 |
בתאונת "אוטובוס הפנויים פנויות" בצומת גולני,ב-9 באוקטובר 1999, נהרגו 17 בני אדם ו-37 נפצעו . משטרת ישראל מינתה מייד לאחר התאונה צוות בוחנים לחקירת התאונה, ויום לאחר מכן מינה שר התחבורה ועדת חקירה מיוחדת מטעמו. באופן לא מפתיע, ועדת החקירה של משרד התחבורה מצאה שהאשמים בתאונה הם הנהג והרכב. לגבי הכביש קבעה הוועדה במפורש, כי "החלקלקות של הכביש באתר התאונה נבדקה ע"י מע"צ יומיים אחרי התאונה ונמצאה בערך נורמלי למצב כביש רטוב". מסקנות הוועדה לא מפתיעות, בין השאר מפני שהן נמסרו לשר התחבורה, כרוכות ומודפסות, שלושה ימי עבודה בלבד לאחר מינויה. אבל גם מסקנות בוחני התנועה של המשטרה, כפי שבאו לידי ביטוי בכתב אישום שהגישה המדינה,לא היו שונות בהרבה. זאת למרות עדויות של נוסעים באוטובוס ונהגים שנסעו בסמוך לו, מהן ניתן היה ללמוד על "קצף על הכביש", שאולי גרם לכך שהאוטובוס החליק. בדיעבד, הסתבר שאנשי מע"צ שיבשו לכאורה את עבודת חוקרי התאונה, בכך שמנעו מהם פרטים רלוונטיים לגבי מצב הכביש, והטעו אותם, באמצעות מידע "תמים", השונה לחלוטין מזה שהיה ברשותם. כך, למשל, ביצעו אנשי מע"צ "בדיקת חלקלקות" בכביש יומיים לאחר התאונה, לאחר שהחומר שככל הנראה גרם להחלקת האוטובוס כבר נשטף. מאידך, הם לא שיתפו את החוקרים בכך שבבדיקת חלקלקות אחרת, שבוצעה על-ידם כמה ימים לפני התאונה, נמצא על הכביש "חומר שחור" בלתי מזוהה, בעל מקדם חלקלקות דומה לזה של קרח. בבדיקה זו, שתוצאותיה הועברו לידי מספר מנהלים בכירים במע"צ, התריעו אנשי השטח: "יש לבצע את הפעולה הנ"ל (שטיפת הכביש - ג.מ.) בדחיפות, לפני עונת הגשמים (הגשם הראשון עשוי להוריד את מקדם החלקלקות לכדי 0.25, ובשיפועים אלה יש סיכוי רב לתאונות קטלניות")". במילים אחרות, מע"צ ביצעה למעשה "בדיקת חלקלקות" פיקטיבית, אחרי שהגשם כבר שטף את החומר החלקלק מהכביש, בה בעת שבקלסרי מע"צ היה מתויק חומר מרשיע לכאורה. יצחק הרשקוביץ ז"ל, אז מנהל מחוז הצפון של מע"צ, היה אחד מהמנהלים שהיה מעורב בקבלת מידע אודות מצב הכביש, ואף יזם פעולות בקשר לכך. לכן, אי אפשר להניח שלא ידע במה דברים אמורים. ועם זאת, למרות שלכאורה היתה לו מעורבות אישית בתאונה, הוא לא פסל את עצמו מלכהן ב"ועדת החקירה" שמינה שר התחבורה, זו שכאמור מצאה שלא היתה בעיית חלקלקות בכביש. בסופו של דבר הודלף מידע אודות בדיקות החלקלקות לעורך דינו של נהג האוטובוס, עו"ד אבי עזריאלנט, והוא פנה למשטרה ולפרקליטות, בבקשה להשיג את התכתובות הרלוונטיות ממע"צ. למרבה התדהמה, המשטרה והפרקליטות סירבו, ואף טענו בביהמ"ש ש"כל החומר נבדק ואין כל חומר נוסף". רק לאחר שעו"ד עזריאלנט עתר לביהמ"ש העליון, הסכימו אנשי הפרקליטות לבחון את החומר שב"קלסר מס' 8" של מע"צ, מה שגרם לפתיחת תיבת פנדורה, ובסופו של דבר להעמדתם לדין של יצחק הרשקוביץ ז"ל וראובן יום-טוב יבדל"א.
|
 |
 |
 |
 |
|
|