הורים חורגים: סרטים משפילים של הילדים הופכים ללהיטים ביו-טיוב

הסרט בכיכובו של דיוויד, ילד בן 7 שעקב השפעת התרופות יצא מטושטש לחלוטין מרופא השיניים, כבר זכה ליותר מ-19 מיליון צפיות ביו-טיוב. האבא שצילם את הסרט לא התבלבל, ובעקבות ההצלחה המסחררת כבר התחיל למכור באינטרנט חולצות מזכרת. הוא לא היחיד: הורים רבים מעלים סרטים משפילים של ילדיהם - בתקווה שיהפכו לסוזן בויל הבאה

סיני גז ולירן דנש | 26/4/2009 7:41 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לא ברור אם מדובר בתופעה או בכמה מקרים ספורים, אבל לאחרונה בוודאי נתקלתם בסרטוני וידיאו מטרידים שבהם הורים מצלמים את יוצאי חלציהם - ולא בדיוק ברגעי השיא שלהם, אלא דווקא יותר במה שניתן לכנות "מובך נולד" - כאשר הדגש הוא דווקא על הנולד.

נכון, אמנם מדובר בסרטונים משעשעים ומהנים, שכל אחד מאיתנו בוודאי הראה לחברים, אבל כשמנסים להתעמק קצת בנושא מגלים מציאות מטרידה, בעיקר בגלל גילם של המשתתפים, שבוודאי לא בחרו בעצמם להפוך למושא לעג.

מי שעומדים מאחורי המצלמה הם במקרים רבים הורים שבמקום לסייע לילדים או להסביר להם למה מה שעשו לא מקובל - ממשיכים להסריט את ילדם, ומיד לאחר מכן אף טורחים להעלות את הסרטונים לרשת ולשתף את העולם כולו במבוכת ילדם.

אם בעבר הורים שלחו את ילדיהם לפסטיגל, בתקווה להפוך אותם לכוכבים, או לחלופין ניסו את מזל בנם או בתם בפרסומת לחיתולים או לנייר טואלט - הרי שההצלחה הפופולרית של יו-טיוב הפכה את כוכבות הילדים לנגישה הרבה יותר.

עם זאת, המחיר שהילדים נדרשים לשלם על כך כבד הרבה יותר - וטומן בחובו השפלה, כאשר הזאטוטים האומללים הופכים לבדיחה ברחבי העולם כולו.
 
הילד דיוויד חוזר מרופא השיניים

רוצים לגדל סוזן בויל

לא ברור לשם מה ההורים עושים את זה, אולי כדי להפוך את יוצא חלציהם לסוזן בויל הבאה, אולי מתוך גחמה של רגע, ואולי מתוך התקווה שיצליחו להרוויח לא מעט כסף מהסימפתיה שילדם האומלל יעורר.

כך למשל, אחד הסרטונים המוכרים של תת-הז'אנר הזה הוא "דיוויד חוזר מרופא שיניים", שזכה ליותר מ-19 מיליון צפיות ביו-טיוב. בסרטון רואים את דיוויד, בן ה-7, חוזר מטיפול שיניים וכאשר הוא עדיין נתון תחת שאריות תרופות ההרדמה שקיבל, אביו מתעד את תגובת בנו הקטן לאחר הטיפול.

לא ברור אילו תרופות בדיוק קיבל הילד - אבל התגובה שלו הזויה

בכל קנה מידה. הוא נראה תשוש אך מציין כי הוא לא עייף בכלל, הוא מסביר שלאביו יש 4 עיניים ‏(האבא, משועשע כולו, מסכים איתו‏), ובאחד מרגעי השיא הוא צורח צרחה איומה שמגיעה משום מקום.

דיוויד 10 שנים אחרי

הסרטון הפך לוויראלי בן-רגע ולתופעת רשת כמעט מיד עם עלייתו לאתר הווידיאו, הוא זכה לעשרות חיקויים ופארודיות ברשת, כאשר רגע צרחת הילד הסובל הפך למוקד הלעג והשעשוע.

