גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


איך הפך נזיר בודהיסט לסוחר שמגלגל מיליונים?

אחרי שמונה שנים שבהן מייקל רואץ' היה נזיר בודהיסט הוא קיבל מהמורה שלו הוראה להסיר את גלימת הנזירות ולהיטמע בעסקי היהלומים. את החברה שניהל הוא הפך מעסק זעיר לאימפריה שמגלגלת מאה מיליון דולר בשנה. שחר שילוח ניסתה להבין ממנו איך חוקי הקארמה יכולים להגדיל את כמות העושר בעולם. ראיון

שחר שילוח | 20/3/2008 9:06 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
גשה מייקל רואץ', נזיר ארוך שיער, יהלומן לשעבר, מורה ואדם שנוי במחלוקת בחוגים מסוימים נמצא בימים אלה בארץ יחד עם זוגתו כריסטי מקנאלי. חם מהדפוס הוא התרגום העברי לספרו "להב היהלום" (בהוצאת כנרת ובתרגומה של ד"ר דבורה צביאלי), שמספר את סיפורו האישי של רואץ' הנזיר שהפך ליהלומן מצליח, ומלמד גם כיצד ניתן בעזרת עקרונות הבודהיזם להצליח בעסקים ולהתעשר.
מייקל רואץ'
מייקל רואץ' 


אולם כבר אחרי קריאה של דפים ספורים ברור שלא מדובר פה בנזיר מהשורה. הספר נפתח בסקירה בגוף ראשון של הצלחותיו של רואץ' כנזיר, מלומד ואיש עסקים, שהעמיק בלימודי הבודהיזם וזכה לקבלת התואר גשה. הכותב מתאר כיצד לאחר שמונה שנים של חיים כנזיר לכל דבר הלאמה שלו הורה לו ללבוש חליפת עסקים ולהיטמע בעולם עסקי היהלומים. מייקל רואץ' ניהל במשך 15 שנים את חברת היהלומים אנדין השייכת לזוג ישראלים החיים באמריקה והפך אותה מעסק זעיר לאימפריה המגלגלת מאה מיליון דולר בשנה. מטרת הספר, שיצא החודש לאור גם בעברית, היא ללמד גם אותנו לעשות את זה.

בראיון באמצעות האימייל, בצל התהפוכות הדרמטיות בבורסה ובשער הדולר, ניסיתי להבין איך דהרמה משתלבת עם קפיטליזם ואיך שיער ארוך ותכשיטים הולכים עם גלימת נזיר אדומה.
זרעים קארמיים של כסף

הסרט "הסוד" מבטא רעיון מאוד פשוט שעשוי לגרום לנו להתעשר. איך הדהרמה, או הבודהא שטבעו מצוי בכל אחד מאיתנו, יכול לגרום לנו להתעשר?

"הדבר שאנחנו קוראים לו 'טבע הבודהא' מתייחס בעצם לרעיון הבודהיסטי של ריקות, וצריך להבין ריקות כדי להבין איך להגיע לכל מטרה שהיא בחיים, בין אם זה בריאות, עושר, מערכת יחסים מוצלחת או ההארה עצמה. ההארה לא צריכה להיות מסתורין גדול, למרות שלעתים קרובות לא מבינים אותה נכון. זה לא אומר ששום דבר לא קיים, וזה לא אומר שלא משנה אם אנחנו עושים טוב או רע. זה לא אומר שהכל הוא חור שחור גדול או שאנו צריכים לנסות לא חשוב על שום דבר.

"המשמעות האמיתית של הריקות היא 'הצד האחורי של הקארמה'. בכל פעם שאני עושה, אומר או חושב משהו על מישהו אחר, נטמן זרע בתודעה שלי. הוא נטמן פשוט על ידי כך שאני עד למה שאני עושה או אומר או חושב, ואנו עדים לעצמנו כל היום וכל הלילה. הזרעים האלה נשארים בתודעה

ואז מבשילים ונובטים כמו צמח, פרט לכך שהם נובטים כאנשים וכעולם שסביבנו".

מייקל רואץ' אכן מדגיש בספרו את הנושא של רישומי פעולותינו על התודעה, מה שמחלץ את הקארמה מן המעטה המיסטי שלה. הוא ממשיך:

"'ריקות' פשוט אומרת שהדרך שבה אנחנו רואים כל אחד וכל דבר סביבנו נקבעת על ידי זרעי הקארמה. העולם הוא כמו מסך קולנוע ריק. הוא 'ריק'. במובן הזה. הדרך שבה אני עצמי רואה את העולם נקבעת על ידי זרעי הקארמה שלי. היא נקבעת על ידי עד כמה פעלתי למען אנשים אחרים. וכך איש עסקים שגם מקדיש עצמו לעזרה ולנדיבות, לדוגמה למען אנשים עניים או למען חבר שיש לו בעיות עם העסק שלו, אוסף זרעי קארמה בעלי עוצמה. הזרעים האלה מקרינים לאחר מכן 'כסף' על המסך הריק של החיים. והאנשים האלה הופכים עשירים".

אחד הדברים שגרמו לי לתחושת חוסר נוחות בזמן הקריאה בספרך הוא החיים הכפולים שניהלת בתקופת העבודה בחברת היהלומים – יהלומן ביום ונזיר בלילה. הרי מצד אחד לא צריך להיות נזיר כדי לקיים אורח חיים בודהיסטי ומצד שני הרעיון בהינזרות הוא ליצור תנאים שבהם הנזיר משוחרר מעיסוק בפרנסה ובניהול משק בית ויכול להקדיש את כל זמנו לתרגול וללימוד.

"למדתי במשרה מלאה במשך שמונה שנים במנזר של הלאמה שלי לפני שפניתי לעבודה בעסקי היהלומים. במשך הזמן הזה כמעט שלא עזבתי את שטח המנזר. אפילו לא בשביל להשתתף בהלוויה של אבי או בחתונה של אחי. אמי נפטרה לפני כן והבנתי שאם אני רוצה לגלות למה אנשים סובלים אני צריך להקדיש כל דקה מחיי ללימוד ולתרגול שלי".

יהלומים הם כמו האמת המוחלטת והריקות

קהֶן רינפוצ'ה גשה לובסנג טהרצ'ין, מורהו של גשה מייקל רואץ', היה אחד מהגשה (תואר מלומד במסורת הגלוקפה בבודהיזם הטיבטי, המקביל לתואר דוקטור בפילוסופיה) הדגולים של טיבט. רואץ' חי עמו 20 שנים. אחרי שמונה שנות לימוד רינפוצ'ה אמר לו לצאת לעולם העסקים. רואץ' מספר שהדרישה הממה אותו ושהוא דחה במשך חודשים את הציות להוראה בתקווה שהלאמה ישנה את דעתו.

"הוא אמר שאם לא אלך לעבוד עם אנשים רגילים לעולם לא אבין את הקשיים שיש להם בעבודה ובמשפחה, ושלעולם לא ממש אוכל להתייחס לבעיות שלהם וללמד אותם דרכים להרחקת הכאב. בסופו של דבר הסכמתי להיכנס לעסקים, ובכמה מדיטציות מיוחדות נאמר לי שאני צריך להיכנס לעסקי היהלומים, מה שהיה הדבר האחרון שחשבתי לעשות, מפני שלא ידעתי שום דבר על יהלומים".

לאחר קריאה בספר אני חייבת לציין שהופתעתי מהמידע שרכשתי אודות יהלומים ויהלומנות מתוך ספר שאמור לשבת על מדף ספרי הדהרמה. במקרה או שלא ליהלום יש מן הסתם ערך סמלי.

"במבט לאחור", אומר רואץ'", אני חושב שלשלוח אותי לעסקים היה הדבר הנדיב ביותר שהלאמה שלי עשה אי פעם למעני כי זה הכשיר אותי להבין את העולם האמיתי בדרך שבה נזירים רבים אינם יכולים להבינו".

למה היה חשוב שתסתיר את היותך נזיר? זה לא שקר, בעצם?

"כשהוא שלח אותי לעולם העסקים, הלאמה שלי אמר לי שאני צריך לגדל מעט את השיער כדי שאראה כמו כל איש עסקים אחר, ושאני צריך ללבוש חליפה ועניבה ולא לפרסם את זה שאני נזיר בודהיסטי".
קהן רינפוצ'ה אף קנה לנזיר מייקל רואץ' חליפת עסקים ואמר לו שאם יופיע במשרד עסקים ניו יורקי בראש מגולח וגלימות הוא יגרום לאנשים האחרים חוסר נוחות לשהות במחיצתו וכך לא יוכל להתקרב אליהם, והם לא יקשיבו למה שיש לו לומר. בדרך זו לא יוכל להראות להם עד כמה חשובה נדיבות הלב ושהיא השיטה הטובה ביותר לעשות עסקים.

"כמובן שלאחר שאנשים הכירו אותי היטב ובטחו בי נתתי להם להכיר את הרקע שלי במלואו וזה גרם להם להעריך אותי אפילו יותר. לא התכוונו להונות אף אחד, רק לעזור להם בדרך שאליה יוכלו להתחבר".

תעשיית היהלומים­פוגעת בזכויותיהן של אוכלוסיות חלשות. זה מאוד בוטה באפריקה. איך כנזיר-יהלומן חשת עם העובדות האלה?

(לפני שהוא עונה, רואץ' מדגיש שתוך כדי מדיטציה קיבל הנחיות להיכנס לעסקי היהלומים למרות שאיש במשפחתו לא עסק בתחום וגם לו לא היה כל עניין ביהלומנות ובענף התכשיטים.)

"יש לזה קשר לעובדה שיהלומים הם במידה רבה כמו האמת המוחלטת והריקות. הם דבר המצוי בעולם שהוא 'הכי' מהכל: הם החומר הטבעי הקשה ביותר שידוע עליו ביקום. במדיטציה קרה לי משהו מיוחד שקשור ליהלומים, וידעתי שעלי לעבוד בסביבתם. לא היה לזה קשר לכסף. במהלך הזמן שבו הייתי בעסקי היהלומים ניסיתי לתרום להפיכתו של העסק למוסרי. הרציתי כמה פעמים בכינוסי אגודת היהלומנים בניו יורק על אתיקה בעסקים, ולמעשה קיבלתי הרבה ביקורת על כך. פתחתי מפעל יהלומים למען הפליטים הטיבטים בהודו, נסעתי לברזיל עם הלאמה שלי כדי לקנות עבורם יהלומים גולמיים ואז תרמתי להם את הכל. למעשה תרמתי כמעט את כל הכנסותיי מעסקי היהלומים במשך 15 שנים כדי לעזור לפליטים, באמצעות הרבה מיזמים מוצלחים של בריאות, חינוך ושימור התרבות. אני חושב שאלה היו כמה מהמיזמים המצליחים ביותר בין כל הארגונים בעולם שעוזרים לטיבטים, וגם אחרי 20 שנה הם עדיין פועלים היום.

"וכמובן, אני תומך בתנועה לאתיקה בכרייה ובהעסקה בעסקי היהלומים. אבל מובן שהשאלות האלה אינן קלות כמו שאנשים חושבים. עסקי היהלומים בהודו למשל מעסיקים יותר מחצי מיליון אנשים עניים, ובדרכים רבות ברחבי העולם ישנם יהלומנים רבים שבכנות מנסים לעזור לנזקקים להאכיל את משפחותיהם".

המניע הוא 90 אחוז מהקארמה

אתה לא חושש שהמסר שאומר שכל התופעות ריקות מקיום עצמי ישמש אמתלה לפגיעה בזולת? הרי תמיד אפשר לומר "פיטורי עובדים הם אולי רעים למפוטרים אבל הם טובים לבעלי המניות".

"זה מאוד נכון שריקות של הידע עצמו משמעותה שאפילו בידע דתי אפשר לעשות שימוש לא ראוי אם המניעים שלנו הם אנוכיים. קשה לנו מאוד לעשות דברים שמיטיבים עם הזולת, ואף קשה לנו עוד יותר לשמור על המניעים טהורים. זו הסיבה שלמשל אפילו אם אנו נדיבים כלפי אנשים אחרים בעסקים שלנו עדיין לא נזכה להצלחה אם המניע שלנו אינו באמת לעזור. המניע הוא 90 אחוז מהקארמה.

"תמיד יש החלטות קשות שצריך לקבל בעסקים, ואיננו צריכים להניח שכל אנשי העסקים הם אנוכיים או שאינם חושבים על עובדיהם. לפי ניסיוני כמעט כל איש עסקים גדול רוצה באמת לעזור לעובדים שלו להצליח. זה טבעי מפני שכאשר העובדים מצליחים הבעלים גורמים להם לאושר, והבעלים כמו כל אחד אחר מרגישים טוב כשהם גורמים לאחרים לשמוח בהם. הייתי אומר שלפי טבע האדם הבעלים לא רוצים לפגוע בעובדיהם. המניע שלהם הוא כמעט תמיד לגרום לכולם להיות מאושרים אם הם יכולים, אבל זה דבר קשה. המטרה של מה שאנחנו מכנים ניהול קארמטי, או ניהול על פי עקרונות הספר 'להב היהלום' היא להסיר לעד את הקושי הזה".

אילו השפעות קיווית שהספר יחולל כשכתבת אותו?

"הספר 'להב היהלום' מלמד שנדיבות כלפי הזולת - למשל עזרה לפליטים טיבטים בהקמת עסק מצליח - היא הדרך היחידה לכך שהעסק שלנו עצמנו יצליח. אם כל עסק בעולם יתנהל לפי העקרונות האלה, אז לפי חוקי הקארמה הכמות המוחלטת של העושר בעולם תגדל. לפי החוקים האלה אין זה נכון שיש כמות משאבים נתונה בעולם ושרק מספר אנשים יכולים להיות עשירים והאחרים צריכים להיות עניים. לכן מטרתנו ב'להב היהלום' היא ליצור כלכלה גלובלית שבה כולם עשירים ומאושרים. בספר משתמשים כיום יותר ממיליון אנשים בעולם, למשל גם בסין ובאירופה, ואנחנו חשים שהפחתת העוני בעולם היא מטרה אפשרית ביותר להגיע אליה בחיים האלה. אנחנו מאמינים שהעולם כבר מתקדם בכיוון הזה".

גשה מייקל רואץ' צמח כנזיר במסדר הגלוקפה בבודהיזם הטיבטי, המסדר שאליו שייך הדלאי לאמה. נזירי הגלוקפה אינם אמורים להינשא לעולם ועל פי נדריהם הם אמורים לגלח את שיערם אחת לחודש ולעולם לא לענוד תכשיטים.

יש היתר לבת זוג רוחנית

ב-2005 משרדו של 
הדלאי לאמה גינה אותך­בעיקר מפני שאתה מפר את נדרי הנזירות - חי עם בת זוג,­מגדל שיער, עונד תכשיטים. מדוע לא לפשוט את גלימות הנזיר ולהמשיך לחיות כבודהיסט שאינו נזיר?

"כללי המוסר של הנזירים הבודהיסטים במסורת המהאיאנה או "המרכבה הגדולה" - המסורת הנהוגה למשל בטיבט, סין ומונגוליה – שונים מאלו הנהוגים במסורת התהרוודה, שכיום מתקיימת בסרי לנקה ובתאילנד. במרכבה הגדולה נזיר שומר על שלוש מערכות נדרים. הראשונה היא צירוף של 253 נדרי הנזיר. לנזיר כזה אסור להחזיק בשום דבר מיותר, לדוגמה, אפילו לא פיסת בד קטנה אם אינה חלק ממלבושיו. לנזירים במרכבה הגדולה יש גם כ-120 נדרי בודהיסטווה (מי שנעור אך במקום לעבור לנירוונה נותר בחיים האלה על מנת לסייע לזולת להשתחרר מהסבל, ש.ש). אם מציעים לנזיר כזה מחסן שלם מלא בבדים, הוא נדרש על פי נדריו לקבל את ההצעה ולשמור על הרכוש עד שיוכל להשתמש בו כדי לעזור לעניים.

העיקרון הוא, במקרה של ניגוד עניינים, שנדר הבודהיסטווה חשוב יותר מנדר הנזירות. נזיר הבודהיסטווה לא נחשב כמפר את נדרי הנזיר, אלא מקיים אותם בדרך נעלה יותר. נזיר בודהיסטווה שהוסמך בדרך היהלום, הווג'ראיאנה, מתחייב לעוד 120 נדרים. הנדרים האלה סודיים אבל אנחנו יכולים לומר שנזירים שקיבלו את הרשות הראויה מ'מורה הלב' שלהם נדרשים שתהיה להם בת זוג רוחנית, לגדל את שיערם וללבוש פרטי לבוש בדרך שתזכיר להם תמיד מלאך מואר, כמו טרה או מנג'ושרי (אלוהות נשית של "חמלה בפעולה" ואלוהות החוכמה, ש.ש). התרגול הזה נקרא 'בגדי מלאך'. אבל חשוב יותר, בבודהיזם אנחנו תמיד נדרשים בתוקף לציית להנחיות של 'מורה הלב', או לאמת השורש. היו לי יותר מ-12 מורים עיקריים בחיי, ולא כולם הגיעו אלי בצורה של נזיר טיבטי. אנחנו מאמינים שכל מורינו הם בעצם אדם אחד, וכשהם אומרים לנו לעשות דברים שונים הם בוחנים אותנו (...) כריסטי ואני מנסים תמיד לעשות מה שאנחנו מבינים שמורה הלב שלנו רוצה שנעשה".

גשה מייקל ובת זוגו
כסף הוא כמו אש

מהי העצה הטובה ביותר שאפשר לתת לאיש עסקים?

"מישהו שאל אותנו את השאלה הזאת בתוכנית טלוויזיה בהולנד, ואנחנו אמרנו, 'לתת! לתת! לתת!' אנחנו מאמינים שלתת למי שצריך עזרה - בעיקר תמיכה במי שמנסים לנהל עסק - זו הדרך היחידה שבה אנשי עסקים יכולים לגרום לעצמם להצליח".

ואיך צבירת ממון מסתדרת עם הדהרמה?

"כסף אינו דבר רע או דבר טוב. הוא כמו אש. אני יכול לחמם את הבית שלי או שאני יכול לשרוף אותו. זה תלוי איך משתמשים בו. הרווחתי הרבה כסף במהלך הקריירה שלי בעסקי היהלומים, והשתמשנו כמעט בכולו כדי לעזור לפליטים הטיבטים ולאנשים עניים אחרים. אם אתם יודעים איך להשתמש בכסף כראוי, זה יכול לעזור לכם לשנות את העולם, ואז זה גם מחזק את המדיטציה ואת התרגולים הרוחניים האחרים שלכם. אנשי עסקים הם מהאנשים הכי אינטליגנטים ומוכשרים בעולם. כאשר אנשי עסקים משתמשים באינטליגנציה ובכישורים שלהם למטרות רוחניות, הם הופכים לכמה מהמודטים והמצליחנים הגדולים ביותר. הם באמת יכולים לעזור ליותר אנשים".

גשה מייקל רואץ' מבקר בימים אלה בישראל. פרטים על הביקור תמצאו כאן

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
  • עוד ב''מדיטציה ובודהיזם''

לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים