מומחים מתריעים: ריבוי אירועי דריסה עם הפעלת הרכבת הקלה

מומחים בתחום התחבורה מזהירים: היעדר הפרדה מפלסית בין המדרכות למסילה, נסיעה שקטה ומרכיבים נוספים יגרמו לריבוי תאונות דרכים עם תחילת הפעלתה של הרכבת הקלה

עמרי מניב | 27/8/2010 8:38 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
צפו בנסיעת המבחן של הרכבת הקלה

אנשי מקצוע בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים ומומחים בנושא באקדמיה חוששים כי עם תחילת הפעלתה המסחרית של הרכבת צפויות להתרחש תאונות דריסה רבות.
הרכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בירושלים צילום: פלאש 90


המומחים צופים תאונות שבהן הרכבת תדרוס הולכי רגל, בשל העובדה כי לפחות בתקופת הפעלתה הראשונית הציבור לא יהיה מודע מספיק לנסיעתה של הרכבת, שהיא כלי רכב יחיד המגיח בפתאומיות, ולא יהיה מודע לצירים שבהם תעבור, המשמשים גם הולכי רגל.

נושא ההיערכות הבטיחותית לקראת הפעלתה של הרכבת מעסיק זה זמן רב את מומחי הרכבת הקלה בחברת "סיטיפס" וצוות אב לתחבורה. במסגרת נסיעות הראווה שנערכו השבוע לרכבת, בלטה העובדה שהיא אינה משמיעה רעש כמעט כלל במהלך נסיעתה. "אין פתרון לבעיית חוסר הרעש", מסביר אלכס קרוסקין, המהנדס הראשי של חברת "סיטיפס". "ברוב~רובו של התוואי יש גדר קטנה שאמורה להפריד בין הולכי הרגל לרכבת. ברחוב יפו, שם אין הפרדה כלל, תאט הרכבת את נסיעתה".

לדברי ד"ר גלית כהן-בלנקשטיין, מומחית עולמית בנושא רכבות וחוקרת באוניברסיטה העברית,  "הבעיה המרכזית היא שברחוב יפו לא תהיה הפרדה מפלסית של הרכבת הקלה. אמנם יהיה מרחב גדול להולכי הרגל, אבל המרחב יהיה משותף".

היא מתריעה בנוסף כי "המפגש החדש בין הרכבת הקלה ובין אנשים שאינם מורגלים בה עלול להיות מסוכן. באמסטרדם הפסים מוטמעים באותו מפלס שהולכים עליו והתושבים רגילים לכך, ואנחנו לעומת זאת רגילים קונספטואלית לכך שיש מדרכה, כביש והפרדה ברורה בין השניים. לנו השילוב הזה יהיה פחות ברור".

כהן~בלנקשטיין מתייחסת גם להיעדר רעש בנסיעת הרכבת. "הרכבת יכולה לצלצל במפגש עם הולכי רגל, אלא שעדיין יש כאן עניין של הסתגלות לצליל החדש הזה". גורם בכיר בעירייה מוסיף כי "בכל מקום בעולם יש נפגעים בתחילת הדרך במסגרת פרויקט כזה, ולצערנו אנחנו מעריכים שבירושלים אף יהיו יותר נפגעים מהממוצע בגלל אופי האוכלוסייה המקומית ותהליך ההסתגלות".
נדרשת היערכות מיוחדת

מצוות אב לתחבורה נמסר בתגובה כי "תנועה של רכבת קלה בתוך מדרחוב מתקיימת בערים הגדולות והיפות בעולם, ביניהן שטרסבורג, מונפלייה, ליון וכיוצא באלו. הרכבת הקלה תיסע במדרחוב יפו לאט יותר, בהתחשב בכך שיש בסביבה הולכי רגל.

"בשבועות הקרובים תחל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בביצוע תכנית רחבת היקף להכשרת תושבי העיר להתנהגות זהירה בסביבת רכבת קלה ובתוואי האוטובוסים המהירים. אחת הסיבות שעורכים כעת נסיעות מבחן היא להרגיל את תושבי העיר לרכבת, זהו כלי חדש שצריך להתרגל אליו. אם היינו עושים מדרכות, היינו מאבדים את האפקט של להפוך את רחוב יפו למדרחוב. 'סיטיפס' כבר היום חילקה לכל תושבי העיר חומרי הסברה לקראת בואה של הרכבת".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי "הרכבת הקלה פועלת באופן זהה לירושלים במדרחובים של עשרות

ערים ברחבי העולם ללא כל בעיה, וגם כאן נסיעתה במדרחוב תהיה אטית יותר ותותאם לכך שבסביבתה יש הולכי רגל.  לא ידוע לעירייה על כל  דאגה בחברת 'סיטיפס' בנושא זה, מאחר שהיא זו שבנתה אותה ותפעיל אותה ב~30 השנים הבאות על פי כל כללי הבטיחות והזהירות. בשבועות הקרובים יחל בעיר קמפיין הסברה והדרכה בנושא".

מחברת סיטיפס נמסר בתגובה כי  "החברה נערכת להפעלת הרכבת הקלה בבטיחות המקסימלית. מאחר שמדובר בכלי תחבורה חדש בעיר ברור כי נדרשת היערכות מצד הגורמים הרלוונטיים בעירייה ובמדינה וכן הסתגלות של התושבים. 'סיטיפס', ככל הנוגע לה, מבצעת פעילויות הסברה במהלך תקופת ההרצה במטרה להבהיר לתושבים כיצד יש להתנהג בסביבת רכבת קלה. כתבות מעין אלו מגבירות את מידת המודעות של התושבים לכללי הבטיחות החדשים שאותם צריך לרכוש".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/local/jerusalem/ -->