חברות הדלק זועמות: "משרד התשתיות נוהג באופן פופוליסטי ולא ענייני"
החברות המצוידות במודל כלכלי שהכין פרופ' יצחק סוארי לפיו יש הצדקה לעלייה נוספת במרווחים, תוקפות דוח של משרד התשתיות שמציע להקטין את מרווחי השיווק. גורם בענף למעריב עסקים: "מתחת למרווח שיווק של 10%, חברות הדלק יפעלו ללא כדאיות כלכלית"
אולם בחברות הדלק, שהתבקשו להעביר את התייחסותן לדוח עד תחילת החודש הבא, הביעו חשש כי לנוכח הלחץ שמפגינים משרדי האוצר והתשתיות, ההערות שלהן תישמענה רק לפרוטוקול - ובסופו של דבר עמלות השיווק אכן יקוצצו.
הדוח של משרד התשתיות מתייחס לכל חברה בהתאם לנתוני ההכנסות וההוצאות שלה (נכון לשנת 2007), ולכן הירידה במרווח השיווק תהיה שונה בהתאם. הדוח מבקש לשנות את המתודולוגיה של חישוב מרווח השיווק, מציג שיעור תשואה משוקלל להון ומציע מנגנון עדכון שונה למרווח השיווק.
אלא שבחברות הדלק פז, דלק, סונול ודור אלון מתנגדים למודל המוצע בדוח וטוענים כי יש בו טעויות מהותיות. יצוין כי 4 החברות מצוידות במודל כלכלי שהכין פרופ' יצחק סוארי, שלפיו בהתחשב בשיעורי תשואה על ההון של 7.5%, יש הצדקה דווקא לעלייה נוספת במרווחים.
גורם בענף האנרגיה אמר למעריב עסקים כי "מתחת למרווח שיווק של 10%, חברות הדלק יפעלו ללא כדאיות כלכלית. אני חושש שבניגוד למה שציפינו, משרד התשתיות נוהג בפופוליזם לפי מצב הרוח הציבורי היום, ולא בענייניות. נפעל בתוקף נגד המשתמע מהדוח".
יצוין כי מרווחי השיווק של חברות הדלק ממילא אמורים להתעדכן אוטומטית (לפי המודל שהיה קיים עד היום) ב-1 באפריל. המרווח אמור לנוע ב-2.5% לכל אחד מהכיוונים, בהתחשב בפרמטרים השונים.
מצמצמים את הנחות התדלוק
בתוך כך נודע למעריב עסקים שבחברות הדלק לא ממתינים להחלטת משרד התשתיות: ועד העובדים בבנק לאומי כבר הפיץ חוזר, שלפיו
ההנחה לעובדי הבנק בעת תדלוק בתחנות של פז צומצמה מ-47 אגורות לליטר ל-43 אגורות. עוד נודע כי חברות נוספות שוקלות לצמצם את ההנחות ללקוחות.
בתחנות הדלק נרשמה בשבועות האחרונים מגמת גידול בהיקף התדלוק העצמי (המזכה בהנחה של 13 אגורות לליטר). מנתונים שהגיעו למעריב עסקים מתברר כי 70% מהנהגים שמתדלקים בתחנות של דור אלון ושל פז עושים זאת בשירות עצמי.






נא להמתין לטעינת התגובות




