עוד דחייה: בג"צ ידון בכביש 531 רק בדצמבר

מחר היה אמור להתקיים דיון בבג"צ בעתירת וועד הפעולה למנהור הכביש, שיחבר בין כביש 6 לנתיבי איילון. אך, לא בפעם הראשונה - הדיון שוב נדחה

nrg מעריב | 6/10/2008 12:13 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר

אכזבה בקרב וועד הפעלה למען מנהור כביש 531. הדיון בבג"צ, שהיה אמור להערך מחר (ג'), נדחה וצפוי להתקיים רק בסוף דצמבר. זו אינה הדחייה הראשונה של הדיון. הדיון היה אמור להקיים למרות בחירתה של החברה הצפויה לסלול את הכביש.

- מדברים ירוק-עושים שחור
- מנהרה בכביש 531: ''בזבוז זמן''
- עוד בג"צ על כביש 531

 
כביש 531, החלק הראשון הסלול
כביש 531, החלק הראשון הסלול צילום: איגוד אדריכלי הנוף

כזכור, בג"צ הורה לוועדה לתשתיות לאומיות לפתוח את ההליכים ולבדוק בנפש חפצה את חלופת המינהור. בהמשך לכך נערך דיון בוות"ל (וועדה לתכנון תשתיות לאומיות) ובו החליטו חברי הועדה לדחות את חלופת המינהור. ועד הפעולה טוען כי הדיון שנערך בנושא, לא היה מקיף ולא עלה בקנה אחד עם כוונת בג"צ המקורית.

עוד טוענים בוועד כי יש לקיים את הדיון בוועדה הארצית לתכנון לבנייה ולא בוות"ל, שהינו גוף שלא מייצג כראוי, לטענת הוועד, את  התושבים.

כמו כן, מבקשים חברי הוועד מבג"צ, למצוא פתרון שיחייב את המדינה להגן על תושבי האיזור מפני המפגעים הסביתיים הצפויים מסלילת הכביש. "אנו חוששים" אומר שלומי אילתי, מראשי הוועד, כי "לאחר תחילת עבודות החברה אף אחד לא ימנע קטיעת עצים נוספים או יתקין חומות אקוסטיות. לכן אנו דורשים מנגון שיגן עלינו מכל פגיעה אפשרית".

ועד הפעולה, הכולל תושבים מרעננה, הרצליה, גבעת חן, רמות השבים וכפר מלל, קבל בעבר על ההרעלה הצפויה כתוצאה מפליטות כלי הרכב וגרסו שחלופת המנהור תמנע מפגעים רבים כגון זיהום אוויר, רעש, בזבוז קרקע והשחתה של הנוף. בוועד הפעולה מדגישים ש"שחלופת המנהור כלל לא נבחנה על-ידי גורמי התכנון, למרות שהיא מספקת מענה מושלם לסכנות הצפויות".

עוד טענו העותרים, שמשום התעלמותן מחלופת המנהור, הפרו המשיבות את חובתן כרשויות מנהליות, לבחור בחלופה המיטבית לביצוע התכנית על בסיס תשתית עובדתית מלאה, תוך שקילת כלל השיקולים הרלוונטיים ועריכת איזון ביניהם ותוך מזעור הפגיעה בבריאות הציבור וקניינו. "התנהגותן זו של המשיבות", כותבים העותרים, "הינה בלתי סבירה באופן קיצוני ומנוגדת לכל כללי המשפט המנהלי, ועל כן מחייבת את התערבותו של בית המשפט".

30 שנה של תכנון

כביש 531 הוא כביש רוחב מרכזי, שמתוכנן לחבר בין שני כבישי אורך: כביש 6 ממזרח וכביש החוף ונתיביב איילון במערב. הכביש מתוכנן להיות בעל שלושה נתיבים לכל כיוון, ביניהם תעבור מסילת פסי רכבת כפולה. חלקו המזרחי בהוד-השרון ובכפר-סבא, נסלל זה מכבר אבל המשכו, מצומת רעננה דרום ועד לחיבור המתוכנן לכביש 2 בכפר שמריהו טרם נסלל.
 

מנהרה באירופה
מנהרה באירופה צילום: באדיבות ד''ר פולישוק
תוואי דרך 531 נמצא בהליכי תכנון כבר שלושים שנה. בשנת 1976 הוא נכלל בתוכנית מתאר ארצית לדרכים, תמ"א 3, שעברה שינויים רבים לאורך השנים אבל בפועל, כפי שהתריעו בעבר, היא עשויה לבתר את כל המרחב המשתרע בין ואדי מילק בצפון וצומת גלילות בדרום, לרשת דרכים מסועפת וצפופה של כבישים סמוכים זה לזה, לאורכה ולרוחבה של המדינה, דוגמת הקרבה התמוהה והצפויה בין התוכנית לסלילת המשכו של איילון צפון לבין כביש החוף.

אגב, במקומות רבים בעולם הפנימו זה מכבר, שהוספת כבישים אינה פותרת את עומסי התחבורה, אלא מהווה גורם להיווצרותם ומתמקדים בפיתוח ועידוד הסעות המונים נוחות ונגישות, אבל בישראל בוחרים להמשיך ולהתמקד בפיתוח תשתית הכבישים ובכך למעשה, לעודד קניית רכבים פרטיים.

בנוסף על כבישי הרוחב הקיימים היום, דוגמת כביש 5, כביש 65 וכביש 471, יש תוכניות לסלילת כבישי רוחב נוספים כתוכנית איילון מזרח (בין רוקח לכביש 5), כביש 551, ממחלף פולג, שמתוכנן לעבור בליבה של שמורת טבע וכמובן.


במהלך השנה האחרונה ניהל ועדת הפעולה בשיתוף העיריות
רעננה והרצליה מאבק בות"ל, במע"צ ובנציגי חברות פרטיות שסירבו לאורך כל הדרך לדון בשינוים בפרויקט, בהוספת הגנות סביבתיות לתושבים ובהצגת חלופה סביבתית הולמת לנזקי זיהום האוויר, הרעש והפגיעה בטבע.

לטענת הוועד, כתוצאה מסלילת הכביש צפוי זיהום האוויר להגיע עד פי שלושה מהמותר בתקן, מפלסי הרעש באזור כולו יעלו פי כמה, והנזק לסביבה יהיה בלתי הפיך.

הוועד בשיתוף עיריית הרצליה הציג את תוכנית מנהור כביש 531 והוכיח, לדבריו, שפתרון המנהור הוא לא רק סביבתי יותר אלא ובעיקר זול יותר – ועלות המימון שלו תמומן רובה ככולה מהחיסכון בהפקעת הקרקע, הפיצויים לתושבים, והיטלי ההשבחה.

חברי הוועד מאשימים את המשרד להגנת הסביבה אשר בחר שלא להתערב ולסייע לתושבים לבדוק את התוכניות התסקירים . חברי הוועד אומרים כי "כל פניותינו למשרד להגנת הסביבה נדחו בטענה הכוללת והגורפת: 'תכנית תת"ל 15 היא התכנית שמטופלת בוועדה לתשתיות לאומיות כאשר המשרד להגנת הסביבה אינו יועץ סביבתי של הועדה ולכן תסקיר השפעה על הסביבה לא נבדק על ידי המשרד'".



כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים