תקוות גדולות: בשעות השיא במנהרות הכרמל - רבע ממספר המכוניות לו ציפו

בדיקת מעריב עסקים: המקום: מנהרות הכרמל. השעה: שעת השיא. מספר המכוניות שנצפו: 250 בכל כיוון. היעד המקורי: 2,000 מכוניות בשעה. האם מנהרות הכרמל חוות חבלי לידה קשים במיוחד - או שהציבור לא מוכן לשלם 11.40 שקל ל-8 דקות נסיעה? משרד התחבורה: מספר הנוסעים יגדל בשבועות הקרובים

יונתן הללי ועידו אפרתי | 5/1/2011 19:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
חודש חלף מאז הקוקטייל החגיגי שבו הוכרז באופן רשמי על פתיחתן של מנהרות הכרמל לציבור הרחב. מבדיקת מעריב עסקים בשבועות האחרונים עולה כי כגודל הציפייה - כך גודל האכזבה. מספר הנוסעים במנהרות נמוך משמעותית מהיעד, כ-2,000 מכוניות בשעה, ועומד על 500 מכוניות לשעה בממוצע בשעות השיא.

במסדרונות דרך ארץ, החברה המפעילה את המנהרות, מקפידים לשמור על הנתונים קרוב מאוד לחזה ולא מדווחים על מספר רשמי של מכוניות שעוברות בדרך בכל יום. על כן ערכנו בדיקות - הן בשעות השיא והן בשעות השפל.

הבדיקה נערכה בכניסה הדרומית, ליד מת"מ מכיוון תל אביב בואך צפונה לצ'ק פוסט, כשעתיים בשעות השיא 9:00-7:00 וכשעתיים בשעות השיא 17:00-15:00. כמו כן נבדק גם הכיוון ההפוך, צ'ק פוסט בואך דרומה לכיוון תל אביב באותן שעות. במקביל נבדק מספר המכוניות גם באמצע היום ובאמצע הלילה, בשעות שאינן נחשבות עמוסות.

בכניסה הדרומית נספרו רק מכוניות שנכנסות לכיוון צפון. בין 15:00 ל-16:00 נספרו 237 מכוניות ובשעה שלאחר מכן נספרו 271 מכוניות. ביום שלמחרת ביציאה הצפונית נספרו באותן שעות 243 מכוניות בשעה הראשונה ובשעה שלאחר מכן - 257 מכוניות. למחרת נבדקו אותן עמדות בבוקר: בשעה הראשונה, בין 7:00 ל-8:00, נספרו קצת מעל 250 מכוניות; בשעה העוקבת נספרו כ-230 מכוניות.

בחישוב כולל ולפי ממוצע גס מדובר בכ-250 מכוניות בכל שעה בשיא, כשבכל הבדיקות הנוספות שנערכו בשבועות האחרונים הנתונים היו כמעט זהים, עם חריגות של כ-5% לכל כיוון. בשעות הלילה מספר המכוניות שעוברות בכל כיוון במהלך שעה נע בין 50 ל-100, ובשעות היום שלא בשעות השיא עברו בין 70 ל-120.
מקס ילינסון
מנהרות הכרמל - יום הפתיחה החגיגי מקס ילינסון
"זה המון כסף"

משום שנמדד בכל פעם כיוון אחד, כדי לקבל אומדן מדויק יש להכפיל את הכמות בשניים - ולהוסיף כמה אחוזים, המשקפים את הכניסות באמצע הדרך (המחולקת לשני מקטעים), במחלף הגרנד קניון שבשכונת נווה שאנן. המסקנה היא כי בשני הכיוונים עוברות כ-500 מכוניות בשעות השיא ובשפל כ-150 מכוניות.

אלה נתונים נמוכים יחסית, לדבריו של יהודה וילק, מנכ"ל דרך ארץ, שנאמרו שבוע לפני הפתיחה הרשמית; הוא טוען כי הממוצע שמתוכנן צריך לעמוד תוך שנה על 50-40 אלף מכוניות ביום, כלומר כ-2,000

מכוניות בכל שעה בממוצע - ולא רק בשעות השיא.

האם הסיבה למספרן המצומצם של המכוניות במנהרות היא כלכלית? תוואי המנהרות מחולק לשני מקטעים, כשנסיעה בכל אחד מהם עולה 5.70 שקלים. חצייה של חיפה כולה תעלה 11.40 שקל לכיוון אחד, והמשמעות היא שמי שייסע במנהרות פעמיים ביום, כלומר פעם לכל כיוון, ישלם כ-500-450 שקל לחודש. "זה המון כסף", אמר לנו בכיר שעובד במפעל בכרמיאל, "אם זה לא היה על חשבון המעסיק - בחיים לא הייתי נוסע דרך המנהרות, אלא במקרים דחופים".

מקס ילינסון
מחיר הנסיעה בכל מקטע - 5.70 שקלים מקס ילינסון
"משוכנעים שמספר הנוסעים יגדל"

תעריף דמי השימוש במנהרות לכלי הרכב השונים נקבע על ידי ועדת הכלכלה של הכנסת ובהתאם לשיקולי האוצר, עלויות כריית המנהרה וההחזר לו התחייבה לזכיין. לטענת גורמים באוצר אין להעמיד את דמי השימוש כנגד אורכו של כביש המנהרות החדש - אלא למדוד אותו ביחס לפרק הזמן שנחסך לנהגים בעקבות השימוש במנהרות, על כל המשתמע מכך. במשרד התחבורה טוענים כי "עלות האגרה נמוכה בכ-40% מהסכום שנקבע בחוזה המקורי עם הזכיין של מנהרות הכרמל".

במשרד האוצר מאשרים כי אכן כמות הנהגים שמשתמשים במנהרות הכרמל נמוכה מהצפוי. עם זאת טוענים גורמים במשרד כי פרק הזמן שחלף מאז נפתחו המנהרות הוא קצר, כחודש ימים, ועדיין מוקדם לקבוע האם היקף השימוש הנוכחי במנהרות מעיד על הצלחה או על איהצלחה של הפרויקט. גם במשרד התחבורה טוענים כי "מנהרות הכרמל נפתחו לפני חודש בלבד. הזמן הקצר שעבר מפתיחת המנהרות איננו קנה מידה למספר הנוסעים הצפוי במנהרות בטווח הארוך יותר".

במשרד מביאים כדוגמה את כביש 6, שלטענתם מספר הנוסעים בו בשבועות הראשונים לפתיחתו היה "מועט במיוחד". כיום , מספר שנים לאחר פתיחתו, כמות כלי הרכב הנוסעים בו "עולה על כל התחזיות", טוענים במשרד התחבורה ומוסיפים כי "עדיין מבוצעים שיפורים בכבישי הגישה אל המנהרות. אנו משוכנעים כי מספר הנוסעים שבו יגדל בשבועות הקרובים". זכיינית מנהרות הכרמל, חברת כרמלטון, סירבה להגיב לפניית מעריב עסקים.

מקס ילינסון
כמות הנהגים נמוכה מהצפוי מקס ילינסון
תקופת הרצה?

למשרד האוצר יש סיבה טובה לעקוב בדריכות אחר הביצועים הכלכליים של אחד מפרויקטי התשתית המורכבים והיקרים במדינה, בציפייה לראות האם יהפוך למקור רווח או למשקולת כלכלית כבדה. במשרדי האוצר והתחבורה תולים תקוות רבות בפרויקט מנהרות הכרמל, שהתעכב שנים רבות ונפתח לפני כחודש, ולא בהכרח עבור שיפור איכות החיים של תושבי חיפה והסביבה.

בשנת 2005 נחתם הסכם מחודש בין זכיינית הפרויקט, קבוצת כרמלטון, למדינה. בהסכם התחייבה הממשלה להעניק לזכיין "רשת ביטחון" כלכלית שאמורה לספק לו "הבטחת הכנסה" במקרה שתנועת הרכבים במנהרות תהיה נמוכה מהצפוי. מנגד התחייבה כרמלטון כי במידה שמספר כלי הרכב יהיה גבוה מהתחזית - תיהנה המדינה מ-50% מהרווחים.

המספרים אז נראו מבטיחים ודיברו על כך שמדי יום מתנקזים לאזור מפרץ חיפה כ-150-100 אלף כלי רכב ושההנחה הראשונית היתה ששליש מאותה כמות, כלומר 50-30 אלף כלי רכב, ישתמשו בשירותי המנהרות ויניבו רווחים הן לזכיין והן למדינה.

לנגד עיניהם של אנשי האוצר עמד מקרה כביש חוצה ישראל (כביש 6), שגרם למדינה לשלם לזכיין עשרות אלפי שקלים מדי שנה בשנות הפעלתו הראשונות מאז 2004, בשל אי-עמידה בתחזיות. כהפקת לקחים מאותו מקרה ביקשו האוצר ומשרד התחבורה להאיץ את סיום הפרויקט (שאכן הסתיים חצי שנה לפני המועד המתוכנן) וכן להוזיל את דמי השימוש בו כדי למשוך אליו נהגים רבים - משימה שלא הוכתרה בהצלחה מלאה.

בינתיים, גם הנוסעים לחיפה "מצביעים ברגליים" ולא ממהרים לבוא בשערי המנהרה. גם אם ננקוט במשנה זהירות, נתייחס לנתוני מספר הרכבים המשתמשים במנהרות הכרמל כראשוניים במסגרת תקופת ההרצה של הפרויקט, ונניח כי בתוך שבועות או חודשים הם יוכפלו או ישולשו - עדיין הם יממשו רק שלושת רבעי מהמספר העגול והמרשים של 2,000 כלי רכב בשעה.

"המחוקק שכח"

בתוך כך נודע כי על פי המצב החוקי הקיים, הוצאה עבור נסיעה במנהרות אינה מוכרת על ידי מס ההכנסה כחלק מהוצאות "אחזקת רכב" - להבדיל מכביש 6, שנסיעה בו כן מוכרת לצורכי מס. עורך הדין ורואה החשבון אלעד רוזנטל מסביר כי תקנות מס בנוגע לניכוי הוצאות רכב משנת 1995 קובעות במפורש מה הן הוצאות אחזקת רכב.

בין ההוצאות שנקבעו כלול גם תשלום אגרה, כאשר אגרה מפנה להוראות החוק של כביש 6 בלבד. לפיכך, האגרה למנהרות הכרמל אינה מוגדרת כחלק מהוצאות הרכב במסגרת התקנות. לדברי עו"ד רוזנטל, "נראה כי המחוקק אפשר לפתוח את הכביש לשימוש - אך שכח לשנות את ההגדרות שיאפשרו את ההכרה בהוצאות התשלום לכביש האגרה כחלק מהוצאות הרכב".

רוזנטל מוסיף כי אין מניעה במקרה שכזה לדרוש את ההכרה כהוצאה עסקית - במידה שמדובר בנסיעה עסקית. "הבעיה שעלולה לצוץ היא נושא ההוכחה לפקיד השומה", הוא מסביר, "שכל נסיעה ששולמה היא אכן נסיעה ללקוח או נסיעה אחרת שנועדה לצורך פעילות עסקית. פקיד השומה עלול לטעון בנסיבות העניין כי הוצאות אלה כלל אינן מוכרות".

מרשות המסים נמסר כי "אכן קיימת 'לקונה' שלפיה בתקנות מס הכנסה מותר לדרוש הוצאה בגין אגרה, כאשר אגרה מוגדרת לפי חוק כביש אגרה (כביש ארצי לישראל) [...]. לאור זאת, רשות המסים צפויה להוציא בימים הקרובים הבהרה לציבור שלפיה, בדומה לאגרת כביש 6, גם אגרת מנהרות הכרמל תותר בניכוי לפי תקנות ניכוי הוצאות רכב".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/consumerism/ -->