 |
מאז האייטיז נוצר דיבור כי כל גבר גבר, או לחילופין - כל אישה המודעת לעצמה, מנשנשים אספרסו לצהריים. אבל מסתבר שכרגיל, הישראלים מדברים הרבה ועושים מעט. מסקר עדכני לגבי הרגלי שתיית הקפה בישראל שערכה רשת קפה "הלל", מסתבר שלמעלה מ-80 אחוז מהישראלים מזמינים קפוצ'ינו או לאטה כשהם מתיישבים בבית קפה. 10 אחוזים נוספים מזמינים משקאות קפה שונים כמו קפה בוץ, ורק 10 אחוזים מעדיפים לשתות את המשקה הפופולרי באיטליה בתצורתו הטבעית, ללא חלב.
מה שכן, לפי הסקר מתברר שיש גם מיתוסים נכונים. דהיינו - אם אתה שותה אספרסו קצר או כפול, סביר להניח שהנך גבר, בגיל 30 עד 40, שמתגורר בתל אביב ועוסק בפרסום או במקצוע חופשי אחר, וצברת לפחות 15 שנות לימוד. אם את אישה שמתגוררת במצפה בגליל, סבירות גבוהה תהיה שאת בכלל מעדיפה חליטת תה על קפה. סטריאוטיפי? יתכן.
על כל פנים, הנתונים מראים כי הישראלים בהחלט יישרו קו עם הרגלי צריכת הקפה העולמיים, ולא רק בחנויות בוטיק לקפה, אלא גם ברשתות קפה פופולריות. "הקפה הטורקי, שהיה מאוד מקובל בעבר, נדחק אט-אט לטובת האספרסו והקפוצ'ינו", מסביר יוסי שרף, מנכ"ל רשת "קפה הלל" ויוזם הסקר. "בעקבות החדירה של ידע בינלאומי
לענף הקפה בישראל, לומד הציבור עם הזמן להבדיל בין קפה איכותי שעשוי כהלכה, לבין קפה שאינו ראוי לשתייה".
ואיך ניתן להגיע לחיכו של שותה הקפה הישראלי? זו בעצם הדילמה שכל רשתות בתי הקפה בישראל מתחבטות בה. שרף מאפיין את ההבדלים בין הקהל הישראלי לזה שבאיטליה: "הישראלים סבורים בטעות שהם אוהבים את הקפה שלהם חזק", אומר שרף. "אבל אספרסו חזק, כשם שעושים באיטליה, יהיה חריף ומר מדי לטעמו של הישראלי הממוצע. "מאחר שהישראלי שותה את הקפה שלו בעיקר עם חלב, יש צורך בהתאמת תערובת הפולים לדרך ההכנה הספציפית הזו. התערובת שבה נוהגים, למשל, להשתמש ברחבי אירופה, לא תתאים לחיך הישראלי באופן אופטימלי. ועל כן, יש לבחור באופן מיוחד בתערובת כזו המתאימה בדיוק לרמות מרירות, מתקתקות, וחמצמצות שאהובה על שתיין הקפה המקומי.
"בנוסף, שמנו לב גם שישראלים רבים אוהבים את הקפה שלהם לוהט. באיטליה הקפה מוגש בטמפרטורה אופטימלית של כ-70 מעלות צלזיוס. ככלל, אפשר להגיד שתרבות הקפה בישראל שונה מזו של האיטלקים. אם ישראלי ממוצע יושב בבית קפה כהפסקה מהיום הגדוש שלו או כבילוי, האיטלקי נוהג ללגום אספרסו בעמידה ולהמשיך בשגרת יומו".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
|
אספרסו. בארץ עדיין לא שותים על הדרך
|
|
 |
 |
 |
 |
|
נותנים בחלב
|
 |
|
 |
 |
 |
|
עופר גבירצמן, מנהל מחקר ופיתוח ברשת "קפה ג'ו" מסכים עם רוב הנאמר לעיל, ומוסיף: "כיום, האיכות של הקפה בארץ היא דבר שאנו מקבלים עליו מחמאות מאיטלקים. ישראלים שותים הרבה קפה, ומדורגים למעשה במקום החמישי בעולם בצריכת קפה. בהשוואה לאיטליה, צריך לזכור שתרבות הקפה שם מובנית יותר. אצלם, שותים בבוקר קפוצ'ינו ואחר כך שותים אספרסו כל היום, ללא ישיבה, אלא כמנת קפאין קטנה במהלך היום. אצלנו, מעדיפים לשתות קפוצ'ינו במהלך כל היום, והאספרסו נשתה יותר על ידי גברים מבוגרים. בנוסף, העובדה שבישראל מעדיפים לשתות קפה כבילוי עם חברים גורמת לישראלים להעדיף משקאות גדולים יותר, עם הרבה חלב חם".
ולעניין עצמו: הבסיס לכל המשקאות הפופולריים שאוזכרו הוא, כמובן, האספרסו (באיטלקית - מיידי): מקפוצ'ינו, דרך קפה הפוך וכלה במגוון סוגי קפה קר. זוהי בעצם שיטת חליטה מהירה לפולי קפה, שהומצאה באיטליה בסוף המאה ה-19. דרך ההכנה של האספרסו היא באמצעות לחץ גבוה - מים חמים נדחסים בלחץ גבוה דרך קפה טחון דק, מתערובות פולים מובחרות.
מסתבר, שלהכנת כוס אספרסו אחת יש צורך ב-50-70 פולי קפה. אבל התוצאה שווה את המאמץ: מתקבל קפה מרוכז, סמיך ועשיר בארומה, המתהדר ב"קרמה" - אותו קצף סמיך בגוון זהוב הנוצר על פני הקפה.
רשתות בתי הקפה הישראליות מציעות כיום מגוון של משקאות קפה, המבוססות על אספרסו, ממגוון תערובות פולים מובחרות. מכיוון שלעניין התערובות השונות נדרשות עוד אלף מילים, נסתפק הפעם בהצגת ז'אנרי המשקאות הרווחים בבתי קפה ישראלים, בעזרתם של גבירצמן ושל ליאור צלניק, מבעלי "קפה הלל". ואגב, כבר לא צריך להסתפק בלאטה. באמת. |  |  |  |  | |
|