ראשי > כלכלה > כלכלה בארץ > כתבה
בארכיון האתר
דן חסכן
כשהחליט צחי הנגבי להצעיר את המשטרה ומינה את משה קראדי למפכ"ל, כבש יצחק אהרונוביץ', סגן המפכ"ל דאז, את עלבונו ויצא ל'אזרחות'. כשהתיישב על כיסא מנכ"ל דן, התברר לו כי מדובר בחברה ששקועה עמוק בחובות ובסכסוכים פנימיים. ואם לא די בזה - הוגש נגד היו"ר שלה, יורם שרעבי, כתב אישום בגין חשד לבעילת קטינה. אהרונוביץ' והיו"ר החדש, מיכה נגר, מספרים לליאור ברון על תוכנית ההתייעלות, על הכוונה לעזוב את התחנה המרכזית בתל-אביב ועל אפשרויות ההשקעה במזרח-אירופה. עם הפוליטיקה הפנימית בחברה הם יודעים שיצטרכו להתמודד עוד זמן רב
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
ליאור ברון
22/3/2005 12:02
האלופים הפורשים מצה"ל והניצבים הפורשים מהמשטרה עוברים בדרך-כלל למגזר הפרטי, או לחלופין מוצנחים למשרה בכירה במשרד ממשלתי, אבל למי שהיה סגן מפכ"ל המשטרה, יצחק אהרונוביץ', היו תוכניות אחרות. כשבוע בלבד לאחר שלא נבחר למפכ"ל, לפני כ-8 חודשים , מונה אהרונוביץ' למנכ"ל דן, חברת התחבורה הציבורית השנייה בגודלה בישראל. אהרונוביץ' לא ידע זאת באותה שעה, אבל הוא נכנס לחברה במשבר, בעלת חובות גדולים לבנקים ושקועה במאבק פנימי חריף בין תומכי השינוי המבני שבוצע בה למתנגדים לו. ואם זה לא מספיק, עזבו את החברה המנכ"לים שקדמו לאהרונוביץ' - דוד חרמש ו יהודה בר-און - בגלל המחלוקות הפנימיות.   

את אהרונוביץ' מינה לתפקיד היו"ר הקודם, יורם שרעבי, שלפני כחצי שנה נאלץ לסיים את תפקידו בנסיבות קשות, עקב הגשת כתב אישום נגדו, בגין חשד לבעילת קטינה. אך למרות מי שאחראי למינויו, זוכה כיום אהרונוביץ' לאמון מלא מצד היו"ר הנוכחי, מיכה נגר, שנחשב מתנגדו החריף ביותר של שרעבי.   

אהרונוביץ' הצליח לשרוד הודות להתנתקותו מהמאבקים הפנימיים בדן והתרכזותו בניהול החברה, ובימים אלה נראה שדן חוזרת לעניינים - לא מעט בזכותו, כנראה. דן השלימה תוכנית
התייעלות נרחבת, שבמסגרתה צפויים לפרוש כ-120 עובדים עד סוף הרבעון הראשון. את שנת 2004 היא סיימה ברווח נקי של יותר מ-40 מיליון שקל, לעומת כ-20 מיליון שקל בשנה שעברה.   

על מה שעבר עליו ועל החברה. "מאז שנכנסתי לתפקיד בוצעו מהלכים אסטרטגיים נכונים. דן בעצם לא התנהגה והתנהלה כחברה עד שהגעתי. המטרה שלי היא להעמיד את החברה על הרגליים, ולדאוג לכך שתהיה חזקה, רווחית ומוכנה לתחרות. לא באתי בגלל הכסף. יש לי משק גדול בצפון הארץ, ואני מקבל פנסיה מהמשטרה. האתגר הוא שמחזיק אותי בתפקיד, ואני מתכוון להשלים קדנציה מלאה, של 3 שנים", אומר אהרונוביץ'.   

חודש וחצי בלבד לאחר הצטרפותו לדן, אירע פיגוע ההתאבדות הכפול באוטובוסים של חברת מטרודן באר שבע, שבה שותפה דן ב-49%. מי שהיה מפקד המחוז הדרומי במשטרה מצא את עצמו מצדו השני של המתרס. "זה בהחלט עשה לי דז' ה-וו. הכרתי היטב את ההתרעות כמפקד המחוז, אבל לא שיערתי שזה יקרה מהר כל-כך. כשהתקבלה ההודעה הייתי במוסך של דן, ומיד מיהרתי למקום. הרגשתי צורך להיות נוכח, כדי לחזק את האנשים ולהחזיר את הביטחון לחברה. ברגע שיש פיגוע אתה לא חושב על הצד הכלכלי, זה בא רק מאוחר יותר".
על מה שעבר עליו ועל החברה
"טובת החברה - לא החברים"
אהרונוביץ', 54, נשוי ואב ל-4, שירת בתפקידים בכירים במשטרה במשך 31 שנים, בין השאר כמפקד משמר הגבול וכנספח משטרת ישראל בארצות-הברית. כמו עמיתיו מדור הוותיקים, הוא לא אהב את ההחלטה של השר לבטחון פנים דאז, צחי הנגבי, להצעיר את המשטרה, תוך ויתור על דור הוותיקים. "זו היתה טעות לוותר על דור הוותיקים. זו היתה אכזבה גדולה עבורי. היו לי ציפיות ותוכניות, וקיוויתי להגשים אותן. מונה לתפקיד מפכ"ל טוב (משה קראדי-ל.ב), ואני מקווה שיצליח. כשלא נבחרתי אמרתי לעצמי,'איציק, תתנתק מזה, אחרת לא יהיה לזה סוף'".   

איך המעבר מהשירות הציבורי לניהול במגזר הפרטי?
"זה שינוי תהומי, אבל תופתע לשמוע כי למרות שמבחינת האחריות הכוללת אולי הוקל לי, אני עובד לא פחות שעות. בתפקידי האחרון כסגן מפכ"ל נחשפתי לצד הכלכלי של ניהול מערכות גדולות, וזה הקל את הכניסה לדן".   

המאבקים הפנימיים בחברה והחקירה נגד שרעבי לא השפיעו על הניהול השוטף?
"למען ההגינות, לא ידענו דבר על החקירה, אבל ברגע שזה עבר למישור הגלוי, החברה היתה חייבת להגיב. שרעבי עשה רבות למען דן, אבל במקום כלשהו החיבור בינו לבין החברה יצר דימוי שלילי. האינטרס של דן היה חשוב יותר, וזה היה ברור גם לי וגם לדירקטוריון. בחודשים הראשונים בתפקיד היו עליות וירידות, אבל כמנכ"ל הוצאתי את עצמי מהוויכוח. אותי מעניינת טובת החברה ולא טובת החברים, למרות שבסוף הדרך הכוונה היא שכולם ייהנו מהשינוי".   

בשנים האחרונות איבדתם יותר מ-10% מהקווים , בעקבות הפרטת התחבורה הציבורית. יש חשש שלא תהיו החברה השנייה בגודלה אחרי אגד?
"אין לי פחד מתחרות. היא לגיטימית ונכונה. גם אחרי ש-25% מהקווים יופרטו נמשיך להיות המפעילים הגדולים אחרי אגד. גם לאחר שתושלם ההפרטה יהיה לחברות הפרטיות קשה להתמודד מול הניסיון שלנו ומול רמת השירות הגבוהה. זה נכון שבחרנו לא לגשת לחלק מהמכרזים, אבל מחוסר עניין כלכלי, ולא בגלל שלא יכולנו להתמודד, כפי שטענו אינטרסנטים".    

דן מפגרת כיום בהחזר ההלוואות שקיבלה מבנק הפועלים, לצורך המעבר מקואופרטיב לחברה פרטית.
"אנחנו אמנם לא עומדים בתנאים, אבל משלמים בצורה שוטפת, ויש לבנק אינטרס שנמשיך לעבוד. ההסכם איתו הוא עד שנת 2008, ואם נבקש לפרוס את ההחזר לשנים נוספות, אני מאמין שהבנק יסכים. הבנקים יודעים שדן כיום היא חברה רווחית שמשלמת בזמן את המשכורות לעובדים. אין לנו בעיה של איתנות פיננסית".   

מה היעדים לשנת 2005?
"ב-2004 הרווחנו כ-40 מיליון שקל, וזה התבטא בהגדלת ההחזר לבנקים ובמשכורות שקיבלו החברים. עכשיו, כשהמחלוקות בתוך החברה נפתרו, הרבה יותר קל לבצע מהלכים. התחלנו בתוכנית התייעלות, שתביא לחיסכון של עד 10 מיליון שקל בשנה, ובמסגרתה יפרשו 120 עובדים. הדירקטוריון אישר את השינוי הארגוני ואת הפיכת יחידות החברה למרכזי רווח והפסד עצמאיים. כמו-כן, נצטייד השנה בכ-100 אוטובוסים חדשים, לשיפור השירות לציבור. אני מעריך שתוכנית ההתייעלות הכוללת תביא לחיסכון של כ-35 מיליון שקל, ושאת 2005 נסיים ברווח גבוה יותר".
"אין לי פחד מתחרות. היא לגיטימית ונכונה" (צילום: בקראי וולפסון)
"מלחמה על הרכבת הקלה"
לנוכח הירידה בהכנסות מהסעת נוסעים, מחפשת דן מנועי צמיחה חדשים, שהעיקרי בהם צפוי להיות פרויקט הרכבת הקלה בתל-אביב, שאמורה לקום עד שנת 2011 בעלות כוללת של כ-1.8 מיליארד דולר. דן שותפה כיום בקבוצת ספידן, שצפויה לגשת למכרז, אולם לפי הערכות, היא עשויה לחבור לקבוצת מטרו-רייל בראשות אשטרום, הנחשבת בעלת סיכויים טובים יותר.    

"פרויקט הרכבת הקלה חייב להתחבר לדן", טוען אהרונוביץ'. " אנחנו שותפים כיום בספידן, אבל המלצתי לחבור לאשטרום. אני לא רואה מצב שבו דן לא תהיה מעורבת בהפעלת הרכבת הקלה בתל-אביב. כמו שאישרו לאגד מעורבות ברכבת הקלה בירושלים, אנחנו צריכים להיות מעורבים בתל-אביב. זה יהיה אבסורד אם זה לא יקרה, אבל אני מודע לכך שתהיה מלחמה לא קטנה".    

בניגוד לאגד, שחברה לקבוצת תעבורה, החיבור שלכם עם מטרופולין - למטרודן - עלה פחות טוב, ובאחרונה פרצה שביתה בתחבורה הציבורית בבאר-שבע.
"ברמת שיתוף הפעולה אנחנו שבעי-רצון, אבל אנחנו מאוד לא מרוצים ממה שקורה בבאר-שבע. אנחנו שותפים, אבל לא מעורבים בניהול השוטף. מבחינתנו, השביתה היא כישלון, ולא היינו צריכים להגיע למצב הזה. התושבים נפגעו, וזה המצב הגרוע ביותר. לדעתי אפשר היה לנהל את המשבר אחרת, אבל מצד שני, הנהגים בחברה לא גילו אחריות. כשהם הבינו שההסתדרות עומדת מאחוריהם - הם הקצינו עמדות. למרות המשבר בבאר-שבע, אני מרגיש טוב עם השותפות, ולא נראה לי שאחד מהצדדים יפר אותה".    

שקלתם בעבר להיכנס לתחום המוניות. היכן זה עומד?
"החלטתי להקפיא את הרעיון. אני לא רואה תועלת בקניית חברת מוניות, כפי שעשתה אגד, וגם אין לנו עניין שנהגי המוניות יהיו נגדנו. כלכלית, אם אתה לא יכול להתמודד עם המוניות, כדאי לקנות אותן, אבל אצלנו המצב שונה. במקום המוניות נמשיך להגדיל את מספר המיניבוסים. באזורים מסוימים לא תמיד צריך אוטובוסים, והתברר שמיניבוסים מהווים תחרות למוניות".
"אני לא רואה תועלת בקניית חברת מוניות, כפי שעשתה אגד"
"המצב כיום הוא קטסטרופה"
פעילות המוניות הלא-מורשות הפכה לתופעה בשנים האחרונות. מה הנזק שנגרם לכם?    
"המצב כיום הוא קטסטרופה, ומדובר בהפסדים של עשרות מיליוני שקלים בשנה. על כל אוטובוס שלנו פועלת מונית לא-מורשית. המשטרה עושה כל שביכולתה, אבל אין לה אמצעים. משרד התחבורה מבקש לבצע רפורמה בענף, אבל זו עשויה להכשיר אלפי מוניות לא-חוקיות ולגרום יותר נזק מתועלת. הגיע   
הזמן שמשרד התחבורה יעמוד בהבטחותיו ויעשה סדר בענף".   

מה מצב התחרות מול רכבת ישראל? בקרוב ייפתח הקו לירושלים, שבו גם אתם פועלים.    
"מצד אחד הרכבת לוקחת לנו נוסעים, אבל מצד שני היא מביאה נוסעים לתוך תל-אביב. מבחינתנו, הרכבת היא לא גורם מתחרה, אלא כזה שיש לשתף עמו פעולה. בשיקול הכולל אנחנו רק נהנים מהרכבת, וסיכמתי עם מנכ"ל הרכבת על הגברת שיתוף הפעולה".   

באחרונה הודעתם שבכוונתכם לעזוב את התחנה המרכזית בתל-אביב.  
"הכוונות שלנו רציניות. הודענו למשרד התחבורה ולעיריית תל-אביב שלא נישאר בתנאים הקיימים, ואם צריך, נגיע לבית-משפט. יש לנו רק בעיות מהתחנה המרכזית. לא נותנים לנו שיפוי כנגד תביעות של דיירים המתגוררים במתחם התחנה, ואנחנו גם משלמים דמישכירות מופרזים של 18 מיליון שקל בשנה. הכנו תוכנית מסודרת להעתקת הקווים למסופים אחרים בתוך תל-אביב. במשרד התחבורה לא אוהבים את זה, אבל לא נישאר שם בתנאים הנוכחיים".   

משרד התחבורה ועיריית תל-אביב יוזמים ארגון מחדש, שעשוי להביא לסגירת חלק ממרכז העיר לתנועת אוטובוסים. איך תתמודדו עם זה?  
"אם העיריה לא תשמע את דעתנו, לא נהיה שותפים. לדעתי, התוכנית דווקא תפגע בתושבים. אי-אפשר ליצור שטח סטרילי במרכז העיר ללא אוטובוסים. ראש העיר אמנם התחייב לכך במצע שלו, אבל זו בעיה שלו ולא שלנו. אני לא ראיתי את מרכז מדריד או מרכז פריז בלי אוטובוסים".   

לאור השיפור במצב החברה, יש אפשרות שלא תסיים את הקדנציה?  
"באתי ל-3 שנים מלאות, בדיוק כמו קדנציה של מפכ"ל. אם ירצו אותי, אהיה כאן, כי אני אוהב את התפקיד. הייתי במג"ב, וגם שם הדרך היתה לא קלה. כשהכרתי את האנשים למדתי לאהוב אותם, ואני מרגיש שייכות גם לדן".   

מהן שאיפותיך לעתיד?  
"להגיע כמה שיותר גבוה במגזר הפרטי. תחום התחבורה קורץ לי מאוד, אבל אני לא פוסל תחומים חדשים. למשק תמיד אוכל לחזור".  
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

בארץ
פסיקה עקרונית: תושבי המושב הם בעלי הקרקע  
אגד לא תעסיק יותר נהגים בחוזה אישי  
אחרי 3 רבעונים רצופים של ירידות - ענף הנדל"ן מתייצב  
עוד...