אלונית ממשיכה להתרחב במושבים: פותחת 3 סניפים - על חשבון המכולות
חברת דור אלון תשקיע עד 800 אלף שקל לסניף. בעלי המכולות לא מרוצים: "ההתרחבות פוגעת בנו בצורה דרמטית"
לדברי עודד בלום, מנכ"ל דור אלון תפעול תחנות דלק שמפעילה את סניפי אלונית בתחנות וברחבי הארץ, בכוונת החברה להגביר את קצב פתיחת הסניפים בקיבוצים ובמושבים בשנים הקרובות. "אלה היו שנתיים של גישוש, למדנו את השוק" הוא אומר. "אני רוצה להגיע למצב שזה יהיה 'ואן סטופ-שופ', שהלקוחות בקיבוצים והמושבים יעשו את כל הקניות המשלימות אצלנו".
הנפגעים העיקריים מההתרחבות הם בעלי המכולות הפרטיות. "דור אלון מגישה הצעת פיתוי למזכירות המושב, עם תשלומי שכירות גבוהים בהרבה מבעל החנות שנמצא במקום", מסביר יו"ר פורום בעלי המכולות, אלי סתוי.
לדבריו, לעתים השיקול הכלכלי מתעלה על המחויבות האישית לבעל עסק המתפקד במקום עשרות שנים. עוד אומר סתוי כי "פוגעים בצורה דרמטית באדם שמפרנס משפחה ומנשלים אותו מאופציית העיסוק שלו".
הוא מציין כי תנאי הסחר והמחירים להם מתחייבת רשת גדולה, לא מתאפשרים עבור עסק פרטי ולא מאוגד. "החבר'ה האלה מספיק חזקים כדי לפתות את ועד הקיבוץ, ולאותו בעל צרכנייה מסכן אין יכולת להתמודד מולם", הוא טוען.

חנות אלונית. ''שהלקוחות בקיבוצים והמושבים יעשו את כל הקניות המשלימות אצלנו''
יהודה לחיאני
"הקונספט נתון לפיתוי"
פרט לרשתות הנוחות, רשתות קמעוניות נוספות בשוק רוכשות כיום מכולות ובתי עסק קטנים. "הקונספט של חנויות מינימרקט ומכולות בכל הארץ נתון לפיתוי של רשתות גדולות,",אומר סתוי. "אם בעל העסק יקבל פיצוי סביר, קרוב לודאי שהוא ימכור את עצמו כי הוא לא רואה את האור בקצה המנהרה מבחינת תנאי סחר שהוא מקבל מהספקים כאינדיבידואל".
לעתים
מתבצעת רכישה מלאה של החנות, אך במקרים אחרים ניתן זיכיון לבעל החנות, כפי שקורה בחנויות שונות שרכשה רשת שופרסל.
חנויות הנוחות מתרחבות מתחנות הדלק לכלל השוק בקלות, בזכות תנאי סחר נוחים. אך עליהן לוודא כי החנות ממוקמת באזור שבו חולפים צרכנים רבים ביום, ואינו כולל משווקים פרטיים שביכולתם להוריד מחירים.
כפי שפורסם במעריב עסקים, רשת החנויות ילו של פז סגרה שניים מסניפיה שנפתחו מחוץ לתחנות הדלק בעקבות התחרות מול הקיוסקים והסופרמרקטים. "רשת הנוחות לא בנויה לסניף תחרותי מבחינת המחיר, אלא מבחינת נוחות וזמינות", מסכם סתוי.