ג’נרל מוטורס מאבדת גובה
מתחילת העשור הנוכחי ג’נרל מוטורס אינה מצליחה לעמוד בתחרות מול יצרנים זרים, במיוחד אלה שמייצרים על אדמת ארה”ב, ונמצאת במגמת הצטמקות, סגירת מפעלים ופיטורי עובדים
היא נוסדה ב-1908 על ידי קבוצת משקיעים שבראשה עמד ויליאם דורנט, מנכ”ל חברת המכוניות ביואיק, כחברת אחזקות שביואיק היתה הנכס העיקרי שלה.
קשיים כלכליים והתרסקות שוק הרכב בשנת 1910 גרמו לכך שדורנט ומשקיעיו איבדו את ג’נרל מוטורס לטובת הבנקים הנושים. דורט הקים יחד עם לואי שברולט חברה חדשה שנשאה את שם השותף, וזו הניבה לו רווחים גדולים.
בסיוע משפחת התעשיינים העשירה דופונט ותרגיל השתלטות מבריק, תפס דורנט מחדש את ג’נרל מוטורס, אלא שגם ה”סיבוב” הזה ארך רק כמה שנים, במהלכן הספיק לאחד את שברולט עם ג’נרל מוטורס.
בשנות ה-20 וה-30 היא המשיכה את מגמת ההשתלטות שלה על יצרני רכב אחרים ואף עשתה זאת מעבר לים, עם רכישת ווקסהול בבריטניה, אופל בגרמניה והולדן באוסטרליה. החברה התפתחה גם לכיוונים
נוספים, החל מייצור אוטובוסים ומטוסים, דרך ייצור מנועים גדולים, גנרטורים וקטרי רכבת, ועד לייצור ג’יפים וטנקים משוריינים במלחמת העולם השנייה.
משנות ה-60 היא הפכה לאחת החברות הגדולות והרווחיות ביותר בעולם, כמו גם אחת המעסיקות הגדולות. הבעיה העיקרית של החברה היתה המוצרים שלה, שמשנות ה-80 המוקדמות כבר לא עמדו בתחרות מול מכוניות מתוצרת יפן ואירופה. היא נכנסה להפסדים, אולם הצליחה להשתקם כלכלית מאמצע שנות ה-90 ועד סופן, בזכות גידול ניכר במכירות של טנדרים וג’יפים גדולים.
אבל מאז תחילת העשור הנוכחי ג’נרל מוטורס מאבדת נתח שוק. החברה שוב אינה עומדת בתחרות מול יצרנים זרים, במיוחד אלה שמייצרים על אדמת ארה”ב, ונמצאת במגמת הצטמקות, סגירת מפעלים ופיטורי עובדים. משבר האשראי תפס את החברה בנקודת חולשה, והיא נכנסה להפסדים הגדולים בתולדותיה.
ג’נרל מוטורס מכרה את אחזקותיה בסוזוקי ובסובארו, נפטרה לאחרונה מסאאב, ועשויה להיפרד, לפחות מבחינה ארגונית, גם מאופל.







נא להמתין לטעינת התגובות





