ראשי > סטיליסימו > אופנה פותח>כתבה





 Apple Bottoms. קשה לצפייה
 Rocawear. גם בגדים לילדים בגילאי עובר
 שון ג'ון. בגדי ראפ לילדים ונוער
שוק שחור
אנשי ההיפ הופ שמוציאים ליין ביגוד מתרבים. איתי יעקב בדק מי היה חלוץ התופעה, איפה ישראל עומדת בנושא ומה הקשר האופנתי בין ג'יי-לו ושרית חדד
3/5/2004   15:43 איתי יעקב
:עוד בכתבה
פאף דאדי: חלוץ מרכזי
דיימון דאש וג'יי-זי: בגדים שמרגישים ראפ
נלי: לישבנים תפוחיים
ג'יי-לו: שרית חדד שיק
גוון סטפאני: מחלקת תיקים וארנקים
איב, מורפי לי ופארל וויליאמס: אופנה שבדרך
אופנת ראפ ציונית: בחסות סאבלימינל
השבוע האחרון במתחם המין היפה של ההיפ הופ סיפק צמד סקופים אופנתיים במיוחד לקהל המעריצים. ראשונה הייתה זו הראפרית מרי ג'יי בלייג', שהתלוננה באוזני מגזין הנשים ''וומנס וור דיילי'' שהיא זקוקה לבגדים. ''בגדים צריכים להיות מחמיאים ונינוחים'', ייבבה, ''וג'ינסים צריכים להיות סטרץ' ולעשות אותי שמחה''. הסיבה בגללה בלייג' מתלוננת קשורה לצמד המיזוגנים האיטלקים דולצ'ה וגבאנה, שגזרות הג'ינסים שעיצבו ל''דאבל מק רויאל'' המזמרת היו נמוכים מדי. ''ג'ינס בגזרה נמוכה לא מחמיא לי במיוחד. הישבן שלי גבוה ונמוך באותו הזמן ואני מסרבת להסתובב עם התחת בחוץ".

אבל בלייג', מסתבר, ממשיכה לפרגן לאיטלקי אחר - ולנטינו, שבסיבוב ההופעות הבא שלה יחנוט את ישבנה הקולוסלי בבדיו היקרים. אלא שבניגוד לבלייג', הפונה אל עיצוב בגדים ממניעי נוחות (ורצון עז לדפוק בוחטות), שיחררה השחרחורת העסיסית ביונסה נואלס, גם היא בין חובבות צמד העליזים ממילנו, שבכוונתה לייצר בגדים עבור ''מעריציה בכל הגלאים ולאנשים בגילי שאוהבים אופנה, אבל לא יכולים להרשות לעצמם בגדי מעצבים''. הם, מן הסתם, יסתפקו לדבריה בבגדים לא יקרים מדי אך מתוחכמים וסקסיים.

ביונסה ובלייג' אינן מבשרות התופעה. להפך. מזה שש שנים כמעט ואין חודש שילדים מתבגרים במכנסי באגי שפרצו לפני יומיים אל מרקע האם.טי.וי יוצאים בליין בגדים. חוץ מיצירת הזדהות אבסולוטית של צעירים ברחבי העולם עם בגדי המותג, זוכים האמנים לחיזוק שמם כמותג מוזיקלי וכמובן, לארסנל מרצ'נדייז לא מבוטל, שמנפח את חשבון הבנק שלהם בשרירים מצלצלים. בנוסף, ניתן לשער שאופנת הראפ, שהוצאה מהארון על ידי חברות לבנות (ע''ע טומי הילפיגר) ובעיקר עוצבה עבור אנשים עם כסף, חוזרת אל בסיס האם שלה.

