גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


החכ"ים בשירות הצרכנים

במהלך השבוע האחרון הועלו כמה הצעות חוק במטרה להגן עלינו הצרכנים - מחובת הנפקת חשבוניות, דרך מניעת פרסום בבתי ספר ועד הגבלת משלוח הודעות sms

לירן דנש | 19/3/2008 12:15 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
השבוע ציינו בוועדת הכלכלה של הכנסת את יום הצרכן הבינלאומי, בין היתר, בדיונים בשלל חוקים צרכניים.

בין החוקים שנדונו הייתה הצעה לחייב את החברות המסחריות להנפיק חשבוניות וקבלות, גם בעת עסקה טלפונית בתשלומים או הצעת חוק שנועדה לחייב את בעלי העסק לפרסם בדיוק כמה פריטים מופיעים במבצע, כדי לא למשוך צרכנים לחנויות לחינם.

לדברי ח"כים מהוועדה וארגוני צרכנים, בשנתיים האחרונות חלה עלייה משמעותית במודעות צרכנים לזכויותיהם וכן בפעילות החקיקה וההסדרה של החברות המסחריות בארץ. עם זאת, בעיקר בתחום התקשורת הסלולרית והמינויים לערוצי הטלוויזיה עדיין לוקים באי-בהירות ומותירים את הצרכן מתוסכל בעת הרצון להתנתק או בעת קבלת החשבון החודשי.
התקשורת מסייעת, גם האינטרנט

לדברי גלית אבישי מנכ"לית ארגון "אמון הציבור", בשנים האחרונות חל שיפור רב בתרבות הצרכנית בישראל. "אנו בהחלט מבחינים בעלייה במודעות הציבור לעוולות הצרכניות", אומרת אבישי ומוסיפה כי גם התקשורת מסקרת עוולות צרכניות יותר בהרחבה, מה שמייצר לדבריה "אלמנט ברור של התרעה. מדובר בפתרון שהוא אינו אידיאלי למצב, אבל בהחלט מסייע בהרתעת עסקים הפוגעים בצרכנים".

לדברי אבישי גם האינטרנט ממשיך ליצור חיבורים חדשים של מידע ושל התארגנויות צרכניות. כך, למשל,

קבוצות שמתארגנות כדי לשפר את תנאי הרכישה או התארגנות לחרם צרכנים נגד מוצרים, או חברות ועוד. "אין ספק שהצרכן הישראלי עבר כברת דרך משמעותית, אך הוא עדיין לא פתר את כל הבעיות העומדות בפניו", מסכמת אבישי.

במוקד "אמון הציבור" מדווחים כי ב-2007 חל גידול של 96.5% במספר התלונות החודשי הממוצע וכי מגמת הגידול בפניות נמשכת גם השנה עם גידול של 24.6% בחודש פברואר, לעומת החודש המקביל בשנה שעברה.

על מה אנחנו מתלוננים?

על פי הנתונים, ענף התקשורת והמדיה ממשיך להוביל במספר התלונות - רק בתחילת 2008 חל גידול של 85% בתלונות, לעומת תחילת 2007.

תחום המחשבים והאינטרנט "עלה" למקום השני עם גידול של 43.5%, לעומת תחילת 2007. ענף מכשירי החשמל והאלקטרוניקה נמצא במקום השלישי, עם גידול של 18.5% במספר התלונות. ענף הבנקאות והכספים שתפס בתחילת 2007 את המקום הרביעי במצעד התלונות, ירד השנה למקום השביעי וניצב כעת עם 4.7% מהתלונות – ירידה של כ-28%.

גידול בולט של כ-153% נרשם בתלונות בנושא טיפוח וקוסמטיקה, כפי הנראה בעקבות פרסומים שונים בתקשורת לגבי עוולות צרכניות.

נחזור לשיעור אחרי הפרסומות

לפני כמה חודשים עברה הצעת חוק שנועדה לאסור פרסום מסחרי בשטחי בית הספר. אולם נראה שחברות פרסום שונות ממשיכות לעקוף את החוק והילדים נחשפים לתכנים שיווקיים רבים – לעתים גם בחסות תוכניות לימוד או ספרי לימוד.

מערכת החינוך, המועצה הישראלית לצרכנות ומשרד התמ"ת פעילות בנושא התנהגות צרכנית נבונה. במהלך הפעילות בחנו התלמידים את עצמם בשאלון הבודק את רמת המודעות הצרכנית ובמסגרת פעילות קבוצתית דנים התלמידים באירועים צרכניים ובדרכי ההתמודדות עם סוגיות צרכניות.

לדברי עו"ד אהוד פלג, יו"ר המועצה לצרכנות: "יש חשיבות רבה בחינוך התלמידים, החשופים לתכנים שיווקיים בבתי הספר, להיאבק על מימוש זכויותיהם הצרכניות".

get directly down, Flickr
פרסומת לעישון get directly down, Flickr
הכנסת מגבילה גם את המפרסמים

למעט החלטת בית המשפט לחייב את חברות הפרסום הגדולות להוריד את שילוט החוצות מעל לנתיבי איילון, החלטה שאולי הצעת החוק של הח"כ יורם מרציאנו תהפוך אותה, הגבילה הכנסת בחודשים האחרונים את פעילותם של המפרסמים.

חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק של הח"כים רוברט אילטוב ויוסף שגל (ישראל ביתנו) עבר בשבועות האחרונים בוועדת הכלכלה של הכנסת לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית.

על פי ההצעה, המגבילה עוד יותר את פרסום הסיגריות שכבר כיום מצומצם למדי, לא יוכלו המפרסמים לפרסם סיגריות, סיגרים, סיגרלות וטבק מקטרת בפרסומת מסחרית ישירה או עקיפה ברדיו, בטלוויזיה, בפסטיבלים ובאירועים פומביים, בעיתונות, על כלי תחבורה ובשלטי חוצות, אלא אם מופיעה בו אזהרה במסגרת על נזקי העישון. השטח שבו כלולה האזהרה והתחום במסגרת יהיה 5% לפחות משטח מודעת הפרסומת.

בתוך כך, בכל פרסומת בשלט מותר ייכללו רק הפרטים הבאים: שם מוצר הטבק, סימנו ושמו המסחרי, שם היצרן וסימנו המסחרי, דמות חפיסת המוצר ומקום מכירתו, והפרסום לא יוכל להיות באמצעות בני אדם, בעלי חיים או דמויות מונפשות. העובר על חוק זה יהיה חייב בקנס כספי משמעותי של אלפי שקלים.

בנוסף לכך, נידונות בוועדת הכלכלה הצעות חוק נוספות, הגבלה וצמצום פרסום של משקאות משכרים שכבר עברה בקריאה טרומית, והצעת חוק של הח"כ אלי אפללו, בדבר הנמכת הקול של הפרסומות והפרומואים בטלוויזיה וברדיו, וכן הגבלת משלוח פרסומות אלקטרוניות ב-sms.

הכנסת לטובת הצרכנים

כמה מחברי הכנסת פעלו השנה במרץ כדי לקדם חוקים המגנים עלינו כצרכנים, זאת, על אף נסיונותיהן של החברות המסחריות להגביל את החקיקה בעיקר על ידי שימוש בלוביסטים המתרוצצים במסדרונות הכנסת. "חוק הלוביסטים" של הח"כים­שלי יחימוביץ'­וגדעון סער, שיחייב את הלוביסטים להזדהות ויצר את צעדיהם והשפעתם על הח"כים, אמור לפתור זאת.

בין החוקים: חוק ניידות המספרים, המאפשר ללקוחות של חברות סלולריות או טלפונייה לעבור ביניהן, כמעט ללא קשיים, ולקחת עמם את המספר הישן. בתוך כך, בשבועות הקרובים תיכנסנה לתוקף שתי תקנות חדשות של משרד התקשורת שמגבילות זמן התקשרות לחברות הסלולר לכשנה בלבד (במקום שלוש שנים), וכן למנוע מחברות הסלולר להעלות תעריפים בזמן ההתקשרות עצמו.

בנוסף, במשרד התמ''ת ובמשרד המשפטים שוקדים חודשים ארוכים על תקנות שיחייבו בתי עסק לפרסם את מדיניות החזרת המוצרים באופן גלוי ולהשיב כסף לצרכנים עבור החזרת מוצרים שרכשו, בתוך 14 יום, ובתנאי שיהיו באריזה המקורית. במסגרת המוצרים אותם ניתן יהיה להחזיר לא ייכללו מוצרי מזון, מוצרי טיפוח וניקיון או מוצרי הלבשה תחתונה.

לוגו של כל הבנקים
ואחרונים חביבים, הבנקים

אחד החוקים המשמעותיים ביותר שצפוי להיכנס לתוקף ביולי השנה הוא חוק עמלות הבנקים, שנועד לצמצם באופן משמעותי את מספרם של עמלות הבנקים הנגבים ממשקי הבית, וכן להבהיר אחת ולתמיד על מה אנחנו משלמים בעת הפעולות החשבוניות שאנו מבצעים.

במסגרת התעריפון החדש שכבר פורסם - הושג צמצום של כשני-שלישים ממספר העמלות השכיחות, ומספר העמלות הנגבות עבור שירותים בנקאיים מסתכם בטיוטת התעריפון ב-68 עמלות, לעומת כ-198 עמלות כיום.

מספר העמלות צומצם הן באמצעות ביטול חלק מהעמלות, והן באמצעות איחוד עמלות הנגבות עבור שירותים הדומים במהותם ובעלותם. 

עוד בעניינים פיננסיים – הלקוח יקבל החל מחודשי הקיץ כוח צרכני גם בתחום החסכונות הפנסיוניים ויוכל להעביר, שלא כבעבר, את החסכונות שלו בין הקרנות, החסכונות והביטוחים השונים, בתנאים קלים יותר, לאחר שיגיש בקשה לחברה בה הוא מעוניין להתחיל לחסוך.

החברות תהיינה חייבות להיעתר לבקשה, ובתנאי שהלקוח עומד בדרישותיהן. המהלך צפוי להגביר את התחרות בשוק הפנסיוני והלקוחות הם אלה שצפויים להרוויח מהתנאים המועדפים.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים