אלבומי העשור של nrg וקול הקמפוס
רגע לפני שאנחנו נכנסים לעשור השני של שנות האלפיים, בחרו עבורכם שדרני קול הקמפוס 106 FM את האלבומים האהובים והחשובים שיצאו לאור בעשר השנים האחרונות. במהלך החודש הקרוב, נפרסם את הבחירות, והיום: יונתן גרוסמן עם ג'יי זי, רדיוהד וטי וי און דה רדיו
רוק: מאדי ווטרס לא יכול היה לחזות כיצד עומד הבלוז להתפתח בשנים שלאחר מותו. אומנם ה-BDH שומרים על המסורת הלירית, אבל המוזיקה שמאחורי המילים השתנתה ללא היכר. דמיינו מה היה קורה אילו החזון של דני בויל ב-"28
מיסיסיפי בלוז אפל וקודר המובל על ידי גיטרות חשמליות דומיננטיות, תופים רועמים ושני מוזיקאים מנשוויל שזקוקים לזריקת טטנוס.
עמוד myspace
להאזנה לשיר All To Hel

"Folklore" הוא הדרך הטובה ביותר להתחיל ולהכיר את אחד ההרכבים המשמעותיים ביותר בארה"ב בשני העשורים האחרונים. אם אתם מחפשים הגדרות, קאנטרי אלטרנטיבי יכול להתאים. המציאות לעומת זאת, היא שילוב של פולק, גוספל, סול, פאנק, רוק אלטרנטיבי וגם - תתפלאו לשמוע, נגיעות של ג'וי דיוויז'ן במקומות מסויימים.
האלבום הוא יצירת מופת מתחילתו ועד סופו ומסמל את נקודת השיא של ההרכב. הקאבר שלהם ל-"Sinnerman" של נינה סימון נותן לשיר משמעות חדשה לגמרי והוא בקלות אחד הטובים ששמעתי בחיי.
עמוד myspace
להאזנה לקאבר לנינה סימון

כמה רומנטי הוא הדבר בעיני, שההרכב הזה מברוקלין ניו-יורק חתום דווקא בלייבל הבריטי AD4, בו היו חתומים הפיקסיז. ואכן, מבחינתי TOTR הם ממשיכי דרכם של הפיקסיז או יותר נכון - התוצאה האבולוציונית של הדרך אותה התוותה הלהקה.
מבין שלושת האלבומים (שכל אחד מהם היה יכול בקלות להיכנס לרשימה) בחרתי בשני, פשוט משום שדרכו הכרתי את הלהקה. ככה זה כשאוהבים.
עמוד myspace
להאזנה לשיר Wolf Like Me

פירוש שמם הוא "On The Beach", בדיוק כמו שם האלבום המופתי של ניל יאנג, שעל שמו הם נקראים. זו כבר סיבה טובה להתאהב בצמד המוזיקאים היפני.
ההרכב נותן פרשנות קומוניקטיבית חדשה לצליל הדומיננטי של הרוק היפני, אותו מוביל מיקירו קורהרה, הגיטריסט של Ghost. האלבום עטוף במלודיות פופ קלילות וחלומיות, הנתמכות בגיטרות חזקות ובמגוון רחב של כלים אינסטרומנטלים, מה שמקנה להם נופך מיתי. המילים הם ביפנית, מה שמוסיף למוזיקה מימד אניגמטי ורק מעצים את התגובה הרגשית.
עמוד myspace
להאזנה לשיר Me, On the Beach

האתגר איתו התמודדו רדיוהד היה כפול. מצד אחד - איך יוצאים מסינדרום "האלבום שאחרי יצירת מופת", שהפיל רבים בתעשיית במוזיקה. מצד שני - כיצד ממשיכים להתפתח כמוזיקאים ולחקור כיוונים נוספים דוגמת האלקטרוניקה.
התוצאה הייתה לדעתי טובה יותר מ"או קי קומפיוטר" ואני אפילו אעיז ואומר - שלמה יותר.
להאזנה לשיר הפותח Everything in Its Right Place

