הרפורמות שיעשו לנו את 2010: הרכב
פרויקט מיוחד: המכוניות שלנו השנה יהיו בטוחות יותר ויקרות יותר - וכל קילומטר שנגמא בהן יירשם במדויק
- חילופים בצמרת הכלכלה הישראלית
- חוסכים ברכישת דירה
- המים מתייקרים
- לשקול היטב כל בונוס
בשנים האחרונות נקבעו מחירי המכוניות בשוק הרכב הישראלי על פי גבולות המחיר של "קבוצות שווי השימוש" - כפי שנקבעו על ידי רשות המסים. הרשות קבעה 7 קבוצות מחיר, וכל מכונית חדשה סווגה בהתאם למחירה. כמו כן, כל אדם שקיבל "רכב צמוד" ממקום עבודתו נאלץ לשלם מס בהתאם לקבוצה שאליה שייכת המכונית שקיבל.
החל ב-1 בינואר יהיו רק 2 קבוצות מחיר, אחת לכל המכוניות שמחיר המחירון שלהן נמוך מ-130 אלף שקל, והשנייה לכל המכוניות היקרות יותר - עד לתקרה של 450 אלף שקל.
כל מי שיקבל מכונית מהקבוצה הראשונה, שבה כלולות רובן
השיטה החדשה מעלה מעט את נטל המס שישלמו מקבלי מכוניות "צמודות", אם כי אלה עדיין ישלמו פחות ממי שירכוש מכונית מכספו. בנוסף, השיטה נקראת "לינארית", מפני שביטול רוב קבוצות המחיר ביטל גם את מדרגות המחיר שסביבן התקבצו מחירי המכוניות. פריצת גבולות אלה תגרום, ברוב המקרים, לייקור המכוניות החדשות בישראל.
החל ב-1 בינואר יירשם הקילומטראז' של כלי הרכב בכל מבחן רישוי שנתי, וייאגר במערכת הרישוי הממוחשבת של מכוני הבדיקה ושל אגף הרישוי במשרד התחבורה. המטרה החשובה ביותר של הרישום היא צמצום תופעת הרמאויות בסחר ברכב משומש, והפחתת הסיכוי של גורמים פליליים להקטין את מספר הקילומטרים שהרכב עבר, לכאורה, כדי להעלות את ערכו בעת המכירה.
בנוסף, מעקב אחר כלל הקילומטראז' של כלי הרכב בישראל עשוי לסייע בשלב ראשון לעוסקים בתחבורה להעריך במדויק את כמות הנסועה השנתית בארץ, ובשלב מאוחר יותר לסייע לרשויות המס לגבות מסי שימוש ברכב בהתאם לתדירות השימוש בו.
מבחינה מעשית, כל אדם שיגיע מעתה למבחן רישוי שנתי לרכב יעבור את אותו תהליך מוכר, למעט בדיקת הקילומטראז'. בנוסף, האדם יתבקש להצהיר שהקילומטראז' שנרשם הוא הקילומטראז' שמופיע על מד הקילומטרים ברכב.
החל ב-1 בינואר חייבת כל מכונית חדשה שמגיעה לישראל להיות מצוידת במערכת בקרת יציבות. בקרת יציבות היא מערכת הבטיחות החשובה והיעילה ביותר ברכב, למעט חגורות הבטיחות, ומכוניות שמצוידות בה מעורבות בתאונות בשיעור נמוך משמעותית ממכוניות שבהן היא לא מותקנת.
בקרת יציבות מזהה מצבים שמובילים לאובדן שליטה ברכב, בדרך כלל טעות נהיגה שמובילה לכניסה לתת-היגוי או להיגוי-יתר, ובאמצעות שימוש מהיר בכל אחד מ-4 הבלמים, בנפרד, מונעת את הבעיה בעודה בהתהוות.
ישראל מקדימה את אירופה בשנה אחת מבחינת חיוב השימוש במערכת זו, ואפשר להעריך שבזכות החלטה זו יעלו על כבישי ישראל לפחות 20-30 אלף מכוניות עם המערכת. לעומת זאת, היבוא של מספר מצומצם של דגמים שבהם היצרן לא יכול להציע את המערכת יופסק - ומדובר בפגיעה סבירה מאוד בחופש היבוא, התחרות והבחירה, יחסית לתועלת הבטיחותית שתושג.







נא להמתין לטעינת התגובות




