 |
אפשר לצמצם את תאונות הדרכים לפחות ב-44% אם מע"צ תסלול כבישים לפי ההנחיות שלה עצמה. מחקר חדש, שיראה אור בעוד כשבועיים קובע שלתשתית הכבישים יש תרומה לפחות ב-44% מתאונות הדרכים. בעוד כשבועיים עתיד להתפרסם מחקר חדש של הטכניון, שנערך בידי פרופ' אבישי פולוס מן הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון, ממנו עולה שאחוז ניכר מתאונות הדרכים נגרם בגלל תשתית הכבישים בישראל. המחקר קובע שלפחות 44% מכלל התאונות שהתרחשו בין השנים 96' - 2001 על 28 כבישים דו-נתיביים בצפון הארץ יכולות היו להימנע לו היו הכבישים סלולים לפי סטנדרטים בינלאומיים מקובלים. דברי פולוס, היות שרוב הסטנדרטים הללו אומצו גם על-ידי מע"צ ומופיעים בהנחיות התכנון שלה, הרי שאם מע"צ היתה עומדת בסטנדרטים שהיא עצמה קבעה - לפחות 44% מן התאונות היו נמנעות - וייתכן שאף יותר מכך. "במשך שנים מאשימים כל הגורמים את הנהג הישראלי באשמה כמעט בלעדית בתאונות הדרכים", אמר אתמול פולוס, "במידה רבה מפני שהגורם התשתיתי כמעט ולא נחקר על-ידי המשטרה או האקדמיה. במחקר ראשון מסוגו בעולם בדקנו בשלוש שיטות סטטיסטיות שונות את ה"תרומה" של הכבישים לתאונות. במחקר מצאנו 17 מאפיינים חשובים שתורמים או גורעים מן הבטיחות, ובהם למשל צידי הדרך (מצב השוליים), עקביות התכנון (באיזו מידה מאפייני הכביש דומים או משתנים), התקנת אביזרי בטיחות, סימון איזורי אי-עקיפה כנדרש, מספר נקודות החיבור והתכנון שלהן (צמתים) ועוד. " פולוס הוסיף ואמר כי התגלה כי בכבישים רבים אין בכלל התייחסות לנתיבי האצה והאטה - למרות שהם נדרשים על-פי הנחיות התכנון של מע"צ, וגם בכבישים שרובדו לא מכבר מחדש לא נסללו נתיבים כאלה. הממצא החשוב ביותר במחקר הוא שברמת מובהקות של 99% - שנחשבת לרמה כמעט ודאית בסטטיסטיקה - מספר התאונות בכבישים גרועים שישודרגו לרמת כבישים טובים יפחת ב-44% לפחות.
במחקר השתתפו הפרופ' משה פולטשק, מומחה לעיבוד נתונים מן הפקולטה להנדסת תעשיה וניהול בטכניון, והחוקרת חנין פרח שמשתלמת לתואר מגיסטר בהנדסת תחבורה. נוסף לאיסוף הממצאים הסטטיסטיים, שמבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של כלל התאונות, פרח בחנה 20 תיקי חקירה משטרתיים של תאונות דרכים, והגיעה לממצאים כמעט זהים לממצאי המחקר כולו. "לתשתית הקיימת", מסכם פרופ' פולוס את המחקר, "יש השפעה ודאית לא רק על עצם התרחשות התאונה אלא גם על עוצמת הפגיעה בנהג ובנוסעים ועל סיכויי ההישרדות שלהם".
|
 |
 |
 |
 |
|
|