גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


על בורות וגזענות

עירית לינור האשימה את "גן עדן עכשיו" באנטישמיות. אמל זיאדה חושבת שהפוסלת במומה פוסלת

אמל זיאדה | 8/2/2006 13:55 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הנה קיבלו הפלסטינים את גלובוס הזהב בעבור "גן עדן עכשיו", שבאופן לא מפתיע עוסק בסבלו של העם הפלסטיני, שנגרם לו מצד הכובש הציוני.  ציוני, לא יהודי. אז הקהל מחא כפיים, הבמאי התרגש עד דמעות, השחקנים הראשיים, ערבים מישראל, כבר נמצאים באופוריה של קבלת האוסקר, ממש סיפור סינדרלה. היחיד שלא מחא כפיים הוא עם ישראל, שיש רבים שמתעקשים לקרוא לו העם היהודי (אגב, היתה אחת יוצאת דופן - שרה ג'סיקה פרקר, שכנראה העובדה שהיא זאת שהעניקה לבמאי הסרט, האני אבו-אסעד את הפרס, תביא לעננה כבדה מעל הקריירה המזהירה שלה). אז זה לא מפתיע שכאן רואים בו סרט אנטי-ישראלי. מה זה ישראלי? לא ברור, אבל זה בטח לא כולל גם ערבים. מישהו באמת ציפה לכך שאבו-אסעד ישוב למולדת וייזכה לקבלת פנים נוצצת מצד הקולגות? אם כבר, זה בטח יבוא מצד השב"כ. אצלם במסדרונות יודעים להעלות ניצוצות ממקורות שלא חשבתם עליהם.

גם אבו-אסעד בעצמו לא מצפה לפרגון, ולמה שכן ייצפה? איפה עוד ראיתם ערבי בישראל שיספר לכל העולם שהציונים רעים אליו, ושייזכה אחר-כך לחיבוק חם בישראל? איפה? וביננו, הוא בטח גם לא מופתע לשמוע קריאות של "קולגות", שמבחינתם זהו סרט אנטישמי ונאצי. ביניהם אחת כמו עירית לינור. ומי זאת עירית לינור - תכף עוד נדע. ושוב, זה לא מפתיע אף אחד, גם לא אותי. כלומר, אף ערבי בישראל לא יהיה מופתע. הרי כל סרט שמדבר בגנותם של הציונים ייחשב בעיני עם ישראל לאנטישמי. אבל מעניין, אף אחד מהם לא חשב לקרוא לזה סרט "אנטי-ציוני". לא שזה משנה הרבה, שהרי עם הבורות שמאפיינת רבים מקרב בני-דודינו, בסוגיה הזו לפחות, הם לא יידעו להפריד בין היותם יהודים לבין היותם ציונים. 
שרה ג'סיקה פרקר והאני אבו אסעד בטקס גלובוס הזהב. צילום: רויטרס
שרה ג'סיקה פרקר והאני אבו אסעד בטקס גלובוס הזהב. צילום: רויטרס 

עכשיו, למען הסדר הטוב, קצת פרשנות מילונית: האנטישמיות היא כבר לא מונח שמאפיין גילויי שנאה כלפי כל אלה שנמנים, כביכול, על הגזע השמי, שהרי התהפוכות המודרניות הקנו למונח תכנים חדשים, ובמהותו הוא נכון לתאר גילויי שנאה כלפי אדם רק בשל מוצאו האתני-הדתי היהודי, וללא קשר לדיעותיו, באשר הם. זוהי גזענות לשמה, ואין צורך לפרט על היותה בלתי-נסבלת. אך להבדיל מכך, להיות אנטי-ציוני פירושו להחזיק בעמדות המתנגדות לאידיאולוגיה הציונית. יהיו כאלה, מבין המגדירים עצמם כאנטי-ציונים, ביניהם גם יהודים, שיפרשו זאת כהתנגדות לעצם קיומה של מדינת ישראל, ויהיו כאלה שיתנגדו לקיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, ויהיו כאלה שכל מה שמציק להם בציונות זה מדיניות הפליה שבאה לידי ביטוי בהעדר מתן תקציבים או בחלוקה לא-שוויונית של הקרקע. אז עכשיו תשאלו יהודי, וגם את עירית לינור, אם הם מבינים את ההבדל? לא מובן מאליו שיימצאו כאלה. עירית לינור לא חשבה על הכינוי "סרט לא ציוני". האם כינוי כזה לא זכה לניתוח פרוזאי מאלף במאמרה כי הוא לא תופס כותרת, או כי הוא לא מספיק ציוני?