היפ-הופ: צמד הראפרים הדרומי החל את הקריירה שלו בתחילת העשור ומאז הפך לכוח משמעותי בסצינת האנדגראונד היפ-הופ. אלבומם הראשון יצא בלייבל קטן בתפוצה מצומצמת, נחטף בזמן קצר וכיום נחשב לפריט אספנים נחשק. הוא יצא שוב רק בשנת 2005. והוא אכן כל כך טוב.
המוזיקה ורסטילית ומכסה מגוון רחב של סגנונות, המילים מושחזות ומבקרות בצורה מאוד חכמה את החברה האמריקאית, ובעיקר את הפוליטיקה המסועפת של האימפריה השוקעת. האלבום לא רחבתי אלא מחשבתי, והוא הרוויח את מקומו ברשימה זו בכבוד.
עמוד myspace
להאזנה לשיר Mic Like A Memory

אי אפשר שלא להכניס אלבום של אאוטקאסט לרשימה שמסכמת עשור - זה לא חוקי במדינות מסויימות. לדעתי הם הגיעו לשלב אבולוציוני אחר: כבר אי אפשר להכליל אותם כהרכב היפ-הופ גרידא, הם בספרה אחרת לגמרי.
לכן אני חושב שהם באמת ממשיכי דרכו של לא אחר מאשר פרינס. אמנם זה האלבום ה"פופי" ביותר שלהם, זה שקיבע אותם בתודעה העולמית, אך הוא אפשר להם להיכנס עטופים במעילי פרווה לכנסייה ולהכריז במקום קדוש שאין מסטול, נקי ורענן מהם. והעולם שתק.
להאזנה לשיר So Fresh, So Clean

האולד סקול הופך לניו סקול, כך אני מגדיר את אלבומו המהפכני של ג'יי זי. זוהי מעין אוטוביוגרפיה שכותב אדם המצוי בשלב של שינוי משמעותי בחייו. בחריזה כמעט אלוהית הוא מספר את סיפורו, ללא מורא ולעתים בכנות מכאיבה.
באלבום כמעט ואין אורחים - זוהי הצגה של איש אחד, אולי הליריקן הגדול בדורנו, שמצליח בעזרת דמיון מפותח והקשרים תרבותיים פופולריים ליצור פורטרט בצלילים. זהו לבטח אחד מאלבומי ההיפ-הופ הטובים בכל הזמנים.
להאזנה לשיר Song Cry

MF Doom נכנס מבעד לדלתות המסתובבות ויצא בדמות Viktor Vaughn, האלטר אגו שלו. האלבום עוקב אחר חייו המבולבלים של גיבור קומיקס הנקלע לשלל אירועים: חיזור אחר קטינה, עסקת סמים הזויה, הסכם עם מסעדה סינית והופעת היפ-הופ גרועה שיוצאת משליטה.
Doom מצא באלבום את שביל האמצע בין שירים מורכבים לבין סגנון הגשה פשוט וקליל, שמבסס אותו כאחד מיוצרי ההיפ-הופ הורסטיליים ביותר כיום.
עמוד myspace
להאזנה לשיר Let Me Watch

קבלו אוקסימורון: הראפר הטוב ביותר בעולם הוא לבן וקוראים לו Aesop rock. נהוג לשייך "שירה" בעולם ההיפ-הופ לאמן המשלב מוזיקה יחד עם ספוקן וורד, שלרוב תעביר מסרים על התבוננות עמוקה בנפש האדם והחברה בה הוא חי. אייסופ מצליח, כמו המשוררים הגדולים, לשמור על אבסטרקטיות המאפשרת לשיריו להיות פתוחים למספר פרשנויות.
כמו נביא על ספידים, הוא טווה רשת אניגמטית של מילים שאפילו מילון אוקספורד לא ידע על קיומם. האלבום "Labor Days" הוכיח סופית לעולם כי מדובר באחד הגדולים בדורו. זהו מסע ייחודי לתוך העולמות המורכבים שבמוחו, דרכם הוא מתאר את ייסוריו של המעמד הבינוני בארה"ב. כיום, כבר ניתן לשמוע את השפעתו על הראפרים הצעירים, אך את תוצאות התהליך נוכל לבחון ברצינות רק בסיכום העשור הבא.
עמוד myspace
להאזנה לשיר Daylight
יונתן גרוסמן עורך ומגיש את התוכנית "אנטיסימי" ימי ראשון ב-22:00. סטודנטים כותבים ומשדרים מבית הספר לתקשורת במסלול האקדמי של המכללה למנהל.
