג אמת ישר וצנוע.
הרבה מחפשים את ברק אובמה הישראלי, אבל אם לבחון את האהדה הציבורית על הצטרפותו
פרישתו של בני בגין מהפוליטיקה לפני עשור הייתה הוכחה כואבת לכך שאנשים ישרים ואידיאולוגיים לא יכולים לשרוד בפוליטיקה, שובו מבשר על תקווה לחזרתה של הפוליטיקה של התוכן, מול הפוליטיקה של היחצ"נים.
ההנהגה היהודית תמיד העדיפה את הנהגת המהות על פני הנהגת הכריזמה. התכונה הבסיסית של שלושת אבות האומה, על פי המדרש, היא היותם ישרים ועל כן נקרא שמו של ספר בראשית ספר הישר.
התחלת ההנהגה של אברהם בעולם מיוחדת בתכונת היושר ובנכונות להיאבק על האמת מול עולם ששבוי בתפיסות אליליות מוטעות. שנקרא "אברהם העברי" על פי המדרש ש"כל העולם כולו מעבר אחד והוא מעבר אחד" (בראשית רבה, מב, ח), המדרש מספר על אברהם כילד שמנתץ את הפסלים בחנות של האב תרח. אברהם מתחיל בפרשה מהפכה תפיסתית, מעולם של ריבוי אלילים לעולם שמכיר בקיומו של בורא יחיד לעולם. אברהם הוא סמל למנהיג שאינו מנסה לרצות את ההמונים, אלא מוכן לעמוד מול כולם, ולהוביל לדרך אחרת.








נא להמתין לטעינת התגובות