אבל זה לא רק זה. בעיני לינור הסרט חתום בתוך מעטפה של תעמולה. ואני חשבתי שכמדביקים כינוי כזה לסרט, זה נחשב בעיני העולם המערבי, המודרני, הליברלי, כזה שלינור נמנית

עליו, לכינוי פתטי, מתגונן. כינוי שאלה שחושבים שכל העולם נגדם מרבים לעשות בו שימוש. ככה בדיוק אומרים על הערבים, שזועמים על כל אותם סרטים שבהם הטרוריסט הוא ערבי. ככה בדיוק טוענים כנגד היהודים, כשהם נעלבים לראות שהדמות הערמומית בסרט היא דווקא של יהודי. אבל כשהיבבות האלו נשמעו, אז התשובה שטפחה על פניהם היתה שזה חופש הביטוי, חופש היצירה. לא שמעתם על זה? לינור שמעה, שמעה ועוד איך. לינור היא לא מאלה שיקומו וייזעקו "תעמולה" כשבמהדורות החדשות למיניהן בישראל הערבים תמיד יוצאים רעים (ואת זה מחקרים קובעים), ובטח לא כשמדירים אותנו מהמסך הטלויזיוני והקולנועי. אבל, זוהי בדיוק תעמולה. להראות רק צד אחד של המציאות, זאת תעמולה. הרי את בעצמך הגדרת זאת כך. אז זה לא שאין שאין סרטים שפוגעים ברגשות הציבור, אבל פתגם בערבית אומר, מי שביתו מזכוכית, שלא ירגום אבנים.

מביך לקרוא את המאמר של לינור, ולגלות כי היא נמנית על אותו אספסוף שלא מבין את ההבדל בין יהודי לציוני, וכי היא קוראת לאבו-אסעד "במאי ערבי-ישראלי". הלא הוא הבמאי שלא עמד בקריטריונים הישראליים שלה כלקטורית ב"קרן הקולנוע הישראלית", ושהיא סירבה לאשר לו מענק סיוע מכספי הציבור "הישראלי". אז היא לא התגייסה לרעיון הציוני? לא סייעה בהשרשת התעמולה?
האני אבו אסעד עם השחקנים קייס נאשף ועלי סולימאן. צילום: רויטרס
האני אבו אסעד עם השחקנים קייס נאשף ועלי סולימאן. צילום: רויטרס רויטרס

לינור אולי יכולה להתנחם בכך שבמועמדות לאוסקר עוד יחזירו לו לאבו-אסעד. הוא הצליח להשתחל בגלובוס הזהב, אבל כל עם ישראל יודע ש"הוליווד בידנו", אז על אוסקר הוא יכול בינתיים רק לחלום (אה, אבל רגע, זאת תעמולה לא?). בכל אופן, אני יכולה כנראה לנחש שאבו-אסעד כבר יודע שהוא מנצח. חשוב לו אולי שיראו כאן את הסרט, בין אם בשביל הביזנס, בין אם בשביל קידום האידיאולוגיה שלו, ובין אם בשביל "להכניס" לכל אותם אלה שלא האמינו בו, אז לפני כמה שנים, כשביקש לקבל מענק עבור סרטיו (וכאן לפחות אפשר לומר שהצליח).

אז מי זאת עירית לינור? מי היא זאת שבאה לקלקל לנו, הערבים-הפלסטינים, אזרחיה הבלתי-רצויים של מדינת ישראל, שגאים בבני עמם שהביאו לנו את ההכרה העולמית בתרבותנו, הכרה שלא עומדת בקריטריונים הישראליים של עירית לינור וחבריה. מי היא זאת, שגאוותנו זו נותנת לה את הזכות להפוך אותנו לאנטישמים-נאצים? לינור היא סופרת, מוערכת בקרב בני עמה, והייתי אומרת שישנם גם ערבים-פלסטינים שמעריכים את כישוריה הספרותיים. אבל אני רואה בה אדם שמשמן את גלגלי התעמולה בישראל. אי עמידתה כנגד התעמולה נגדנו, אנחנו אזרחי המדינה הערבים, נתפסת על-ידינו, ובצדק, כאנטי-ערביות, או ליתר דיוק: כגזענות. אז איך ההרגשה כשקוראים לך אשת תעמולה? אבל רגע, אכפת לך מה אנחנו חושבים?

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

אמל זיאדה

צילום: משפחת זיאדה

סטודנטית למשפטים, פעילה בארגונים ערבים לזכויות אדם ושינוי חברתי

לכל הטורים של אמל זיאדה
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
ניווט מהיר
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים