גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


מדברים ירוק-עושים שחור

עלרפי נתוני מע"צ זיהום האוויר הצפוי בשל סיום סלילת כביש 531 יהיה גבוה פי 3 מהמותר לפי התקן - אז למה אף אחד בממשלה לא מוכן לשמוע על תוכניות חלופיות?

הדס שפר | 17/6/2008 11:02 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר

זה למעלה משנה וחצי מנהלים תושבי השרון מאבק לטובת מנהור הקטע המערבי של כביש -531 נתיב הרוחב המרכזי באזור השרון.
הם פתחו במאבק ציבורי, בדקו חלור פות, הגישו עתירות לבג"ץ-אך כל נסיונותיהם להיפגש עם שר התחבורה, שאול מופז, ולהציע חלופה הולמת לנזק הסביבתי והבריאותי שיווצר בעקבות בניית הכביש במתכונתו הנוכחית-נכר שלו. הם אפילו מינו אדם למשרה ייחודית-להתקשר למשרדו של השר 3 פעמים ביום, אך מופז פשוט מסרב לדבר איתם. "זו אטימות מוחלטת ושחצנות והתנשאות של מקבלי ההחלטות", מספרים התושבים.
המדינה רוצה לסלול את החלק המערבי של כביש 531 בתוכנית הכוללת כביש בהיקף תנועה של נתיבי איילון, דהיינו 6 מסלולי תנועה, ומסילת רכבת כפולה שתעבור מכביש 6 במזרח עד נתיבי איילון במערב. בתוואי הדרך יש 9 בתי ספר, עשרות גני ילדים וכמה בתי אבות. על פי נתוני החברה הלאומית לדרכים (מע"צ), זיהום האוויר הצפוי יהיה גבוה פי 3 מהמור תר לפי התקן הישראלי.
הפתרון שמציעים התושבים הוא המרת הכביש במנהרה וטיפול באוויר המר זוהם שינוקז ממנה באמצעות מאווררים מיוחדים. זה פתרון מקובל המיושם בעולם כולו ונותן מענה למכלול הבעיות שיוצרת הדרך: זיהום אוויר, רעש, בזבוז קרקעות, ופגיעה בנוף.
על מנת לנסות לקדם את הפתרון הזה גויסו למאבק דמויות מפתח מבין תושר בי האזור, כמו הח"כית לשעבר עו"ד מלי פולישוק בלוך, בעלה ד"ר צלי פולישוק, גיאולוג המתמחה במנהור, פרופ' מוטי

רביד, המנהל הרפואי של בית החולים מעייני הישועה ועוד. גם זה לא הועיל.
ההבדל בין שתי ההצעות, של התושבים ושל המדינה, ומה שלטענת המדינה מונע ממנה לקבל את הצעת התושבים, הוא העלות של התוכנית החלופית-כמיליארד שקל. אך התושבים מסבירים שמיליארד שקל אינו מחירה האמיתי של התוכנית, וכי המנהרה למעשה תממן את עצמה, שכן הקרקע שתופקע תהיה קטנה בהרבה מהר תוואי הנוכחי שמבקשת המדינה להפקיע. כך תחסוך המנהרה את תשלומי הפיצויים הגבוהים על הקרקע.
לאחר שפנו התושבים לבג"ץ, החליטו השופטים כי הוועדה לתשתיות לאומיות תפתח מחדש את ההליך ותבדוק את החלופה שהציעו. אלא שגם אז, לטענת התור שבים, החליטה הוועדה לבדוק את מה שנוח לה. "מרגיז אותי מאוד שכולם מדברים על היותם ירוקים ודואגים לסביבה ולאדם, ובפועל מצפצפים גם על האדם וגם על הסביבה", אומרת עו"ד פולישוק.
פרופ' רביד הסביר כי "ליד אוטוסטרדה יש יותר חלקיקי אבק ונפלטים גזים של רכבים ואדי דלק, הגורמים להתפתחות של מחלות ריאות. אין בכלל ספק שאם הכביש יהיה מקורה, הפגיעה הבריאותית תפחת משמעותית הודות למסננים שיותקנו".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה, כי בעקבות החלטת בג"ץ נבחן הנושא בצורה מעמיקה ונרחבת. ההתייחסות נגעה בכל ההיבטים לחלופת המנהור בהשוואה לחר לופה שאושרה. עם תום הדיונים התברר כי הנזק, הן העקיף (דחייה במועד המכרז), והן הישיר (תכנון מחדש) יסתכם בעלויות של מיליארדי שקלים למשק.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים