הקמפיין על הארץ - הסיפור האמיתי שלנו

הקמפיין החדש של מועצת יש"ע נוגע באמת היסודית של הקיום שלנו כאן, ומכאן העוצמה שלו. לנו נשאר רק לפתוח תנ"ך ולחזור לסיפור האמיתי של כולנו. על הקשר בין הקמפיין ביהודה ושומרון לפרשת בראשית

ציפי חוטובלי | 23/10/2008 13:15 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
גיבורי התנ"ך קמו לתחייה בחג הסוכות האחרון ברחבי יהודה ושומרון במסגרת קמפיין ההסברה החדש של מועצת יש"ע, תחת הכותרת "יהודה ושומרון - הסיפור של כל יהודי". הקמפיין החדש נוטש את קו ההסברה המסורתי של הימין  שהתמקד בטיעונים ביטחוניים, וחוזר לשאלת היסוד של זכותנו ההיסטורית על הארץ, דרך סיפורי אבות האומה, והקשר שלהם לבית אל, שילה, חברון, ושכם.

אחרי שנים ארוכות של מלחמת הימין בקמפיין חלוקת הארץ של השמאל, דרך  ויכוחים עקרים אם יש או אין פרטנר פלסטיני, מועצת יש"ע חוזרת לסיפור האמיתי. אחרי שנים ארוכות שבהם התנהל בעיקר השיח החיצוני השטחי של ביטחון לעומת דמוגרפיה, הקמפיין מחזיר אותנו לשאלת היסוד של זכותנו על הארץ, אותה זכות שנשחקה לאורך השנים בגלל תעמולת "שלום עכשיו" שהטמיעה לשיח הישראלי את "הכיבוש" כאבי כל חטאת. זאת למרות שהמלחמה בין יהודים לערבים בשאלה הגדולה למי שייכת הארץ לא התחילה ב-67', ולמרות שאש"ף הוקם ב-1964, הרבה לפני הקמת אלון מורה, ולמרות שהמאבק ממשיך להתרחש גם בתוך גבולות הקו הירוק, בשדרות ובעכו.

החשיבות של הקמפיין היא ברצון לאחד את המרכז הישראלי הציוני סביב שאלת הזהות היהודית של המדינה, ולשייך את ההתיישבות בחלקי הארץ ההיסטוריים, לאבני היסוד של הזהות שלנו. משוואת הקמפיין אומרת שוויתור על יהודה ושומרון, כמו גם ויתור על ירושלים, הוא ויתור על זהותה היהודית של מדינת ישראל. אם שאלת הקשר שלנו לבית לחם, חברון, תהיה ברורה לנו, ולא מוטלת בספק, וההכרה בזכותנו על חלקי הארץ לא תישאר הצהרתית בלבד, אלא כעניין מהותי שלא ניתן לוותר עליו, המאבק על הארץ מול הפלסטינים ייראה אחרת, והבעיה הדמוגרפית לא תוכל לדחוק את חשיבות השמירה על המקומות בהם צמחנו כעם.
רש"י יוצא במסע הסברה

השבת נקרא את פרשת בראשית, וכבר בסיפור בריאת העולם מעלה רש"י את שאלת תוקף זכותנו על הארץ. הפירוש הראשון של רש"י על ספר התורה הוא טקסט יסוד, שכל ישראלי צריך לדעת בעל פה: "אמר רבי יצחק, לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מ'החודש הזה לכם' שהיא מצווה ראשונה שנצטוו ישראל, ומה טעם פתח בבראשית? משום 'כוח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים' שאם יאמרו אומות העולם לישראל: 'ליסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גויים', הם אומרים להם: כל הארץ של הקב"ה היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם, וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו".

בתרגום עכשווי, אומר לנו רש"י שעם הכניסה לארץ יאשימו אותנו בכיבוש, והטענה המרכזית שנוכל לטעון להגנתנו היא הטענה שזו הארץ שניתנה לנו מהקב"ה במסגרת ההבטחה האלוקית שניתנה לאברהם אבינו בברית בין הבתרים. ההיסטוריה היהודית לא מתחילה בכיבוש הארץ של יהושע, או בשיבת ציון אלא בברית היסודית הזו שקושרת אותנו אל הארץ.

הרב יעקב

משה חרל"פ, מתלמידיו המרכזיים של הראי"ה קוק מקשה על הביטוי "כוח מעשיו הגיד לעמו", שהרי אם באים להביא טענה לאומות העולם, היה צריך לומר "כוח מעשיו הגיד לעמים". ההסבר שהוא מביא לכך היא שהבעיה האמיתית היא לא טענת הגויים, אלא חוסר האמונה הפנימי שלנו בזכותנו על הארץ. "כי אם אך ישראל יודעים ומכירים בכוח מעשיו, כבר מסתתמות טענותיהם של העמים".

כל עוד האמנו בזכותנו המוסרית לשוב אל הארץ גם העולם הגיב בהתאם. ב-1920 ועדה של משרד החוץ הבריטי קבעה בעקבות הצהרת בלפור כי "ציונות התנ"ך קדומה היא וראשיתה בתקופה הטרום היסטורית של עם ישראל", אבל כאשר חלקים מהשמאל שללו את זכותנו המוסרית להתיישב ביהודה ושומרון וראו בכך "כיבוש זר" ועוול מוסרי, איבדנו את השכנוע הפנימי וגם את היכולת להסביר את עצמנו לעולם.

הקמפיין החדש של מועצת יש"ע נוגע באמת היסודית של הקיום שלנו כאן, ומכאן העוצמה שלו. לנו נשאר רק לפתוח תנ"ך ולחזור לסיפור האמיתי של כולנו.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

ציפי חוטובלי

צילום: רועי נגרי

סיכום שבוע במבט ביקורתי אקטואלי ויהודי עם בוגרת הפאנל של "מועצת החכמים"

לכל הכתבות של ציפי חוטובלי

עוד ב''ציפי חוטובלי''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים