 |
/images/archive/gallery/277/455.jpg סונטה החדשה
יחסי ציבור  |
|
|
יצרנית הרכב הדרום-קוריאנית יונדאי היתה ידועה בהישענות שלה על מיצובישי היפנית, שמכרה לה ידע וזכיונות לייצור מנועים, תיבות הילוכים, מרכבים ואפילו פסי ייצור מושלמים. היום, כשמיצובישי בצרות, משיקה יונדאי את 'סונטה' החדשה, בעלת מנוע שפיתחה בעצמה ושתייצר גם עבור מיצובישי ודיימלר-קרייזלר. המנוע החדש אמנם שקט, אבל מתקשה להעביר תחושת כוח טובה - והבעיה בולטת במיוחד בכבישים הרריים. איך הפכה סונטה החדשה למתחרה ראויה בקבוצתה |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
און יעקובסון, טנריף 22/3/2005 12:23 |
|
|
|
|
 |
"מה שלקח ליפנים 30 שנים לעשות - הדרום-קוריאנים יעשו ב-10". את התחזית הזאת שמעתי לפני כמה וכמה שנים, ונזכרתי בה בהשקה של יונדאי'סונטה' החדשה, מפני שבאותו אירוע היא קיבלה תוקף של נבואה שהגשימה את עצמה. יונדאי החלה לייצר מכוניות רק בשנת 1968, ונדרשו לה 26 שנים עד שהשיקה את'אלנטרה', המכונית ראשונה שאותה פיתחה ובנתה בעצמה.
במהלך שניים וחצי העשורים הללו נסמכה יונדאי בעיקר על שולחנם של היפנים: מהנדסי ומנהלי מיצובישי, אשר מכרו לה ידע וזכיונות לייצור מנועים, תיבות הילוכים, מרכבים ואפילו פסי ייצור מושלמים. והנה היום, 37 שנים מהיום שבו התגלגלה מכונית ראשונה שנשאה את השם'יונדאי', מושקת סונטה החדשה בליווי ההצהרה המחייבת, שלפיה עד שנת 2010 תדורג יונדאי בין 5 יצרניות
הרכב הגדולות בעולם. מרשים למדי.
מה שיונדאי גאה בו במיוחד אינו דווקא המכונית עצמה, אלא בעיקר המנוע שלה: מנוע חדש לחלוטין שפיתחה יונדאי עצמה, ושאותו היא תייצר גם עבור מיצובישי ו דיימלר-קרייזלר. בהתחשב במצבה של מיצובישי כיום, קשה לא להיזכר בלהיטו של שמוליק קראוס "איך שגלגל מסתובב לו". סונטה החדשה חשובה ביותר עבור יונדאי בימים אלה, בעיקר מפני ששוק היעד הגדול ביותר שלה, שבו היא גם תיוצר - במקביל לייצור בדרום-קוריאה - הוא ארצות-הברית, וגם מבחינה זאת נוהגת יונדאי כפי שנהגו היפנים לפני כ-30 שנה.
יונדאי מכריזה על טויוטה 'קאמרי' ועל הונדה'אקורד' כמתחרות שלה, ובישראל יהיו אלה מאזדה 6, הונדה אקורד, סובארו B4 וחברותיהן לקטגוריית המשפחתיות הגדולות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
המנוע החדש
|
 |
|
 |
 |
 |
|
למנוע החדש שלה יונדאי קוראת' תיטה' (Theta), ובהשקה הוא הופיע בתצורת 2.4 ליטר שתיובא לישראל החל במאי. זהו מנוע -4צילינדרי, בעל 4 שסתומים לצילינדר ותזמון שסתומים משתנה, והוא יופיע, כאמור, גם במיצובישי וקרייזלר. גירסת ה-2.4 ליטר מספקת 161 כוחות-סוס מאוד מכובדים, ולקראת סוף השנה תתווסף אליו גם גרסת 2.0 ליטר שתספק 140 כוחות-סוס.
במקביל, תקבל סונטה גם מנוע טורבו-דיזל בנפח 2.0 ליטר עם הזרקת דלק בשיטת מסילה משותפת, שיספק 135 כוחות-סוס, ובנוסף לאלה תוצע גם גרסה מוגדלת-נפח של מנוע ה-V6 המוכר של יונדאי, הפעם בנפח 3.3 ליטר שיספק 233 כוחות-סוס.
שני מנועי הבנזין הקטנים יותר, שמעניינים אותנו בהקשר הישראלי, מוצעים עם תיבה אוטומטית שנותרה מן הדור הקודם של המכונית והיא, איך לומר, קצת מיושנת, עם 4 יחסי העברה בלבד. עם זאת, אנשי יונדאי מבטיחים שבתחילת השנה הבאה יציעו גם תיבה אוטומטית חדשה בעלת 5 יחסי העברה. גם גרסת הטורבו-דיזל תוצע עם תיבה אוטומטית בת 4 יחסי העברה, וכל המנועים, למעט ה-V6, יוצעו גם עם תיבות ידניות - מה שלא ממש מרגש את היושבים בציון.
קונפיגורציית המתלים של סונטה נשמעת מבטיחה: עצמות עצה כפולות מלפנים ומערכת רב-חיבורית מאחור. מאוחר יותר השנה תוצע גם מערכת מתלים חצי-אקטיבית.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
הכלאה של אאודי, הונדה וטויוטה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
למרות הצהרות החברה, שלפיהן העיצוב של סונטה כוון לטעם אירופי, די ברור שההשפעה האמריקנית חזקה יותר. זוהי מכונית גדולת ממדים ביחס לקודמתה, וגם יחסית לרוב המתחרות בקבוצה. בסיס הגלגלים, 273 ס"מ, הוא בין הגדולים בקבוצה, והאורך הכללי הוא 480 ס"מ. הסונטה הורחבה בס"מ אחד והוגבהה ב-5.5 ס "מ, וכל אלה מציבים אותה במיקום לא רע בכלל ב'מבחן הישראלי' של'שקל לכל מטר'.
העיצוב החיצוני מגלה מכונית מודרנית למראה, אבל שמרנית בעיצובה וממש לא מקורית או פורצת דרך באיזשהו מובן. יותר מכל היא נראית כמו הכלאה של אאודי A4, הונדה אקורד וטויוטה'קאמרי', והדמיון מוגזם במיוחד בפנסים האחוריים והקדמיים, בשבכת המצנן('גריל') וגם בפרופיל. שיפור משמעותי יותר השיגו הקוריאנים באיכות, בגימור ובדיפון של תא הנוסעים. כבר במבט ראשון בולט השימוש בחומרי ריפוד, דיפון וכיסוי איכותיים מבעבר. ראויים לציון פתחי האוורור עם תריסים בעלי מנגנון סגירה הדומה לאלה בפולקסוואגן'פאסאט' היוצאת, שיכוך לידיות האחיזה ולמכסים השונים הנמצאים בסביבת הנהג, כמו גם שפע תאי אחסון. פחות אהבתי את שילוב ה' עץ' בפס לאורך לוח השעונים ועל ההגה, כמו-גם חלק מהמתגים וידיות המגבים והאיתות, אשר נראים מעט פשוטים ומיושנים.
רשימת האבזור, שלא בהכרח מעידה על מה שיוצע בישראל, כוללת בין השאר מערכת שמע מקורית, בקרת אקלים, הפעלת מערכת שמע ובקרת שיוט מגלגל ההגה, ואפילו תאורה למראות האיפור. כאופציה ניתן לקבל מושבי עור, הפעלה חשמלית למושבים, הגה מתכוון למרחק, גג שמש ועוד. המושבים עצמם רחבים ונוחים, אך חסרי תמיכה צדית ממשית. תנוחת הישיבה מצוינת הודות לגלגל הגה המתכוונן למרחק. גם המושב האחורי מציע שפע מקום לרגליים ולראש, ואפילו תא המטען נדיב למדי בנפחו.
סונטה היוצאת היתה מכונית בינונית למדי בכל הקשור להתנהגות כביש ונוחות. היא אמנם היתה נוחה למדי בכביש טוב, אך חסרת שיכוך מספק בכבישים משובשים וגליים. סונטה החדשה מציגה שיפור ניכר במיוחד ב-3 תחומים : התנהגות כביש, נוחות ובידוד רעשים. כל עוד פני הכביש חלקים וטובים, יש לה יכולת אחיזה לא מבוטלת, שמגובה על-ידי מערכת בקרת אחיזה יעילה.
עם זאת, היא עדיין לא ניצבת ברמה אחת עם המתחרות המובילות בכל הקשור להנאה מהנהיגה. עיקר הבעיה הוא ההגה, שאמנם קל לתפעול ומדויק, אך חסר תחושה מדויקת. ההגה איטי למדי, ותחת עומס הוא הופך ל' כבד' עוד יותר. כשמתקרבים למגבלות האחיזה, שומעים את חריקות הצמיגים המתגברות לפני שחשים זאת בקצות האצבעות שעל ההגה. לעומת זאת, על כביש משובש ושבור ההגה מעביר לידי הנהג את רעד השיבושים.
המתלים המכוילים לרכות מעניקים נוחות נסיעה גבוהה, אפילו עם צמיגים מאוד רחבים המוצעים כאופציה, אשר נמצאו על מכוניות המבחן. הנוחות הגבוהה נשמרה גם בכביש עירוני משובש וגם בכביש מהיר וגלי. מבלי להתחייב לפני מבחן השוואתי, סונטה היא אחת מהמשפחתיות הגדולות הנוחות יותר בקבוצתה, ולכך מוסיף גם בידוד מצוין של רעשי מנוע ודרך.
אנשי יונדאי גאים מאוד, כאמור, במנוע ה-2.4 ליטר החדש שלהם, אלא שהתרשמות ראשונית מהגרסה האוטומטית מותירה אותך עם סימני שאלה. המנוע אמנם שקט, ומטפס בקלות יחסית לסל"ד גבוה, אבל הוא מתקשה להעביר תחושת כוח טובה מזו של מנוע מתחרה בנפח 2.0 ליטר . אמנם זאת מכונית כבדה למדי, אבל האשמה העיקרית בתחושת הנרפות חייבת להיות תיבת ההילוכים בעלת יחסי ההעברה הארוכים מדי.
הבעיה בולטת במיוחד בכביש הררי, שבו למנוע אין כוח להתגבר על יחסי ההעברה המופרזים האלה ולהאיץ את המכונית ביציאה מפנייה. מנגד, פעולת התיבה עצמה טובה מאוד. העברת ההילוכים רכה וחלקה (אם כי קצת איטית) והמצב ה' ידני' בהחלט נוח לשימוש. סונטה החדשה מציגה קפיצה משמעותית יחסית למכונית היוצאת, והיא הפכה למתחרה ראויה בקבוצתה.
בארץ הקודש תנסה הסונטה להתמודד מול מובילת הקטגוריה, מאזדה 6, והיבואן מקווה למכור כ-1,000 מכוניות בשנה. הסונטות הראשונות יגיעו לארץ לקראת מאי כבנות שנת הדגם 2006 ובגרסת 2.4 ליטר בלבד. לקראת סוף 2005 הקלנדרית תצטרף גם גרסת ה-2.0 ליטר. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|