אחת הפארודיות הנוקבות על הסרטון הציגה את דיוויד לאחר 10 שנים מדבר אל המצלמה על העוול שאביו עשה לו.

האב, שכנראה רצה לנצל את מבוכת בנו עוד יותר, הקים אתר אינטרנט מיוחד לציון ה"אירוע". אם תיכנסו לאתר ה"מיוחד", תוכלו אף לרכוש מזכרת - חולצה עם ציטוטים נבחרים של דיוויד, למשל השאלה “"אם אלו החיים האמיתיים?".

הסרטון הבא פופולרי פחות אך מטריד באותה מידה. לקראת חג הפסחא נתנו זוג לבנם הפתעה, ארנבון מ"שוקולד". הם ביקשו ממנו לטעום מהממתק, וזה עשה זאת בשמחה מול מצלמת הווידיאו. אחרי הביס הראשון הוא הבין שמשהו לא בסדר. "יש לזה טעם של מחק", הוא אומר בסרטון בפנים מאוכזבות.

אחד ההורים לוקח את הארנבון ומגלה לילד וכמובן לצופים שהארנבון עשוי גיר. ההורים כמובן נקרעים מצחוק, ואם להודות באמת, נראה שכל מי שיצפה בסרט לא יוכל שלא לצחוק. אולם בצפייה חוזרת ונשנית (tinyurl.com/arnavon), העובדה שהילד עצמו לא צוחק מעוררת מחשבה. רבות כבר דובר על המתח שבין אינטרנט, הורים והגנה על הילדים.

מפתחים ציפיות שווא

 אם פעם הורים חששו מהדברים שילדיהם ייחשפו אליהם ברשת, עכשיו הם אלו שחושפים את הילדים שלהם מובכים אל מול פני העולם. אבל נראה שבמקרה הזה, בדומה לאחרים, על ההורים לקחת אחריות. הורים שמעלים סרטונים מביכים של ילדיהם לרשת לא עושים זאת בתמימות. בטח לא הוריו של דיוויד, שממסחרים את העניין בגסות.

מומחים שונים טוענים שהנזק הנגרם לילדים מכך הוא עצום. כך למשל, ד”ר יצחק קדמן, מנכ”ל המועצה לשלום הילד, מסביר כי הורים שמעלים סרטון שכזה לרשת יוצרים בקרב ילדם תקווה להפוך לכוכבים - ואם הסרט לא זוכה לפופולריות רבה, הדבר פוגם בדימוי העצמי שלהם ובהערכתם העצמית.

"לצערי הרב, כל אחד יכול להיות הורה, אבל כנראה שלא כל אחד יכול לתפקד כראוי בתור הורה לילד", הוא מסביר. "בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר תופעות של הורים המוכנים למכור ולהקריב את ילדיהם עבור חלומות שהם עצמם לא הצליחו להשיג. אנחנו נתקלים בתופעות של ביזוי ילדים, של ניצול ילדים, של הפיכתם למושא ללעג, במיוחד אם ילד סובל מעודף משקל או ממום מסוים, ואף מתופעות חמורות יותר של חשיפת ילדים באינטרנט  - גם לעיני פדופילים. אני פונה להורים ואומר: ילדים הם לא מוצר שיווקי, תנו לילדים להיות ילדים ותגשימו את החלום שלכם במקום אחר ולא על חשבונם".

למרות זאת, האינטרנט הוא כלי מצוין לשימושים משפחתיים, בין אם ביו-טיוב ובין אם בפליקר, משיתוף אלבומים ועד שירותים רבים אחרים. אילו אביו של דיוויד היה מעוניין לשתף את הסרטון רק בקרב משפחתו, הוא היה יכול לעשות זאת באמצעים טכנולוגיים פשוטים למדי - אבל הוא בחר להציג זאת לעולם ולנצל את המבוכה של בנו בריש גלי.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים