 |
/images/archive/gallery/292/028.jpg ניסאן פאת פיינדר
 |
|
|
הצלבות, גלגלים בשמיים, ירידות תלולות ומפחידות, עליות בזוויות שנראות בלתי-אפשריות - את הכל עובר ניסאן'פאת' פיינדר' בקלות מעוררת השתאות. האבסורד הוא, שרובם המכריע של הפאת'פיינדרים, שיירדו בשנים הקרובות מפס הייצור בספרד, יעבירו את חייהם המוטוריים בנסיעה על כבישים, עם גיחה מקרית וקצרה לשבילי העפר. עם מתחרים כמו מיצובישי 'פאג'רו' וטויוטה 'לנד-קרוזר' צפוי לו מאבק רציני על השטח |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
גד שמרון, ליסבון 19/4/2005 17:19 |
|
|
|
|
 |
ההגדרה המילונית למילה Pathfinder היא "אדם המוצא דרך", סייר , גשש. בצבאות של מדינות דוברות אנגלית מציין השם הזה יחידות עילית עם מורשת קרב מפוארת. ביחידות הצנחנים של צבא ארה"ב למשל, היו אלה ה'פאת' פיינדרים' שקפצו ראשונים ממטוסים מעל סיציליה ונורמנדי ב-1943 ו-1944, וסימנו לחבריהם מאוגדות הצנחנים 82 ו-101 את אזורי הנחיתה. בחיל האוויר המלכותי הבריטי, ששיגר במהלך המלחמה לעתים 1,000 מפציצים בלילה אחד אל עבר ערי גרמניה הנאצית, היו הפאת'פיינדרים המובחרים שבצוותים, אלה שטסו בראש המבנים, איתרו את היעדים ותחת אש נ"מ רצחנית סימנו אותם בעזרת נורים מיוחדים.
ואם כבר מדברים על טיסה, ענף נהיגת השטח עובר לאחרונה אותו תהליך שהפך את הטייסים לכמעט מיותרים. מטוס מודרני יכול, בזכות המערכות הממוחשבות, להמריא, לטוס ולנחות כמעט ללא התערבות אדם. הטייסים עוברים הכשרה ארוכה ומקבלים שכר נאה כדי לצפות בצגים שבתא הטייס, לוודא שהמערכות תקינות וששבבי הסיליקון מתפקדים כמתוכנן, ולהתערב רק במצבי
חירום.
ומה קורה בשטח? נהג עירוני ממוצע, שמדרכות ו'גדודיות' (אותן גבעות אספלט מעצבנות להאטת מהירות הנסיעה בכבישי הערים) הן שיא המכשולים שבהם נתקל בחייו המוטוריים, מסוגל היום, ברכב כמו פאת 'פיינדר, לעבור מסלול שטח קשה שבעבר היה מאתגר את מיטב נהגי הסיירות ושועלי הנגב. למערכות שמאפשרות זאת שמות רבים, עם צירופי אותיות מרשימים באנגלית. בעיקרון, מדובר במערכות בקרת אחיזה, גדושות חיישנים, שמגיבות במהירות האור לכל מצב. הצלבות, גלגלים בשמיים, ירידות תלולות ומפחידות, עליות בזוויות שנראות בלתי אפשריות - את כל אלה, ועוד מצבי לחץ מהרפטואר העשיר ומפרק המכוניות של תנאי השטח, עובר ניסאן'פאת' פיינדר' בקלות מעוררת השתאות.
גם שבבים ורכיבי אלקטרוניקה שתולים במנוע הדיזל החדש (יש גם גרסאות בנזין, אבל לישראל הן יגיעו רק בהזמנה מיוחדת, אם בכלל), 2,500 סמ "ק שניזונים ממערכת הזרקת דלק במסילה משותפת מתקדמת, ומספקים 174 כוחות-סוס ב-4,000 סיבובים לדקה, ו-40 קג "מ ב-2,000 סל"ד.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
דלתות - עד האופק
|
 |
|
 |
 |
 |
|
המנוע בנוי בחזית'שלדת סולם' קלאסית, כלומר שלדה נפרדת מן המרכב, כמו בג'יפים הקשוחים באמת, עם מתלים נפרדים.
הפרטים הטכניים המצוינים כאן לא ממש מעניינים 95% מרוכשי מכוניות מהזן הקשוח. בחברת ניסאן, שמייצרת רכבי 4x4 כבר יותר מ-50 שנה , מכירים היטב את האבסורד: רובם המכריע של הפאת'פיינדרים שיירדו בשנים הקרובות מפס הייצור בספרד יעבירו את חייהם המוטוריים בנסיעה על כבישים, עם גיחה מקרית וקצרה על שבילי עפר. רק בודדים יזכו לראות חול, סלעים ובוץ בכמויות. אבל כדי לזכות במעמד של רכב נחשב ונחשק, מהסוג שגורם ללקוחות חדורי חדוות רכישה לנהור לחדרי התצוגה, צריך פאת'פיינדר להציג תעודות המוכיחות ביצועי שטח מאתגרים, ובמקביל להציע נוחות נסיעה מקסימלית על הכביש.
אז, כאמור, ביצועי השטח של פאת'פיינדר מרשימים. ואת זה אני כותב כמי שבילה לא מעט שעות על רכבי 4x4 קשוחים במדבריות אפריקה וזוכר את העבודה הפיזית הקשה שהיתה חלק בלתי נפרד מהנהיגה. ראוי לציין אמנם כי'מסלול השטח' שדרכו עברנו בפורטוגל נתפר בידי מומחי ניסאן, בדיוק בהתאם למגבלות של פאת'פיינדר ובלי לקחת סיכונים מיותרים, ובכל זאת. . .
על הכביש, פאת' פיינדר הוא ההתגלמות המוטורית של נמר שהופך חברבורותיו. במהירות 150 קמ"ש, על הכביש המהיר מליסבון לאובידו, ניהלנו שיחה רגועה בדציבלים נמוכים. ב-180 קמ "ש כבר התערבלה לה הרוח סביב המראות, מלווה ברעש-מה, אבל עדיין בגדר הסביר. המתלים דאגו לנסיעה נעימה גם בשבילי העפר שבהם דהרנו לעתים ב-100 קמ "ש, מעלים ענני אבק בין חורשות עצי השעם האופייניות לאזור.
מכונית, גם כזאת שמוגדרת'רכב שטח', נמכרת לא מעט בזכות המראה החיצוני שלה, ובשטח הזה מורגשת עבודת צוות המעצבים של ניסאן. לפאת'פיינדר יש נוכחות עם קווים ישרים, הבולטים עוד יותר על רקע הקווים המעוגלים של המתחרים דוגמת מיצובישי'פאג' רו' וטויוטה'לנד-קרוזר'. הזנב ישר גם הוא, עם חלון אחורי שעולה ומאפשר הכנסת שקיות וארגזים מבלי לפתוח את כל הדלת. ידיות הפתיחה של הדלתות האחוריות מזכירות את העיצובים של אלפא רומיאו וממוקמות גבוה, הרחק מטווח ההגעה של ילדים קטנים.
ואם כבר מדברים על דלתות: מישהו בניסאן נזכר כנראה בדלתות ה' גוליבר' של מכוניות שנות ה-50, החל ב סיטרואן'טראקסיון-אוואנט' ועד למכוניות האמריקניות בגודל אוניה, והעניק לפאת'פיינדר דלתות שנפתחות עד לאופק. הפתיחה כלכך רחבה, עד שנהג בגובה ממוצע, שרגיל לחגור את החגורה ורק אז לסגור את הדלת, ייאלץ לעבור סדרת אימון מחדש. אין שום סיכוי שיצליח לתפוס את ידית האחיזה בעודו מרותק לכיסא.
החלל הפנימי של פאת'פיינדר מרשים. מעצבי המכונית מתגאים בנתון של 64 מצבי סידור שונים של מושבי המכונית. "בדקנו בחברת איקאה מה האריזה הכי ארוכה של הארון הכי גבוה שלהם, ווידאנו שניתן להכניס אותה לתוך המכונית", אומר קרלוס טקארס, האחראי על הייצור של פאת'פיינדר. מגוון האפשרויות אכן אדיר, ואפילו חוסך למי שאוהב טיולי שטח את עלויות קניית אוהל, שכן אחרי קיפול המושבים האחוריים נוצר חלל שטוח באורך 190 ס"מ, שמתאים לשינה זוגית.
תא הנוסעים ברכב שבדקנו שידר נינוחות ונוחות, בשילוב של שחור, אפור וכסף. ידית אחיזה מאסיבית, לשירותו של הנוסע מלפנים, מבהירה שהרכב הזה, למרות הנוחות המפתה, אמור גם להיטלטל בשטח. חבל רק שרצועת ספוג דקה ושחורה בעלת מראה זול הושארה בין תחתית השמשה הקדמית וקצה לוח השעונים. מדוע? למתכנני ניסאן הפתרונים.
כמקובל ברכבי המאה ה-21, נהג פאת' פיינדר מקבל עם המכונית כל-כך הרבה עזרי אלקטרוניקה, עד כי לעתים נדמה שמדובר בחנות ניידת. כך, למשל, בשילוב ההילוך האחורי, המראה הימנית יורדת אוטומטית לזווית המאפשרת לראות מה קורה באזור הגלגל הימני האחורי. במקביל, מצלמת וידיאו צבעונית שממוקמת מאחור מעבירה למסך מערכת הניווט כל מה שקורה שם, אם כי זאת כמובן אפשרות בתוספת תשלום, שלא בהכרח תיכלל בסטנדרט הישראלי.
על ההגה - הקטן והמאוד נעים - מורכבת מערכת בקרת שיוט, מערכת שליטה על הרדיו ודיבורית לטלפון לנייד. ברכב שבו נהגנו מורכבת מערכת ניווט, שלא תיובא לארץ כל עוד לא יוכנו עבורה מפות מעודכנות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מצפים לשחזר את הצלחת ה'טראנו'
|
 |
|
 |
 |
 |
|
יבואני ניסאן מצפים שפאת 'פיינדר ישחזר את הצלחת 'טראנו' של סוף שנות ה-90, ויראה להמוני לקוחות את הדרך לאולמות המכירה. כל זה לא עומד לקרות, מפני שהכלי הזה מיועד להתחרות בטויוטה'לנד-קרוזר', שקרע אשתקד את כל מתחריו לקטגוריה. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|