ראשי > ניו אייג' > ארז שמיר
בארכיון האתר
Medi-טציה
מדיטציה היא לא תרופה. היא חיסון. ארז שמיר בודק איך משאירים את המערכת החיסונית הנפשית שלנו במצב תקין? מזריקים לה סבל מוחלש
10/7/2006
אחת הדרכים היותר נפוצות לתאר את השפעתה של המדיטציה היא כתרופה שנועדה לרפא אותנו מפגעי החיים. הבודהא לדוגמא מתואר לעתים קרובות כ"רופא הגדול" וישנן תפילות מיוחדות המופנות אליו תחת השם "בודהא המרפא". גם תורת 'ארבע האמיתות הנאצלות' אותה הוא לימד מתוארת לעתים קרובות בעזרת שימוש במונחים רפואיים, כאשר האמת הראשונה מתוארת כרשימת הסימפטומים מהם אנו סובלים, האמת השנייה כדיאגנוזה של גורמי המחלה, האמת השלישית כפרוגנוזה המיידעת אותנו בנוגע לאפשרות הריפוי, והאמת הרביעית כמרשם שמחזיר אותנו לקו הבריאות. מורה הוויפאסנה המפורסם ס.נ. גואנקה מתאר גם הוא את המדיטציה כתרופה ומפציר בנו לא להסתפק בקריאת ההוראות שעל אריזת בקבוק המדיטציה אלא ללכת ולבלוע את החומר הפעיל עצמו. גם ריטה, מורה בזרם הבודהיזם הטיבטי שמרבה לבקר בישראל, מדברת על כך שהמדיטציה היא תרופה יעילה "גם אם היא תרופה מרה". אני לעומת זאת מבקש לטעון כי ישנה דרך טובה יותר לתאר את המדיטציה מאשר על ידי המשלתה לתרופה.
בודהא על פרוזאק?
כשהבודהא גילה שהוא נידון לסבל תמידי הוא יצא למסע רוחני ששינה את חייו ואת ההיסטוריה. אבל מה היה קורה אם במקום מורה רוחני הוא היה פוגש את הפסיכיאטר המחוזי? ארז שמיר על גאולה במקום גלולה

לכתבה המלאה  


אחת האירוניות הגדולות של חיינו היא שכל עוד החיים לא מכריחים אותנו להתמודד באופן אישי עם קיומו של הסבל הרי שרובנו כלל לא רוצים לעסוק בו אולם מרגע שהחיים כן מכריחים אותנו להתמודד עם קיומו של הסבל רבים מאיתנו מגלים שעצם תהליך ההתמודדות גוזל מאיתנו כל כך הרבה כוחות נפש עד שמעבר לחיפוש אחר פתרונות קצרי טווח אין לנו כמעט יכולת להקדיש את עצמנו למציאת פתרונות תשתיתיים ועמוקים יותר. כך יוצא שהמדיטציה נופלת לעתים קרובות בין הכיסאות, כאשר חלק מהאנשים, אלו אשר עוד לא חוו חוויית סבל משמעותית, לא מבינים את הצורך בה, בעוד שאנשים אחרים, אלו שכן חוו חוויית סבל משמעותית, חשים שהם חלשים מכדי לקחת על עצמם את המחויבות הכרוכה בה. באופן אישי יצא לי פעמים רבות להיתקל באנשים שהאמנתי שמדיטציה יכולה לעזור להם רבות רק על מנת לגלות שלאור החוויות המעצבות (והמעציבות) שהם חוו בחייהם אין להם אפילו את המינימום של השקט הנפשי הדרוש על מנת לשבת על כרית המדיטציה ליותר משתי דקות. למרות שניסיתי לשכנע אותם שמטרת המדיטציה היא לספק לנו שקט הנפשי, ושאין לנו צורך בשקט נפשי מוקדם על מנת לעסוק במדיטציה, התנהגותם לימדה אותי אחרת. נראה כי לפחות בחלק מהמקרים, כאשר אנשים ממתינים עד שהחיים מכים בהם ורק אז הם פונים על מנת לקבל עזרה, העזרה עשויה להגיע מאוחר מדי.
לתרגל על יבש
כיצד כל זה קשור לסוגיה שבדיון? תרופות, כידוע, מיועדות להילקח לאחר התפרצותה של מחלה, לא לפני. כך לדוגמא, אם נלך לרופאת המשפחה שלנו ונבקש ממנה אנטיביוטיקה מכיוון "שנראה לנו שבעוד שבועיים אנו עומדים לחטוף דלקת גרון חיידקית" סביר להניח שהיא תזרוק אותנו מכל המדרגות. אם, לעומת זאת, נחזור אליה חמש דקות מאוחר יותר, ונראה לה את הפצעים שיש לנו בכל הגוף כתוצאה מכך שהיא זרקה אותנו מכל המדרגות, היא מן הסתם תהיה שמחה לתת לנו כל מרשם שנבקש. מכאן אנו יכולים להסיק שעל מנת להיחשב כתרופה על המדיטציה להיות אפקטיבית לאחר מעשה, ולא לפני, אולם, וכפי שכבר ראינו, במרבית המקרים אין זה כך. אבל אם המדיטציה אינה תרופה מה היא כן? המדיטציה היא חיסון.

החיסון הראשון התגלה בשנת 1975 על ידי הרופא האנגלי אדוארד ג'נר, ששם לב לכך שנשים חולבות שעבדו עם פרות שחלו במחלת אבעבועות הפרות לא נדבקו לאחר מכן במחלת האבעבועות השחורות. למרות שהוא לא הבין בדיוק כיצד, ג'נר הניח כי ההפרשה שיוצאת מפצעי מחלת הפרות מגינה על אותן נשים ממחלת האבעבועות השחורות ועל סמך הנחה זו הוא לקח נער צעיר, ג'יימס פיפס שמו, והזריק לו כמות קטנה מאותה הפרשה. מאוחר יותר, בצעד שהיום קרוב לוודאי היה משגר אותו ישירות לבית הסוהר, חשף ג'נר את פיפס הצעיר במתכוון לווירוס האבעבועות שחורות, ולמראה הפלא הנער הצעיר נותר בריא כשהיה. ניסיונות נוספים לחשוף את הנער לנגיף הראו, פעם אחר פעם, כי הנער פשוט אינו יכול לחלות בה. באופן דומה, המדיטציה ניתנת לתיאור כחיסון מכיוון שבדומה לחיסון הרפואי מטרתה המרכזית היא לא להגן עלינו מפני תוצאותיה של המחלה לאחר שהיא כבר התפרצה אלא למנוע ממנה מלהתפרץ מלכתחילה. במובן זה אף ניתן לטעון כי המדיטציה הנה הרבה יותר אפקטיבית מתרופה רגילה מכיוון שזה הרבה יותר בריא להימנע מראש מלחטוף מחלה מאשר קודם לחטוף אותה ורק אז לשבור את הראש כיצד להיפטר ממנה. יחד עם זאת,
הסיבה המרכזית שבגללה המדיטציה ניתנת לתיאור כחיסון אינה נובעת מעצם העובדה שהיא מספקת לנו הגנה מפני הידבקות במחלה אלא מהאופן בו היא עושה את זה.

