 |
 |
|
|
|
אל תספר לי על אמא שלך. תהיה אמא שלך. בטיפול בפסיכודרמה לא מדברים על הבעיות, משחקים אותן. ראיון עם אסף לב, מטפל בפסיכודרמה ובמאי תיאטרון |
|
|
|
|
|
 |
אסף לב חשב פעם שהוא יהיה עורך דין. הוא בחר לעסוק בתחום המשפט מתוך מוטיבציה לעזור לאנשים להגן על זכויותיהם הבסיסיות. הלימודים היו מעניינים אבל בעיסוק עצמו עיקר האנרגיה הופנתה למאבקים והתנצחויות. הוא החליט ללכת למקומות בהם יש ביטוי לחיי הנפש והרוח והחל בלימודי משחק ובימוי תיאטרון בסמינר הקיבוצים. בעבודה שלו כשחקן יוצר ובהתעסקות בחומרים שהעבודה היצירתית מזמנת, עלו בו שאלות זהות, ייעוד ופשר. כשחקן, בעבודה שמאפשרת הזדהויות עם דמויות שונות במצבי חיים שונים, הוא גילה
בעצמו מקומות שלא הכיר. אבל העבודה האמנותית בתיאטרון מסתיימת בהעלאת המחזה לבמה ולא בדיוק בריפוי, בגדילה ובהתפתחות של היוצר בתוך התהליך. המקומות שנפתחו בעבודה האמנותית לא זכו להתייחסות ולמגע ונותרו כפצעים פתוחים ומדממים. ההרגשה היתה ש"ההצגה חייבת להמשך". ההתעלמות מהממדים הנפשיים והרוחניים העמוקים בעולם האמנות, בנוסף לשיפוטיות ולביקורת הרווחת שם - הוא בעייתי. בעולם הפסיכודרמה היצירה היא לא הצגה שיש לה זמן ומקום על במה, אלא הפיכת החיים ליצירה הגדולה ביותר.
אז מהי בעצם הפסיכודרמה? פסיכודרמה היא מתודה בעולם הפסיכולוגיה, שמאפשרת למטופל לבטא את החוויה שלו בדרך שהיא מעבר לדיבור, באמצעות הבעה דרמטית בקבוצה ובאופן פרטני. בפסיכודרמה הקבוצתית אירועים מחייו של המטופל מועלים בעזרת חברי הקבוצה, כסצנה דרמטית שבמהלכה המטופל זוכה לעבור טרנספורמציה חזקה שהדיבור כשלעצמו לא מאפשר בחוויה טיפולית רגילה.
ואיך הדרמה עושה זאת? אחת האיכויות הגדולות של הפסיכודרמה היא היכולת לתקן חוויות עבר על ידי העלאתן מחדש בהקשר שונה לחלוטין מההקשר בו נחוותה הטראומה, במקום מכיל, תומך ומעצים. אפשר לומר שדרך החוויה הפסיכודרמטית ההיסטוריה הפרטית של מהטופל יכולה להשתנות מזיכרון של כאב מודחק לחוויה מחדש של אירועי העבר שלו.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
אסף לב
| /images/archive/gallery/838/420.jpg  |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הפסיכודראמה היא מתודה שפותחה על ידי רופא יהודי בווינה של המאה ה-19, בן דורו של פרויד, בשם יעקוב לוי מורנו. מתוך ההתעניינות של מורנו בתחום התיאטרון והפסיכולוגיה, הוא יצר תורה טיפולית שמחברת את שני התחומים ומאירה את היכולת של החוויה התיאטרלית לחולל שינוי וריפוי ברמה הנפשית העמוקה.
מה הקשר בין פסיכודרמה ותיאטרון? פסיכודרמה מביאה לידי ביטוי את שפת התיאטרון כדרך עבור המטופל לבטא את עצמו, במקומות בהם הישיבה על ספת הפסיכולוג והדיבור על החוויה שלו לא מאפשרים אותה. במקום "ספר לי על אמא שלך" יאמר הפסיכודרמטיסט "תהיה אמא שלך", או "בחר חבר בקבוצה שיוכל לשחק את אמא שלך" וכל המפגש הטיפולי הופך לחוויית הדברים, ולא שיחה עליהם.
אילו חוויות למשל? "דימוי עצמי, יחסים, תפקידים.
למה הכוונה בתפקידים? אנשים מקבלים על עצמם תפקידים לא מודעים במהלך החיים, על ידי המשפחה ועל ידי אנשים קרובים אחרים. עבדתי עם אם לילד שהתגרשה לא מזמן. עלה הקונפליקט בין שלושה תפקידים מרכזיים בחייה שהיא לא מצליחה למצוא ביניהם איזון. שלושת התפקידים הם האמהות, היחסים החדשים שהיא מנהלת עם גברים והקריירה שלה כמנכ"לית בכירה. כל בחירה בתפקיד גרמה לה לתחושת אשמה מצד אחד ולקורבנות מצד שני. בעבודה הפסיכודרמטית הכרנו יחד את שלושת התפקידים ואפשרנו להם לדבר אחד עם השני ולהבין שהחיבור ביניהם מעניק לה חופש וביטוי עצמי. שלושת התפקידים הפסיקו להילחם זה בזה והפרו אחד את השני.
אילו תפקידים גברים לוקחים על עצמם? "היה לי מטופל שלקח על עצמו תפקיד של מטפל במערכות יחסים. הוא היה פותר את בעיות האישה שאיתו וכאן תפקידו בזוגיות הגיע למיצוי. דרך העבודה בפסיכודרמה הוא גילה את מקומות חדשים בתפקיד הגברי שאפשרו לו ליצור יחסים ממקום אחר שלא כבול רק לתפקיד המטפל. תפקיד נוסף שראיתי בעבודה עם קבוצות ילדים הוא תפקיד "הילד הרע", שעושה את הבלגן. ילדים נוטים להפנים תפקידים שהם מקבלים על עצמם מהמבוגרים הסמכותיים שלידם. במקום הזה העבודה היא דווקא עם המבוגרים - המורים וההורים, כדי לעזור להם לראות את הילד בצורה שלמה ואת היכולות שלו להיפתח לעוד איכויות ותפקידים שלו מלבד "הילד הרע".
איך העבודה מתבצעת בקבוצה? אחד הדברים המרגשים שקורים בקבוצה הוא נקודת הפתיחה בה מתכנסים בני אדם שמעולם לא פגשו אחד את השני ובמהלך המפגשים הפסיכודרמטיים כל אחד מהם זוכה לשחק תפקידים בעולמו של האחר. נוצרת התקרבות, אינטימיות ומרקם קבוצתי שמאפשר לחברי הקבוצה להבין איך כל אחד רואה באחר חלקים שלו, ודרך הקבלה של האחר האדם זוכה לקבל חלקים שדחה בתוכו.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
יצירה עם פוטנציאל אינסופי
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אסף מספר על מישהי שכבר במפגש הראשון הגיעה עם התנשאות מאוד גדולה כלפי הקבוצה ותחושה שהקבוצה לא יכולה ללמד אותה כלום. היא טענה שעברה הרבה תהליכים וסדנאות ומרגישה שהקבוצה "קטנה עליה". אסף הביא אותה להגיד את זה לקבוצה, פנים מול פנים. אחר כך הוא הושיב מולה מישהי מתוך הקבוצה שתגיד זאת לה באופן אישי, ואז הן התחלפו בתפקידים. דרך חקירה פסיכודרמטית גלתה אותה משתתפת שהיחס שלה כלפי הקבוצה הוא בעצם יחס לו היא זכתה כל חייה מסמכויות וממבוגרים שונים ששדרו לה התנשאות וביטול שלה עצמה. באותו רגע היא יכלה לקבל שביחס שלה כלפי הקבוצה היא בעצם משחזרת את הדרמה הפנימית שלה, בה היא חשה דחויה על ידי מבוגרים בחייה. על ידי הקבלה שלה את הקבוצה באופן שוויוני, היא הצליחה לקבל את החלק הילדי הדחוי שבה, שתמיד חווה התנשאות וביטול מצד הזולת. בשיתוף שאחרי כל אחד סיפר היכן הדפוס הזה פוגש אותו.
מה בין הפסיכודרמה והרוח? הפסיכולוגיה המסורתית חטאה שנים רבות, בעיני, בפיצול שהיא עשתה בין עולם הנפש ובין עולם הרוח. אם פרויד הסתכל על הנפש כמדען המנתח מערכת סגורה ומובנית, הרי שיונג ראה אותה כאמן שמתבונן ביצירה עם פוטנציאל אינסופי. הסיבה לפרידה של יונג, תלמידו של פרויד, ממורו היתה התחושה העמוקה של יונג שלא ניתן להפריד את עולם הנפש, הרגשות והמחשבות, מעולם הרוחניות, הטבע והאנרגיות.
איך יונג נכנס לכל העניין? במהלך ההתנסויות שלי כמטפל גיליתי שהדרך שלי להגיע לעזרה המקסימלית למטופל היא מתוך חיבור וראייה רחבה של כל האספקטים בחיים שלו. כחלק מזה, נפתחתי לגישות שונות שבעצם משלימות אחת את השנייה, כשהפסיכודרמה נותנת את הבמה החווייתית והרגשית. תפיסתו של יונג משלימה בעיניי את הביטוי הנפשי-רוחני של המכלול שנקרא אדם.
גם אסף יצא למסע. העולם הדתי הירושלמי ממנו בא סיפק הרבה תשובות אך חסם שאלות בדרך להבנה שלו את העולם ואת עצמו. בעקבות חקירות שעלו בו הוא החליט לעשות הפסקה וטס למזרח, שם נפתח למימד הרוחני של הקיום שלו.
"הבנתי שיש בי רצון גדול ללוות אנשים במסעות הנפשיים והרוחניים שלהם בחיים באופן שיאפשר להם לגדול כבני אדם וכשותפים בחברה בה הם חיים. במקום הזה אני זוכה להגשים את מה שרציתי כמשפטן, כיוון שעיקר העבודה שלי היא להחזיר לאנשים את האמונה שלהם בערך שלהם ובזכויותיהם. אני רואה את עצמי כסנגור של האדם בעבודה איתו".
כיום אסף הוא פסיכותראפיסט, מטפל בפסיכודרמה ויו"ר ועדת האתיקה באיגוד הישראלי לפסיכודרמה. בעל תואר בבימוי תיאטרון ותואר שני בפסיכותראפיה באמנויות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
 |  |  |  | סופרת, עיתונאית ומנחת סדנאות כתיבה ומודעות |  |  |  |  | |
 |
|
 |
|
|
|