 |
/images/archive/gallery/110/068.jpg קקטוסים במשרד אדלר
אוהד סברדלוב  |
|
משרדים גדולים - תקציבים קטנים |
|
המגמה העולמית לפיה משרדי פרסום גדולים הקימו חברות בת לתקציבים נמוכים לא ממש תפסה בארץ. למה? |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
מיטל זדה 16/7/2004 12:59 |
|
|
|
|
 |
תקציבי הפרסום הקטנים היו מאז ומעולם על תקן האחות החורגת של ענף הפרסום. במשרדים הגדולים אומנם נוהגים להצהיר חזור ושנה כי כל הלקוחות שווים וראויים, אך אין ספק כי תקציב המיליונים של תנובה לא יזכה ליחס זהה לתקציב בן מאה אלף דולר בלבד - מסיבות מובנות. בדיוק משום כך קמו משרדי פרסום קטנים ובינוניים שמספקים מענה לכל אותן חברות שרוצות לפרסם אך מוגבלות באמצעים.
יש לציין כי המיתון, שהשפיע על כלל החברות במשק – נתן אותותיו גם בענף הנוצץ ותקציבי פרסום הפכו למותרות. כך נותרו הרבה חברות עם תקציבים קטנים וצורך גדול – אך ללא מענה, שכן מספר לא מבוטל של משרדי פרסום קטנים ובינוניים לא שרדו. בעיקר משום כך מפתיע שהמגמה העולמית לפיה – סוכניות פרסום גדולות מחזיקות גם חברות בנות המתמחות בתקציבים קטנים, לא ממש תפסה בארץ. המשרד הראשון שכן זיהה את פוטנציאל נתח השוק
הזה היה באומן-בר-ריבנאי, שהקים בשנת 2000 את "אקספרט", בשיתןף עם יסמין מרחב המשמשת כמנכ"לית. "התחלנו לקבל לקוחות ומותגים מאוד חזקים, שבאפשרותם להקציב לפרסום רק סכומים בינוניים וקטנים – עד מיליון דולר, אבל הם עדיין רוצים את התמיכה של קבוצת פרסום גדולה", אומרת מרחב. "משרד קטן לא יכול להרשות לעצמו לרכוש תוכנות כמו TGI ולקבל מחקרים עדכניים מסאצי &סאצי (הסוכנות הבינלאומית המקושרת לבאומן-בר-ריבנאי) כמונו". חברת GPS מקבוצת אדלר-חומסקי&ורשבסקי, נוסדה לפני שנה בשותפות המשרד והפרסומאים דודי ברמן (ששימש כמנהל לקוחות באדלר) ויוסי ארועטי (לשעבר מבעלי משרד פרסום מהדרג הבינוני) והיא מטפלת בתקציבים שאינם עולים על חצי מיליון דולר. "אני מביא ללקוחות שלי את הסטנדרטים של אדלר-חומסקי &ורשבסקי ובטיפול אישי של משרד קטן, וזה מה שמעניק לי יתרון יחסי", אומר ברמן.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
יסמין מרחב: "תקציבים עד מיליון דולר"
|
|
 |
 |
 |
 |
|
"כל התקציבים במשרד קטן לא יגיעו לתקציב אחד של משרד גדול"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בשני המשרדים אוהבים להדגיש את העובדה שהם פועלים כישות עצמאית, אך באותה נשימה הם מתגאים בתמיכה המקצועית של חברת האם. לדברי ברמן, אחד היתרונות הבולטים של GPS הוא ברכישת המדיה עבור לקוחותיו באמצעות חברת המדיה של אדלר-חומסקי&ורשבסקי, "מדיה קום". "הסינרגיה היחידה שקיימת בין שני המשרדים היא ברכישת המדיה. חוץ מזה, הקפדנו על הפרדה מוחלטת בין מנגנוני הפעילות של המשרדים", מסביר אייל חומסקי – מבעלי אדלר-חומסקי&ורשבסקי. "ענף הפרסום הולך לכיוון של ריכוז מאמצים ויצירת קבוצות שמקנות יתרון יחסי לגודל", אומר חומסקי. להערכתו משרדי הפרסום הגדולים צפויים לגדול עוד יותר מה שעשוי להוביל להקמת חברות בת נוספות. להערכה זו קשה בינתיים למצוא שותפים בארץ. "חברות האם כל כך אינטרסנטיות ונאבקות על כל פיסת לחם כך שאני לא מאמין שהם יעבירו לקוחות לחברת הבת. מעבר לכך הלקוחות היום ויודעים בדיוק מה הם רוצים, כך שאם הם לא יוכלו לעבוד ישירות עם חברת האם הם ילכו למשרד גדול אחר", אומר שותף במשרד פרסום גדול.
בכיר נוסף בענף, טוען כי למשרדים הגדולים אין ממש טעם בהתעסקות עם תקציבים קטנים, גם אם דרך חברה בת."כל התקציבים ביחד של המשרד הקטן לא יגיעו לתקציב אחד של לקוח במשרד גדול" הוא מסביר. "עדיף מראש שתקציבים קטנים יותר ינוהלו במשרדים הקטנים והמשרדים הגדולים יעסקו בתקציבים גדולים". אלא שבאקספרט וב-GPS לא מתרגשים. "אין לי ספק כי בסופו של דבר מדרוג חברות הפרסום יובל על-ידי קבוצות הפרסום הגדולות, לאחר מכן יגיעו המשרדים הגדולים ואחריהן - חברות בינוניות השייכות לקבוצות הגדולות, שימוקמו בחלקה הראשון של העשירייה השנייה", אומר דודי ברמן. "וכשזה יקרה בטווח היחסית קרוב, יתחילו כולם לנהוג כך - ואז נראה מי צדק".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | קמפיין שקע ותקע של אדלר: "כך נראה תקציב גדול" | |
|
|
|
|
|
|
|
|