הפיילוט נכשל? ילו סוגרת חנויות נוחות מחוץ לתחנות הדלק
למעריב עסקים נודע כי פז סוגרת שניים מחמשת הסניפים הפועלים של רשת חנויות הנוחות מחוץ לתחנות הדלק. פז: הפעילות הוגדרה מראש כפיילוט והיא משתנה בהתאם למתרחש בשטח
בפז מבהירים כי אין בכוונת החברה לסגור את פורמט חנויות הנוחות מחוץ לתחנות הדלק וכי פעילות זו הוגדרה מראש כפיילוט וככזאת היא עוברת שינויים בהתאם למסקנות העולות מלמידת התחום.
למרות הדברים, בכירים בענף המזון והקמעונאות טוענים כי בפז התקבלה החלטה לצאת מפעילות זו. זאת על רקע היעדר רווחיות נוכח תשלומי שכירות וארנונה גבוהים, הנגבים על הנכסים במרכזי הערים.
"בתחנות הדלק, שחלקן ממוקמות על נדל"ן בבעלות החברה, חנויות הנוחות פועלות על שטח שממילא קיים לרשות החברה ובמצב זה משמשות מקור רווח. ייתכן שאם ימצאו בפז שיש חנות או שתיים במרכזי הערים המצדיקות כלכלית את קיומן, הן תימשכנה לפעול. אך
בחברה לא נערכים לפתח את התחום ולפתוח חנויות נוספות." מסר בכיר בענף המזון.
בפז טוענים כי החברה דנה בפתרונות ומחפשת כיוון ודרך להפעלת פורמט החנויות מחוץ לתחנות הדלק. עוד נמסר כי גם לפורמט חנויות הנוחות שבתחנות הדלק לקח זמן להבשיל ועל אחת כמה וכמה לפורמט שלא מתקיימת בו הסמיכות לתחנת הדלק.
החלטתה של פז לפתוח חנויות מחוץ לתחנות הדלק, שנחשפה במעריב עסקים בסוף שנת 2005, הגיחה מתוך רצון לתת מענה לרשת AM:PM. במסגרת פתיחת החנויות אמר מנכ"ל פז, יונה פוגל: "ברגע שנגמור את הפיילוט, ואם הוא יצליח - זו תהיה רשת שאין לה מגבלה. המגבלה של חנויות בתחנות הדלק היא כמות התחנות והעובדה שיש גבול למספר התחנות שאפשר לפתוח. מחוץ לתחנות הדלק, הפוטנציאל הוא רשת של מאות סניפים". פוגל הדגיש אז כי "זה בתהליך בחינה - אנחנו בוחנים פורמטים ומיקומים ונתקדם רק לאחר הערכה מדוקדקת".
גם חברת שופרסל החלה לבחון חדירה לשוק חנויות הנוחות עם פיילוט של תתרשת תחת המותג "שופרסל אקספרס". בעוד פז בחנה את הפעילות במרכזי הערים והתקשתה לפתח אותה, האיצה שופרסל את הפורמט המונה כיום כ-15 חנויות.
לאחרונה הצהיר מנכ"ל שופרסל אפי רוזנהויז: "רשת שופרסל תפתח מאות חנויות בתת-הרשת שלה "שופרסל אקספרס", בקצה נגיע למאות חנויות. תסתכלו על התפתחות חנויות הנוחות ותבינו את הפוטנציאל".
לדברי רוזנהויז, "שופרסל אקספרס" תתחרה בחנויות הנוחות של חברות הדלק: ילו של פז, מנטה של דלק, סו-גוד של סונול וזו של חברת הדלק טן. השוני המרכזי בין חנויות הנוחות של שופרסל לאלו של חברות הדלק טמון בעובדה ששופרסל אקספרס אינה פועלת בשבתות.
בין פז לשופרסל מתקיים, לצד התחרות בתחום חנויות הנוחות, גם שיתוף פעולה מסחרי - באמצעות כרטיס האשראי המשותף לשופרסל ולפז, המעניק למחזיקיו הנחה בסך 35 אגורות לליטר בנזין ו-5 שקלים הנחה ממחיר המחירון של פז לליטר סולר.
יכולת הפיתוח המהירה של שופרסל, נובעת בעיקר מכך שמדובר בפעילות זכיינית. הרשת מאתרת מינימרקטים בבעלות פרטית ומציעה לבעליהם לשמש זכיינים של הפורמט. בכך לא נדרשת שופרסל להשקעות מסיביות ולניהול עצמאי של החנויות, הממשיכות להתנהל על ידי בעלי החנויות.
רשת ילו הוקמה על-ידי פז בשנת 1999 בתחנת התדלוק שבצומת בית קמה. בשנת 2003 הכפילה הרשת את גודלה ומאז נחשבת לאחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים של חברת הדלק. לרשת 225 סניפים בכל רחבי הארץ, הפעילים 24 שעות ביממה במשך כל השנה.
לאחרונה החלה פז בפיילוט להפעלת סניפי בתי קפה במתכונת "חנות בתוך חנות" בסניפי ילו בצומת רופין ובלב המפרץ. ההערכות הן כי פז תשכפל את פורמט בתי הקפה ל-230 חנויות תחת מותג הקפה האיטלקי לוואצה, המספק קפה לחנויות הנוחות שלה.
מפז נמסר בתגובה: "החברה מבצעת פיילוט לבחינת הפורמט המיטבי לחנויות מחוץ לתחנות. שתי החנויות שנסגרו נמצאו לא מתאימות. בכוונתנו לפתוח חנויות מחוץ לתל אביב".

חנות הנוחות של yellow. הפיילוט נכשל?
יהונתן שאול