אז מה היה לנו: הצצה לשנה החולפת ברשת
דיוויד חוזר מרופא השיניים, טוויטים בעברית ואפילו לאלוהים, בלוגרים שמקבלים תשלום ואתרי חיפוש עבודה לעצמאים - כל האתרים השווים של השנה האחרונה
הורים חורגים - אתר יו-טיוב משמש במה וירטואלית עצומה לכל מי שיש בידיו בדל של קטע וידאו. האפשרות להפוך לכוכב רשת גורמת לאנשים לעשות מעשים שספק רב אם היו עושים אותם אם לא הייתה קיימת הטכנולוגיה.
וכך ניתן לצפות בסרטוני וידאו משפילים של ילדים במצבים מביכים ולא נעימים, אחד הסרטונים הפופולרים נקרא "דיויד חוזר מרופא השיניים" ובו אנו חוזים בילד צעיר, דיוויד, שסובל ממשככי כאבים, מדבר לא לעניין וצורח מכאב. הסרטון הפך ללהיט, אבל קשה שלא לתהות מה עובר בראשו של דיוויד הקטן וכיצד הוא יגדל בצל הסרטון החושפני הזה.
בנוסף לכך, בחסות האנונימיות, התפתח ברשת טרנד צילומי אלימות ושימוש בטכנולוגיה וברשתות חברתיות לגיבוי ותמיכה במעשים אלימים.
אבל לא רק קללות סיפקה לנו הרשת השנה אלא גם הרבה פנינים וממתקים, אחת מהן, מתחילה גם היא ביו-טיוב.
דבר אלי מילולית - הנה טרנד שדווקא מעלה חיוך רחב על הפנים בלי צורך להרגיש תחושת קבס. גולשים שנונים לוקחים את השיר והקליפ המועדף עליהם ועושים בו כבשלהם. הם "מתרגמים" את הוויזואליה והופכים אותה לנושא השיר. כתבתי את זה כבר אבל כנראה שצריך לכתוב זאת שוב - כדעי להבין, עליכם פשוט לצפות.
בלוגים כלכליים - והנה עוד משהו שהגיע אלינו מעט באיחור, בלוגרים או בלוגים שקיבלו חסות מסחרית. הסיפתח היה של אורנג' ששכרורשימה מכובדת של בלוגרים במסגרת אורנג' טיים, ביניהם ניתן למנות את דבורית שרגל שמסקרת את תחום התקשורת, יאיר רווה בקולנוע, בועז כהן על המוזיקה ועוד רבים וטובים.
לאחרונה הקימה העיתונאית לשעבר, מעיין כהן את הבלוג "140", בשיתוף פעולה מסחרי עם פורטל נענע10. הבלוג של כהן אמור לתת סקירות טכנולוגיות עדכניות באורך של טוויט (140 תווים).
טוויטר צובר תאוצה - טוויטר שהתקבל בתחילה בחשדנות על ידי הקהל הישראלי החל לצבור תאוצה השנה, מה שהוביל להקמת החיקוי הישראלי "טוקר" שמתלבש למעשה על בסיס הנתונים של טוויטר ו"צובע" אותו בעברית.
יחד עם זאת מהווה טוויטר מוקד לעדכוני חדשות ואירועים בזמן אמת, כך ניתן היה לראות בזמן המהומות באיראן ובמקומות נוספים ברחבי הגלובוס.
מחפשים עבודה ושולחים טוויטים לאלוהים
פייסבוק מתאים עצמו לישראלים- החשש שטוויטר יעלים ממפת האינטרנט את הפייסבוק עדיין לא אומת, אבל נראה שבפייסבוק לא נרגעים מהמצב. הרי אף אחד לא רוצה להיות מייספייס או פרנדסטייר.
עם קשר או בלי, אפליקציית התרגום של פייסבוק איפשרה השנה לדוברי העברית ליהנות ממשק מותאם לשפת הקודש.
אבל לא כולם היו מרוצים מההתאמות החדשות, ובפייסבוק הקימו קבוצה שהתנגדה לתרגום
תחת השם "לא לעשות פייסבוק בעברית - כל הערסים יבואו!". בנוסף, איפשרו בפייסבוק לבחור url מותאם אישית למשתמשים, כמו בטוויטר ובשירותי ווב 2.0 נוספים.
סטארטאפים ישראלים - ואיך אפשר בלי גאווה מקומית? הנה מספר סטארט-אפים ישראליים, בדגש אינטרנטי חזק, שהושקו השנה.
מנוע חיפוש לפרילאנסרים - אתר דרושים המיועד לפרילאנסרים הוא לא דבר חדש, אבל אתר שמהווה מנוע חיפוש ואגרגטור למציאת משרות פרילאנס ברחבי העולם, זה כבר קונספט חדש. אתר donanza.com שהושק השנה מקשר בין אותם מעסיקים המחפשים פרילאנסרים ברחבי העולם, לבין אותם אנשים שמעוניינים לעבוד מהבית.
טוויט לאלוהים - איך לא חשבו על זה קודם? מה שפעם היה נמצא בפתקים מקומטים שהצריכו נסיעה לירושלים - עובר לאינטרנט. בהתחלה אלה היו פקסים, אחר כך מיילים ונראה שכל דרך אפשרית על מנת ליצור קשר עם הקדוש ברוך הוא. השוס העכשווי – טוויט שממוען ליושב במרומים.
מוכרים חדשות - אתר האינטרנט beamups.comמציע לעיתונאים ברחבי העולם למכור את התכנים החדשותיים שלהם (כתבות מלל, וידאו ותמונות) באמצעות האתר, ולקבל תגמול עבור התכנים החדשותיים שהשיגו. מעניין כיצד יתמודד האתר עם מתקפת החדשות המגיעה מכיוון טוויטר ויו-טיוב.
ולסיום... שנות טובות בפליקר. שתהיה לכם שנה טובה.