גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


עוד בג''צ על כביש 531

עמותת ''אדם, טבע ודין'' הגישה הבוקר עתירה לבג''צ נגד התנהלות הממשלה באישור לתוואי כביש 531. זהו בג''צ שלישי באותו עניין. אז מה יהיה?

נועה בגון | 6/1/2008 15:10 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
עמותת ''אדם, טבע ודין'' עתרה הבוקר לבג"צ בבקשה לבטל את האישור שנתנה הממשלה לתוואי הכביש 531 במתכונתו הנוכחית ולהחזיר את הדיון בתכנית לועדות התכנון.

לטענתם, האישור לבנייה ניתן ללא בחינת חלופות ראויות – כולל חלופת המנהור – מה שעלול להוביל לזיהום אוויר קשה ולפגיעה חמורה בבריאות התושבים במקום.

עו"ד אלי בן ארי מאדם, טבע ודין אומר כי הממשלה מגלה חוסר אחריות בנוגע לבריאות התושבים ומעדיפה לאשר תכנית, שתוביל לזיהום אויר שחורג מכל נורמה שהיא, על חשבון בחינה מעמיקה של חלופות סביבתיות יותר.

"בתסקיר שעשו בוועדת התכנון (הועדה לתשתיות לאומיות) קיבלו תחזית לפיה בחלק ניכר מן הזמן זיהום האוויר מן הכביש הסמוך לבתי מגורים יחרוג משמעותית מן התקנים הקבועים בחוק. המצב החזוי לפי התסקיר הוא שהממוצע השנתי (כפי שעולה מחיזוי במצב השכיח) יגיע ל- 45% מהתקן, בהשוואה לכ- 20% בגוש דן.
 
''כמו כן, חריגות מהתקנים יתקיימו כ- 10% מהזמן, עפ"י חיזוי בתנאים המטאורולוגיים המחמירים. נתונים אלה מצביעים על כך שאיכות האוויר החזויה באזור זה תהיה ירודה יותר מזו המוכרת לנו כיום בכל אזורי גוש דן ובלתי נסבלת עבור תושבי המקום."

עו"ד בן-ארי הוסיף כי סלילת הכביש צפויה לגרום לרעש, לבזבוז קרקע בהיקף של מאות דונמים,  ואף לפגיעה נופית עקב הקמת הכביש ומתקניו, כגון קירות המגן המתוכננים לאורכו.

"למרות כל המפגעים הסביבתיים והבריאותיים שצוינו לעיל, ועדות התכנון, ובעקבותיהן הממשלה, לא מצאו לנכון לבחון את חלופת המנהור, שהוכיחה את עצמה כפתרון הנדסי למגוון בעיות תחבורתיות, סביבתיות וטופוגרפיות.

''ההחלטה הבלתי סבירה שהתקבלה חייבה אותנו לפנות לבג"צ ואנו תקווה שבית המשפט יבין את ההשלכות החמורות שבצעדיי הממשלה ויבטל את החלטתה לאלתר". מסכם בן-ארי.

ביום ראשון הבא יקיימו עיריות רעננה והרצלייה בשיתוף ועד הפעולה הציבורי כנס מקצועי בקריאה לשר התחבורה לבחון בדחיפות את חלופת המנהור לקטע הכביש שייסלל בשטחן. ביום חמישי של אותו שבוע (17.1) יתקיים דיון בבג''צ לגבי עתירות העיריות לעניין זה.
הפגנה של ועד הפעולה למנהור כביש 531. ארכיון
הפגנה של ועד הפעולה למנהור כביש 531. ארכיון ועד הפעולה למנהור
''מצפצפים עלינו''

מדובר בדרך 531 הכוללת כביש בהיקף תנועה של נתיבי איילון, ומסילת רכבת כפולה שתעבור מכביש 6  במזרח עד כביש 20 (נתיבי איילון) במערב וחולפת על פני הישובים הרצליה, רעננה, גבעת חן, כפר מלל ורמות השבים (הקטע העובר בכפר סבא כבר נסלל).

מזה כמה חודשיםמנהליםתושבי השרון מאבק ציבורי כנגד תוכנית ממשלתית לסלילת כביש ומסילה, שתגרום לזיהום האוויר בשרון, לרעש בלתי נסבל ולנזק כלכלי לתושבים. הם אינם מבקשים לבטל את התוכנית אלא לשנות את דרך ביצועה ולהעביר את הכביש ואת מסילת הרכבת בתוך מנהרה ובמקביל לטפל באוויר המזוהם שינוקז ממנה.

יש לציין כי זהו פתרוןמקובלומבוצע ברחבי העולם ונותן מענה אמיתי למכלול הבעיות שנוצרות עקב סלילת כביש חדש בסדר גודל כזה: זיהום אוויר, רעש, בזבוז קרקעות, פגיעה נופית, ניתוק ישובים ועוד. 

מולי פולישוק, מראשי ועד התושבים לפעולה מוסרת כי ''על פי נתוני המתכנן, זיהום האוויר הצפוי יהיה ברמה של פי 3.5 מהתקן הישראלי (שהינו גבוה בהרבה מתקן ארגון הבריאות העולמי), וזאת ב – 40% מהזמן ובמיוחד בשעות הבוקר.

''בתוואי הדרך תשעה בתי ספר כמה עשרות גני ילדים וכמה בתי אבות, אוכלוסייה זו רגישה במיוחד לזיהום אוויר כבד. לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה ולפי חוות דעת של מומחים זיהום אוויר ברמות אלו גורם למוות, ולכן אנו מדברים על הרעלת האוכלוסייה''.

עוד היא מוסיפה: ''במהלך מאבקנו התגלה לנו כי תהליכי קבלת ההחלטות בפרוייקט זה אינם תקינים. הממשלה אינה בודקת חלופות ומתעלמת

מהבעיות ומהתושבים.

''178 השגות היו לתוכנית זו ומרביתן העלו את בעיית זיהום האוויר והרעש, בנוסף לבעיות אחרות.  למרות זאת, גורמי התכנון במדינה מתעלמים ומזלזלים בציבור באופן בוטה וגס.

בישיבה של ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת לפני כחודשיים וחצי בעניינינו, הודו המתכננים ופקידי הממשלה כי חלופת המנהור כלל לא נבחנה''.

''כל מאמצינו להיפגש עם שרים ובעלי תפקידים בכירים עלו בתוהו. אטימות מוחלטת. חוסר הקשבה, שחצנות והתנשאות של מקבלי ההחלטות - מה אתם מבינים, אנחנו יודעים הכול, מי אתם שתלמדו אותנו.

''לא רק עלינו האזרחים מצפצפים השרים אלא גם על ראשי הערים רעננה והרצליה. יעל גרמן ונחום חופרי ניסו מספר פעמים להיפגש עם שר התחבורה וזה מסרב לפגשם. גרמן וחופרי מייצגים 250,000 תושבים בהרצליה ורעננה וזה ממש לא אכפת למופז''.
מנהרת תל חדיד. באדיבות ד''ר פולישוק
מנהרת תל חדיד. באדיבות ד''ר פולישוק באדיבות ד''ר פולישוק

חיסכון. מכל כיוון שלא תסתכלו

ועד התושבים וראשי הערים הרצליה ורעננה, כל אחד בנפרד, הגישו לפני כמה חודשים עתירה לבג''צ בעניין מנהור הכביש והתנהלות הממשלה לאישור התוכנית. ''כולנו אזרחים תמימים, שומרי חוק וסדר, שכל בקשתנו היא שיקשיבו לנו, שישמרו על בריאותנו ובריאות ילדינו, אנו מרגישים כי אין לנו זכויות במדינה הדמוקרטית שלנו'', הם כותבים בעתירה.

יש לציין כי בדיון שנערך בכנסת הודו נציגי רשויות התחבורה כי חלופת המנהור לא נבחנה, לרבות משמעותיה הכלכליות העשויות לחסוך 2.2. מיליארד שקל''.

על פי הנתונים שבידי ועד התושבים, עלות הקטע במנהרה מוערך בכ- 2.7 מיליארד שקלים. הכלכלן שהגיש את חוות הדעת מעריך את התועלות הנלוות בכ- 3.1 מיליארד שקל (בחיסכון בפיצויים לפי סעיף 197, בהפקעות שטח וזכויות בנייה חלופיות, בהיטל השבחה שבוטל בגין ביטול תוכניות בנייה בשטח הדרך והוצאות תחלואה ותמותה הצפויות מזיהום האוויר).

מכאן, טענת התושבים היא כי המנהרה מממנת את עצמה, היא בעלת יתרונות אדירים בשמירה על איכות האוויר וכל זאת בניצול מחצית מהקרקע הדרושה (600 דונם במקום 1200 דונם).

מכיוון שבתשובת הממשלה לבג''צ ניתנו נתונים אחרים, פנה ועד התושבים למע''צ וכן למשרד האוצר בבקשה לקבל את חישוב העלויות שלהן, חישוב הפיצויים על הקרקע וכו'. על פי החוק איין מניעה מהגורמים שהתבקשו לכך להעביר את כל המידע אל המבקשים, אך כל מידע רלוונטי לא הועבר.

במכתב בהול ששיגרו באוגוסט האחרון ראשי הערים חופרי וגרמן אל שרי התחבורה והפנים התריעו השניים מפני מפגעים סביבתיים קשים, פגיעה באיכות החיים ובבריאות הציבור: "קשה להבין כיצד יוצאים למכרז בטרם אושרה התוכנית. שתי הערים התריעו מפני זיהום אוויר הגבוה פי 3 ויותר מהתקן הישראלי ופי 10 מהתקן העולמי''.

בספטמבר 2007 עתרו לבג''צ עיריות הרצליה ורעננה באמצעות משרד עורכי הדין ד''ר רענן הר-זהב וש'ות', נגד ממשלת ישראל, שרי הפנים והתחבורה והוועדה הארצית לתכנון ובנייה של תשתיות לאומיות. בעתירה נטען כי התוואי המתוכנן של כביש 531 עובר סמוך לשכונות מגורים ובהן עשרות אלפי תושבים החשופים למפגעים הצפויים מביצוע התוכנית במתכונתה הנוכחית.

מפלס הרעש החזוי מתקרב ל-77 db – כאשר המשרד להגנת הסביבה קבע כי רעש בעוצמה של 70 db ומעלה הוא "רעש מזיק" הפוגע משמעותית באיכות החיים. זאת נוסף לשימוש בשטחי קרקע נרחבים, בזבוז מאות דונמים לצרכי תשתית, פגיעה נופית וירידת ערך הבתים והנכסים סביב התוואי.

מנהרת חדיד בכביש 6. ארכיון
מנהרת חדיד בכביש 6. ארכיון ארכיון מעריב

''כן למנהרה, לא להרעלה''

כאמור, ביום ראשון בשבוע הבא (13.1.2008) יערכו העיריות רעננה והרצליה כנס שיבחן את חלופת המנהור לכביש 531. הכנס פתוח לקהל הרחב ובו יידונו ההיבטים התכנוניים, הסביבתיים, הכלכליים והבריאותיים של דרך 531 במתכונתה הנוכחית.

תנחה אותו השחקנית ריקי בליך, שמאוד פעילה למען איכות סביבה ובין השאר גם משדרת תוכנית על איכות סביבה, ''ירוק באוויר'' ברדיו 99FM.

הכנס ייערך במעמד ראש העיר רעננה, נחום חופרי, ראש עיריית הרצליה, יעל גרמן וח"כ ד"ר דב חנין, יו"ר עמית השדולה הסביבתית והחברתית בכנסת. ישתתפו וירצו: יאשי סער, אדריכל העיר רעננה, ד"ר צלי פולישוק, מומחה למנהור, פרופ' מוטי רביד, מנהל רפואי ביה"ח מעייני הישועה, פרופ' אמריטוס ארזה צ'רצ'מן, הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, מר אבי מושל, ממונה זיהום אוויר מכלי רכב וסגן ראש האגף במשרד להגנת הסביבה, ד"ר אשר אלפר, מומחה ומהנדס לאקוסטיקה, עו"ד מלי פולישוק-בלוך, יו"ר תנועת "דרך אחרת" וגב' שוש מוסקונה, יו"ר ועד הפעולה.

הכנס פתוח לקהל הרחב ויתקיים בשעה 17:00 באודיטוריום בית חיל האוויר ברח' ז'בוטינסקי 15 בהרצליה.

לחתימהעל העצומה ''כן למנהרה, לא להרעלה''

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים