 |
כל מי שעוסק בניסיון לצמצם את תאונות הדרכים מכיר בעובדה שהגורם האנושי אחראי ל-100% מתאונות הדרכים, אם כי כיום יותר ויותר מומחים מצביעים על כך ש"הגורם האנושי" אינו בהכרח הנהג. דוגמה פשוטה, אחת מני רבות, היא רגע קבלת ההחלטה על סטייה מנתיב הנסיעה, למשל בעת ירידה למחלף או פנייה בצומת. כאשר נהג מקבל החלטה מאוחרת מדי,ופונה באופן מפתיע,הוא עלול לגרום תאונת דרכים שמבחינת החוק היבש נגרמה באשמתו. אלא שבעקבות תאונה כזאת, וטוב יותר - לפניה, מותר לשאול שתי שאלות. הראשונה היא במה אשמו מי שהפכו למעורבים בעל כורחם בתאונה כזאת,ובאופן פוטנציאלי מדובר בכל אחד ואחד מקוראי שורות אלה.השאלה הנוספת היא כיצד ניתן היה לגרום לכך שהנהג לא יקבל את החלטתו באיחור, ולא ינהג באופן מפתיע. הדרך האולטימטיבית והבטוחה ביותר היא ליצור הפרדת נתיבים נוחה לשימוש וברורה דיה, ולהציב לפניה שילוט ברור ומאיר עיניים, וזה כמובן האידיאל שצריך לשאוף אליו. אלא שבמקרים רבים - בין אם בגלל אילוצים טופוגרפיים או תקציביים, או בזמן ביצוע עבודות תשתית - לא ניתן להקים תשתית ראויה. מנגד,מה שכמעט תמיד ניתן לעשות באופן שיפחית מאוד את הסיכונים הוא להציב שילוט ברור מבעוד מועד. במרבית מדינות מערב אירופה נהוג להקפיד על שילוט שמסייע לנהג לקבל החלטות בזמן, ולצורך כך הוא ברור ומופיע במרחק הולם לפני הנקודה שבה צריכה להתקבל החלטת הנהיגה. בישראל לא זוכים הנהגים לרמה דומה של התייחסות, ובמקומות רבים השילוט חלקי, נעדר, מטעה או שהוא מוצב מאוחר מדי - כך שנהגים נאלצים לנחש לאן לנהוג. במע"צ מרבים להשתמש בשלטים בעלי אמירה כללית, ובדרך כלל רק בעברית, כמו "הסדרי תנועה חדשים לפניך", במקום לפרט את אותם הסדרי תנועה חדשים באמצעות שילוט גדול ובולט לעין - מבעוד מועד. עלות ההצבה של שילוט מאיר עיניים היא נמוכה למדי, כך שזהו אחד האמצעים הפשוטים, הזולים והיעילים ביותר להפחתת המתח של "הגורם האנושי" שאוחז בהגה, ולמניעת תמרוני השתלבות של הרגע האחרון. בהיעדר שילוט הולם, נהגים טועים: במקרים הקלים בוחרים מסלול נסיעה לא נכון, ובסופו של דבר נפגעים רק בהארכת מרחק הנסיעה ובאובדן זמן. במקרים קשים יותר, נהגים מבולבלים עלולים לגרום תאונות עם נזקי רכוש ונפגעים בגוף ובנפש. מחלף גנות הוא אחד המחלפים העמוסים ביותר בישראל, ומדי יום עוברים דרכו מאותאלפי בני אדם. זהו גם אחד המחלפים המורכבים בארץ, מפני שהוא מחלף כפול שמחבר בין כביש מס' 1 (ירושלים-תל-אביב) לבין כביש מס' 4 (כביש גהה) וכביש 44 (חולון-רמלה). העבודות במחלף זה נמשכות, כרגיל בישראל, כבר כמה שנים, ובעקבותיהן גם השינויים בהסדרי התנועה. נהגים שנוהגים לעבור במחלף מדי יום אולי מצליחים להתמודד טוב יחסית עם המצב בשטח, אבל בפני נהגים מזדמנים קוראי עברית מדובר במלכודת. עודד ריץ, אזרח שאכפת לו, מנהל מול מע"צ וגורמים נוספים התכתבות ארוכה מאוד בנוגע למפגעי השילוט במחלף זה,ולמרבה הצער ללא תוצאות של ממש.באחד משלבי העבודות, למשל, הוסט כביש 4 מכיוון צפון לדרום מבלי שהשילוט שמעליו יוסט בהתאמה, וכך לא רק שהשילוט לא כיוון לדרך הנכונה, הוא כיוון לדרך הלא-נכונה. התמונה שצולמה בידי ריץ בתחילת פברואר ממחישה את הבלגן,אם כי בעיות השילוט התקיימו ובחלקן עדיין מתקיימות בכל הכניסות והיציאות למחלף זה. במהלך השנים האחרונות התרחשו עשרות תאונות במחלף גנות ובמחלף מסובים הצפוני יותר. כל תאונה כזאת לא רק משבשת את התנועה בכבישים, אלא מהווה גם פוטנציאל לתאונות נוספות, ולנפגעים בקרב נהגים ונוסעים שהופכים לרגעים ארוכים להולכי רגל ומסתובבים במקום התאונה. דובר מע"צ, מאיר גזית, מתייחס בתגובתו בעיקר למחלף מסובים - שכן מע"צ מתייחסת לשני המחלפים, כך גזית, כאל יחידת עבודה אחת - ובכל מקרה היא מדברת בעד עצמה: "השילוט במחלף מסובים, כחלק מעבודה מתמשכת במחלף, הוא על-פי התכנון ואישור גורמי המקצוע. הפרויקט מצוי בשלביו הסופיים. נכון להיום כל גשרי השילוט מוכנים. מדרום לצפון השילוט הצדי מכיוון גנות מצוי בשלבי הכנה סופיים, ויוצב עד מחצית יוני. מצפון לדרום בהקדם יוצב השילוט לפני מחלף מסובים. שילוט צדי נוסף יותקן עד מחצית יוני". השאלות הנשאלות הן כמה תאונות נוספות ייגרמו עד מחצית יוני, ומתי יוצב שילוט ברור והולם בקומפלקס המחלפים ההומה הזה.
|
 |
 |
 |
 |
|
|