גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


לסלול דרך לרכבת

המשך הפיגור בפיתוח תשתית הרכבות וסלילת כבישים, יוביל את המדינה לאסון תחבורתי, בדומה למשבר המים הפוקד אותנו, אומר דוד ליפקין

דוד ליפקין | 22/7/2008 6:15 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אחת הבשורות הצפויות בתקציב המדינה לשנת 2009 היא קיצוץ חד בתקציבים המיועדים לפיתוח רשת הרכבות. המשמעות היא שיימשך הפיגור של מדינת ישראל בפיתוח תשתית הרכבות, תימשך הצפיפות הגדולה בכבישים הבין עירוניים ויימשך בזבוז השעות שלנו בנסיעה בין הערים הגדולות.

מחיר הפיגור הזה למשק הישראלי יסתכם במיליארדי שקלים בשנה. דווקא עכשיו, כאשר המשק נקלע להאטה כלכלית, זה הזמן להאיץ את פיתוח רשת הרכבות כאחד ממנועי הצמיחה, ולמצוא פתרונות מימון מחוץ לתקציב הממשלה.

גם באוצר וגם במשרד התחבורה ישנם מומחים, שיוכלו לייעץ כיצד אפשר לבצע פרויקטים הקשורים בתשתיות באמצעות מימון חוץ תקציבי.

הבטחות רבות פיזרו פה בשנים האחרונות ראשי ממשלות, שרי אוצר ושרי תחבורה, שהבטיחו שלמדו את לקח ההזנחה והפיגור בקידום מערכת הרכבות בארץ. הם אף הפליגו בתוכניות פיתוח לטווח של 5 שנים ובהשקעה של יותר מ-‭29.5‬ מיליארד שקל.

בין היתר הובטחו קידום פרויקט קו הרכבת המהירה מירושלים לתל אביב, זירוז הרחבת רשת הרכבות בדרום, כדי שתכלול מסילה מאשקלון לבאר שבע, וסלילת קו רכבת לאילת.

אולם בשבועות האחרונים נמצאת רכבת ישראל בלחצים כבדים מצד אגף התקציבים באוצר, בשל החריגה בתקציב הפיתוח של הרכבת.

משמעות הדרישה לקיצוץ תקציבי היא הקפאתם של פרויקט הקו המהיר לירושלים, שעלותו מגיעה ל-6 מיליארד שקל, ושל פרויקט קו הרכבת בין אשקלון לבאר שבע - בשל חריגה של 300
מיליון שקל ובשל ההשערה כי הוא יניב תשואה לא כדאית של כ-‭7%‬ בלבד.

קשה לצפות ששר התחבורה, שאול מופז, ומשרדו יצליחו לעמוד מול מכבש האוצר, הדורש עקב שיקולי תקציב להקפיא את הפרויקטים הללו. שיקולי האוצר אינם כוללים את הצורך הדחוף לפתח אלטרנטיבה תחבורתית שתקטין את העומס על הכבישים, תוריד את עקומת תאונות הדרכים ותזרז את התנועה בין הפרברים לגוש דן.

דווקא בתקופה שבה הציבור הישראלי משתמש יותר ויותר בשירותי הרכבות, היה צריך לנצל את המומנטום החיובי ולשפר את שירותי התחבורה בכל הארץ.

אחד הפתרונות האפשריים כבר הוצע בעבר, בין היתר על ידי גדעון סיטרמן, מנכ"ל משרד התחבורה: לפתח את הרכבת באמצעות מימון חוץ תקציבי בשיטת BOT או ‭.FAI‬ הכוונה היא לאפשר לחברות מקומיות, בשיתוף חברות בינלאומיות, לבצע את הפרויקטים הללו באמצעות מימון בינלאומי בטווח של 15-20 שנה.

בנוסף יימצאו גורמי מימון מקומיים כקרנות פנסיה וחברות ביטוח, שיהיו מוכנים להשתתף בקונסורציום כזה.

בעבר התעניינו חברות בינלאומיות, כולל יפניות וסיניות, בסלילת קו הרכבת מבאר שבע לאילת. הגיע הזמן שנושא זה ייבחן מחדש, כי זה המנוף לפיתוח הנגב בשנים הקרובות. על משרד האוצר להשתחרר מהגישה שיש לו לגבי מימון פיתוח תשתיות, כי הפיגור ברכבת ובכבישים יוביל את המדינה לאסון תחבורתי, בדומה למשבר המים הפוקד אותנו בשל הזנחה בפיתוח מתקנים להתפלת מים.
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

דוד ליפקין

צילום: נעם וינד

פרשן כלכלי בכיר במעריב

לכל הטורים של דוד ליפקין
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים