מנהרה בכביש 531: ''בזבוז זמן''
הוועדה בנושא מנהור כביש 531 התכנסה השבוע בירושלים. חברי הוועד למנהור הכביש חזרו המומים מהמפגש לאחר שהתברר להם שבפני הוועדה הוגש תסקיר שמראה כי הכביש לא יזהם. ההחלטה תוגש בשבוע הבא
כביש 531 אמור לחבר בין כביש החוף לבין ערי מזרח השרון. נכון להיום מי שרוצה לנסוע מכביש החוף לכפר סבא, למשל, נאלץ לעבור דרך רעננה והרצליה או לנסוע דרומה לאזור גלילות ולהתחבר משם לכביש הישן.
איש מתושבי האזור, כולל הארגונים הירוקים, לא מתנגד לכביש ולא מטיל ספק בנחיצותו. הטענה היחידה של אנשי האזור ובראשם הוועד למנהור הכביש, הוא שהכביש הולך לעבור באזור מיושב ולכן יש לסלול אותו בתוך מנהרה, כמקובל במדינות רבות בעולם ולא לסלול אותו על הקרקע.
מהלך כזה, טוענים תומכי המנהור, יחסוך גם את הצורך להפקיע קרקעות, וכמובן יוריד את זיהום האוויר הצפוי מהכביש שהולך לעבור בטבורן של שכונות מגורים רבות בהרצליה וברעננה.
השבוע הוזמנו גם נציגי הוועד לוועדה המיוחדת שהתכנסה בירושלים, אם כי לטענתן מדובר היה ב"בזבוז זמן".

"יצאנו בתחושה קשה שעשו את הוועדהכדי לצאת ידי חובה", אומרת בכעס חברת הכנסת לשעבר מלי פולישוק בלוך, מראשי המאבק. "הנתונים שמע"צ העלו בוועדה סותרים נתונים אחרים שיש בידינו ואף אחד לא צועק: 'אלה לא אותם נתונים'.
''מי שהיה שם יכול היה לצאת בתחושה שלא יהיה זיהום אוויר, מחירי הקרקע יעלו אבל הם מציגים כזה קשקוש שזה פשוט לא יאומן. כל עוד אין החלטה אני לא רוצה להגיד שהמשחק מכור ושהכול גרוע. אנשי מע"צ - בלי הנד עפעף משקרים במצח נחושה, נותנים עובדות כאמיתות". לדברי פולישוק, גם בעקביות אנשי מע"צ לא חזקים: "יש להם בעיה של חוסר הצגת עובדות כמו שצריך.
''הם העלו כבר חמישה סכומים משוערים לפרויקט. זה התחיל ממסמך שאמר שזה יעלה 1.7 מיליארד, אחר כך הם אמרו סכום של 1.3 מיליארד. בהודעות לעיתונות הם אמרו 3 מיליארד. בתגובה לבג"ץ הם כתבו 95 מיליון.
''פעם מתייחסים לפרויקט כולל הגשר, ופעם רק לכביש. הבעיה היא שיש חוסר שקיפות בארגון הזה ואף אחד לא
אבל זה רק קצה הקרחון, כיוון שעל פי שוש מוסקונה, יו"ר המאבק, עלה בהתכנסות שינוי מוזר. חברה בשם TOP היתה אמורה להגיש לוועדה תסקיר של זיהום האוויר הצפוי מבניית הכביש ללא מנהרה.
בשנה שעברה, כך אומרת מוסקונה, הוגש תסקיר שקובע כי הכביש ייצור זיהום שהוא גבוה פי שלוש מהמותר. "כעת", היא מספרת בתדהמה, "הגענו לוועדה ומסתבר שהכל שונה. החברה הגישה תסקיר חדש לפיו לא צפויות חריגות כפי שצוין.
''מדובר בדבר חדש שיצא רק בוועדה ולא הובא לידיעתנו ולעיוננו לפני כן. תמוה בעינינו איך פתאום אחרי שנה הכביש לא גורם כלום. הם טוענים שוועד המאבק קרא לא נכון את התוצאות. הם גם אומרים שניהול תנועה, כלומר שליטה וויסות של כניסת רכבים, פותר את הבעיה של זיהום האוויר. זה מגוחך".

תשובת הוועדה תימסר רק בימים הקרובים אך אנשי הוועד למען המנהור אינם אופטימים. "אנחנו מניחים שלא תהיה התחשבות בבקשותינו", מניחה מוסקונה, "ואם זה יהיה המצב נאלץ לחזור לבית המשפט העליון שם הוועדה תצטרך להסביר את עצמה".
מהחברה הלאומית לדרכים נמסר בתגובה כי "עמדתם המפורטת והיסודית של יזמי התכנית באשר לבחינת חלופת המנהור הוגשה לוות"ל ומדובר בחומר מקצועי ומקיף ביותר הנסמך על חוות דעת של מומחים הן בנושא מנהור, הן בנושא של זיהום אויר, הן בנושא של תכנון והן בנושאים שמאיים כלכליים.
אין בכוונת יזמי התכנית לנהל מחדש את הדיון המקצועי והתכנוני שהתקיים כבר בוות"ל ואת כל שהיה להם לומר אמרו יזמי התכנית באופן מקצועי ובאמצעות דעת מומחים במסגרת הדיונים בוות"ל ואין להם מה להוסיף על כך".








נא להמתין לטעינת התגובות


