 |
/images/archive/gallery/110/129.jpg יוסף עסיס.
צילום: נעם וינד  |
|
|
|
|
|
|
| היום טיפס שווי השוק של גוגל לסכום האסטרונומי של 80 מיליארד. יוסף עסיס מזהה בועה |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
יש משהו 'בועתי' במילה Google. אם מאמצים
את הגרסה המשודרגת – Goooooooogle – בתחתית תוצאות מנוע החיפוש של החברה, מתקבל רושם של בועות סבון צבעוניות. אווירה של שבריריות. ארעיות.
אבל אם עושים עבודה קצת יותר אחראית, ומתאמצים להסתכל גם בשווי השוק של גוגל, מפעילת מנוע החיפוש הפופולרי ביותר בעולם, מקבלים את המספר הבא: 80000000000 (אה, דולר). נראה אתכם עכשיו לא חושבים במונחים של בועות. למי שלא מתורגל בחשבון, המספר הזה שם למעלה הוא 80 מיליארד דולר. שווי השוק של חברת האינטרנט גוגל. יותר מדי.
טוב, בואו נהיה זהירים לרגע. גוגל היא נכון להיום אחת החברות המועדפות על הקהילה המתוחכמת בוול סטריט. תאמינו או לא, היא מתוחכמת. מאוד. ואם בוול סטריט, שמורכבת ממיליוני אנשים חכמים שלמדו באוניברסיטאות הטובות ביותר בעולם, שקיבלו את הציון הגבוה ביותר ב- GMAT, שהיו החנונים של התיכון ושיקבלו בסוף 2005 בונוס שמן של לפחות 50 אלף דולר – אם הם חושבים שגוגל שווה כל-כך הרבה, מי אנחנו שנערער?
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
|
ים פופים, אח שלי. ברין ופייג' שוחים בכסף
|
|
 |
 |
 |
 |
|
פנומנלית
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אז לפני שנערער, נביא עוד קצת נתונים ועובדות. גוגל מחזיקה בנתח השוק הגדול ביותר בשוק החיפוש באינטרנט 36%, כאשר מייד אחריה נושפת יאהו עם נתח של כ- 25%. שוק החיפוש נאמד במיליארדי דולרים בשנה, נהנה וצפוי ליהנות משיעורי צמיחה אגרסיביים. גוגל הדהימה את האנליסטים כשפרסמה לאחרונה את התוצאות הכספיות לרבעון הראשון של 2005 ורשמה בהן ריווחי שיא של 200 מיליון דולר, הרבה מעבר למה שחזו הבכירים של וול סטריט.
ההצלחה של גוגל נובעת משילוב מזוקק של ראשוניות, טכנולוגיה מתקדמת, חשיבה מחוץ לקופסה, תוך הקפדה על ניהול עסקי מהשורה הראשונה. אלה פתחו לחברה שורה ארוכה של מבערים אחוריים שהטיסו אותה מיום ההנפקה, אז נסחרה לפי מחיר מניה של כ- 85 דולר, למחיר של כ- 290 דולר כיום. בסך הכל, תוך פחות מעשרה חודשים הוסיפה החברה למעלה מ- 50 מיליארד דולר לשווייה. יותר מ-5 מיליארד דולר בחודש.
מדהימה לא פחות העובדה שגוגל, שמתחרה ראש בראש ביאהו הותיקה יותר, פתחה פער של יותר מ- 25 מיליארד דולר מול שוויה של יאהו. גם את זה היא עשתה בזמן קצר מאוד של 3 חודשים בלבד, זאת מבלי שטרי סמל, מנכ"ל יאהו, עשה יותר מדי טעויות, שכן גם יאהו היא חברה מפוארת בפני עצמה שרושמת רווחיות פנומנלית, צמיחה מהירה וטיפוח יעיל של המותג שלה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
|
ים קקטוסים, אח שלי. פייג' וברין שוחים בכסף כבר אמרנו?
|
|
 |
 |
 |
 |
|
פי 2 ממקדונלד'ס?
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אז גוגל היא סיפור הצלחה. על זה קשה להתווכח. מה שכדאי אולי כן להתווכח עליו הוא הבונוס שמקבלת החברה על ההצלחה הזו. אין היום הרבה חברות בוול סטריט שמקבלות תווית מחיר של 80 מיליארד דולר או יותר. אם יש, מדובר בדרך כלל בחברות תעשיה גדולות וותיקות.
למשל, חברת התרופות אילי לילי שווה 66 מיליארד דולר, חברת התרופות מרק שווה 71 מיליארד דולר, חברת מקדונלד'ס עם 40 מיליארד דולר, יצרנית המטוסים בואינג שווה 53 מיליארד דולר, ענקית התקשורת SBC מקבלת תווית שווי של 77 מיליארד דולר או קוקה קולה, שמתפארת אחרי למעלה מ-100 שנה של פעילות, בשווי של 107 מיליארד דולר.
אלו הן חברות שמעסיקות עשרות אלפי עובדים, שמחזיקות נכסים בעלי מותגי ברזל, ושעברו על גבי עקומת הלמידה דרך ארוכה מאוד. חשוב יותר מכל, החברות הללו פועלות בשווקים מוכרים, שהתחרות בהן כבר נותחה מכל זווית אפשרית, ושהסיכוי להפתעה או לתפנית חדה, הוא נמוך יחסית.
גוגל, לעומת זאת פועלת בשוק טרי טרי. בשוק כזה, שמאופיין בתחרות עזה מכיוונן של חברות כמו מיקרוסופט, יאהו, AOL ועוד קטנות ורבות אחרות, העתיד לוט בערפל סמיך יותר. בשוק הזה השינויים קורים מהר, ובאגרסיביות. מי שמוביל היום, יכול למצוא את עצמו מחר מתמקד בעורפה של חברה אחרת.
גוגל נראית יקרה גם במונחים פיננסים קרים. שוויה של החברה כיום מייצג מכפיל רווח (יחס של שווי החברה לרווחיות העתידית) של 45 לריווחי 2006 (!), או 56 לריווחי 2005. גם יאהו נהנית מפרמיה גבוהה ונסחרת במכפילים דומים, זאת כאשר מכפיל הרווח הממוצע של ענף התוכנה למשל עומד על בערך 20.
אז היום שוק החיפוש צומח מהר, ומצדיק אולי מכפילים גבוהים יותר, אבל ההיסטוריה של וול סטריט הוכיחה שוב ושוב, ושוב, שמה שעולה, בסופו של דבר גם יורד. צמיחה מהירה ואגרסיבית על פני זמן היא הישג שטרם נרשם ביומני זקני השוק.
גם כאן השאלה היא שאלה של עיתוי עד שהאוויר שבבועה הזו סופו להתמזג באטמוספירה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | | ים בועות, אח שלי. איור: יעל איתן
| |
|
|
| |
|
| |
|
 |
|
 |
 |  |  |  | עורך הערוץ הכלכלי, היה כתב שוק ההון של מוסף העסקים של "מעריב" במשך שש שנים, בעל תואר שני במנהל עסקים - התמחות במימון |  |  |  |  |
|
 |
|
 |
|
|
|