אין צורך בהשכלה רפואית רחבה במיוחד על מנת לדעת שחיסונים רפואיים פועלים באמצעות כך שהם מספקים למערכת החיסונית שלנו דוגמאות מוחלשות של נגיפים מחוללי מחלות ועל ידי כך מאפשרים לה לפתח יכולת התמודדות עם אותם הנגיפים במקרה של התקפות עתידיות. באופן דומה המדיטציה מאפשרת לנו להתמודד עם מצבי סבל קיצוניים באמצעות כך שהיא מספקת למערכת החיסונית הנפשית שלנו דוגמאות מוחלשות של מצבי סבל וכאב שמאפשרים לה לתרגל "על יבש" דרכי התמודדות. כך לדוגמא, כאשר אנו יושבים עשר דקות, עשרים דקות, או חצי שעה באותה תנוחת מדיטציה אנו מתחילים לחוש כאבים בגב ובברכיים. באופן טבעי, כאשר אנו מרגישים תחושת כאב שנובעת מתנוחת ישיבה מסוימת אנו מבקשים לשנות את התנוחה על מנת לסיים את הכאב, אולם המדיטציה מלמדת אותנו כי מדובר בפתרון גרוע מאוד מכיוון שתוך זמן קצר פשוט צפויה לצוץ לה תחושת כאב חדשה במקום אחר בגוף. כך, ולאט לאט, אנו לומדים שהדרך הכי טובה להתמודד עם הכאב היא לא על ידי כך שאנו דוחים אותו אלא על ידי כך שאנו דווקא מקבלים אותו, נכנעים לו, ובאמצעות כך גם מנצחים אותו. הלקח הזה, שנלמד בהתמודדות עם כאבים זניחים יחסית כמו כאבי גב וכאבי ברכיים, צפוי ללוות אותנו לכל חיינו ולאפשר לנו להתמודד גם עם אירועי הסבל המשמעותיים הרבה יותר שעוד עתידים לפקוד אותנו. בהתמודדות עם הסבל, אחרי הכל, מה שחשוב הוא העיקרון, ולא השיפוע של המדרון, וכאשר אנו לומדים כיצד מנגנוני הסבל פועלים אין כמעט אתגר לו אנו לא יכולים. חשוב לציין, יחד עם זאת, שכמו במקרה של חיסון אמיתי, גם במקרה של המדיטציה אנו נזקקים לזריקות דחף תכופות על מנת לשמור על המערכת החיסונית שלנו בכושר. זאת הסיבה שתמיד מזכירים לנו שזה חשוב לעשות מדיטציה כל יום.
טוב גם לסביבה
המדיטציה דומה לחיסון בדרך נוספת. ידוע שכאשר אדם מתחסן בפני מחלה כלשהי הוא לא מגן רק על עצמו אלא גם על הסובבים אותו. כשאנחנו נוסעים למזרח ומתחסנים נגד דלקת מוח נגיפית, אנחנו לא מגינים רק על עצמנו אלא גם על האנשים הקרובים לנו מכיוון שתמיד קיימת האפשרות שבחזרה לארץ אנחנו נישא עימנו, בנוסף לשורה ארוכה של מזכרות ובגדים מלוכלכים, גם את הנגיף הקטלני. באופן דומה, כאשר אנחנו עושים מדיטציה, וכתוצאה מכך נהפכים לאנשים שלווים יותר, רגועים יותר, וכן, גם טובים יותר, אנחנו לא רק תורמים לאיכות החיים שלנו אלא גם לאיכות החיים של כל הסובבים אותנו. במובן זה, בכל פעם שאנחנו מתיישבים על כרית המדיטציה אנחנו מתיישבים לא רק בשביל עצמנו אלא בשביל הרבה אנשים אחרים שאנחנו אוהבים ומוקירים. נכון אמנם שהזריקה עשויה עדיין לכאוב, ופעמים רבות יתחשק לנו פשוט לקום ולעזוב, אבל תמיד כדאי לזכור שכאב שמוקדש למטרה ראויה הוא כאב מזכך שיכול לעשות לנו רק טוב.

  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

ארז שמיר
אימה ופחד: כך המוח מונע מאיתנו לעשות מדיטציה  
מדיטציית HTML  
יוצאים פנימה  
עוד...

כותבים אחרונים
אבולוציה עכשיו
אביתר שולמן
ארז שמיר
בארי לונג
גבריאל רעם
ד''ר דבורה צביאלי
דוד מיכאלי
יונתן לוי
מיכל גזית
ערן גולדשטיין
סקר
אורגזמה רוחנית (ללא מגע)
חוויתי. חוויה שמימית!
חוויתי. ממש לא משהו
עוד לא הספקתי