פול סמית', חוקר תרבות ותאורתיקן אמריקני, מתייחס להילפיגר במאמרו ''טומי הילפיגר כאופנת ייצור המונית''. ''הילפיגר פרץ את הדרך לשוק של צעירים שחורים והצליח למכור להם בגדים ב'סטייל לבן'. הם, מצדם, ראו בתהליך זה דרך להצהיר הצהרה גזעית-אותנטית, אולי אף תרבותית, בהפיכתם מקבוצה סגורה לפרט במעגל הגלובליזציה, שאליו שאפו להצטרף''. אלא שגם כיום, מסתבר, לא ברור אם לילדי הרחוב של השכונות העניות בדטרויט, שיקאגו או לוס אנג'לס, יהיה את הסכום המספיק כדי לרכוש חולצה ב-80 דולר של Rocawear, למשל; אבל בהחלט ניתן לציין שהנחיתות שהרגישו זמרי ההיפ הופ עד סוף שנות התשעים הפכה תוך זמן קצר לסטטוס שמגלגל עשרות מילוני דולרים וסמל לחיקוי. יש לציין שהאמנים עצמם אינם יושבים, מוציאים גזרות, בוחרים בדים ופורטים על מכונות התפירה. הם, מן הסתם, מחזיקים בקאדר עובדים ומעצבים, כשהקו הכללי והמילה האחרונה נותרת שלהם.
האמנים זוכים לחיזוק שמם כמותג מוזיקלי וכמובן, לארסנל מרצ'נדייז לא מבוטל
פאף דאדי: חלוץ מרכזי
מי שייזכר כחלוץ הטרנד, הוא ללא ספק שון פי.דידי קומבס, המוכר יותר כפאף דאדי. הייתה זו שנת 1998 כשהחליט הראפר הלוהט של אותם שנים להשיק קולקציית בגדי ספורט הנושאת את שמו הפרטי, שון ג'ון. ''לא רציתי להשתמש בסלבריטאותי'', מצטנע הדדי כבת יענה שחורה באתר האינטרנט של המותג (www.seanjohn.com), ''רק רציתי לקרוא לו שון ג'ון , שזה מנוגד לאגו ובעיקר שם אמיתי''. מיסטר קומבס (כך הוא קורא לעצמו באתר האינטרנט) מציין, שהשקת ליין הבגדים הוא חלום שהתגשם. הקולקציה מיועדת לילדים וגברים עד גיל 40 לערך, ולצד בגדי ראפ ספורטיביים ורחבים לנוער וילדים מפתיע קו ההלבשה לגברים. מדובר בחליפות קלאסיות ובקו בגדי קז'ואל חסר מעוף, עם כותנות גבריות ומכנסיים בגזרה גבוהה בגווני קאמל, שחור וכחול כהה. בקיצור: שום זכר לשיק המתפרץ של אופנת הרחוב המפורסמת.

דיימון דאש וג'יי-זי: בגדים שמרגישים ראפ
מי שלא חששו להשיק קו שבהחלט מתכתב עם הלכי הרוח של חבורות הרחוב האלימות של הז'אנר הם הראפרים דיימון דאש וג'יי- זי, שהשיקו בשנת 1999 את הלייבל המעולה ''Rocawear''. הקולקציה, מסבירים השניים באתר האינטרנט של המותג (www.rocawear.com), מיועדת לתת מענה לאוכלוסיה שרוצה להרגיש אווירת ראפ. הקו מיועד לכל המשפחה, ולצד פריטים לגברים ונשים, ניתן למצוא בגדים לילדים בגילאי עובר. יש לציין שבגדי המותג הם היפים ביותר שנצפו בגל הראפרים המעצבים. חולצות לוגו צבעוניות בשילוב מספר גוונים וז'קט קפוצ'ון מג'ינס ישמשו אתכם היטב כלבוש אורבני יומיומי ולאו דווקא כמדים להופעותיו של סגול 59 בפאבים חשוכים ואנונימיים בתל אביב.
 
 
נלי: לישבנים תפוחיים
אמן נוסף שהשיק לפני כשנה לייבל משלו הוא נלי, שחשף את המותג ''Apple Bottoms''. בחנות המקוונת (www.applebottoms.com) אותרו ג'ינסים כעורים, עליוניות מניילון כסוף וז'קטים בעלי סילואטה נשית. אלא שהפריט הנורא מכל שזוכה לתואר ''זוועת המילניום'' ויגרום לכם לרצות להטיח את ראשכם בגדר ההפרדה, הוא חליפת ספורט בגוון חרדל צמודה ומחטבת.

ג'יי-לו: שרית חדד שיק
יציאות נוספות באין כניסה ניתן לאתר אצל ארגז הכלים המזמר ג'ניפר לופז, שהשיקה בשנת 2001 את המותג JLO בשיתוף אנדי הילפיגר (אחיו של טומי). לופז השיקה, להגדרתה, קו סקסי ונשי. אלא שאם חושבות הלקוחות המכובדות, כי בגד של לופז הוא שיוציא אותן מסמטאות שכונת הברונקס אל לב מנהטן, טעות בידיהן. צפייה בצילומי הקטלוג של קיץ 2004 (www.shopjlo.com) יחשוף אתכם לפרחיות מהזן השרית חדדי. קשה. קשה מאד. נבער מבינתי להבין איך מי שנחשבת לאחד מהאייקונים המרכזיים של שנות האלפיים ואף מודעת לזה, מצליחה לדרדר נשים רבות שרואות בה גורו אופנתי, אל עבר תהום. לופז שיחררה אוברולים צמודים מג'ינס בשילוב לייקרה, מכנסיים באורך הברך, שמלות בעלות כתפיות ספגטי וגופיות שלו היא הייתה נדחסת לתוכן, הייתה זוכה לתואר המתלבשת הגרועה של השנה.

 JLo. תשכחו מיציאה מהברונקס
גוון סטפאני: מחלקת תיקים וארנקים
בניגוד אליה, אך עדיין במתחם קלרה חורי ושות', ניתן לאתר את קולקציית האקססוריז של גוון סטפאני. תחת השם “Gwen Stefani L.A.M.B for Le Sportsac'', השיקה לפני כשנה וחצי סטפאני קו תיקים וארנקים מכובד על שמה. התיקים עשויים עור בשילוב ניילון והדפוסים נעים בין מנומר לשחור-לבן (להשיג ב:www.lespotsac.com/external/gwen_stefani_spring.html).

הצהרות אופנתיות נוספות מידי מוזיקאים שחורים בז'אנר הראפ, ההיפ- הופ והאר נ' בי, התגלו אצל מיסי אליוט והראפר 50 סנט, אך חיפוש אחר פריטים על גבי הפס הרחב לא העלו דבר. יש לשער, ששיחרור אמירות חסרות בסיס שכאלו, העניקו למוסיקאים אלו יתד אופנתי בסצינה המוסיקלית, ולא השאירם מאחור.
 גוון סטפאני. קו אקססוריז מכובד
איב, מורפי לי ופארל וויליאמס: אופנה שבדרך
קולקציות שעדיין לא נחשפו לציבור ומעוררות עניין רב הן קולקציית הפטיש של איב, הקולקציה של מורפי לי וצמד הקולקציות שאמור להשיק בקיץ הקרוב פארל וויליאמס עבור מותג הספורט ''ריבוק'' - קולקציית ה-”Ice Cream'' (''גלידה''), שתגיש נעלי ספורט ייחודיים לנשים וגברים במהדורה מוגבלת, וקו ההלבשה לגברים ''Billionaire Boys Club'' (''מועדון הבנים המיליארדרים'') . ''אני נרגש לשלב את החזון הקריאטיבי שלי עם 'ריבוק''', מסר וויליאמס. ''תמיד רציתי לעשות יותר ממוזיקה, ועכשיו יש בידי אפשרות לחקור את עולם האופנה על ידי עיצוב של הסטייל שלי בבגדים וסניקרס''.

''החיבור עם וויליאמס תעזור לנו לפנות אל קו לקוחות רחב יותר'', מסר טוד קרינסקי, סגן נשיא ריבוק. ''הקוקלציה שיעצב וויליאמס תתיך יחד אופנת סקייט, היפ הופ ורוק אלטרנטיבי''. דעות רבות באינטרנט קוראות לוויליאמס להפסיק למכור את נשמתו למותג הגלובאלי ''ריבוק'', אבל הוא, יש לשער, מגלגל בוחטות רק משמו שחבר אליהם. הקוקלציה תימכר בחנויות יוקרה ובנקודות מכירה מרכזיות ברחבי העולם. לישראל, יש להאמין, זה לא יגיע. למה, אתם שואלים? כי מותגים רבים ואופנתיים יותר כ-FUBO האמריקנים, שמצטיינים בקוקלציות ראפ, מעולם לא הצליחו לעבור את הגבול לישראל.

 
אופנת ראפ ציונית: בחסות סאבלימינל
עם זאת, אין זה אומר בישראל לא ניתן להשיג בגדי ראפ. רשת החנויות ''Madmen'' (''איש משוגע''), שממוקמת בדיזנגוף סנטר ובתחנה המרכזית החדשה, מציעה ייבוא איכותי של בגדי ראפ וספורט בעיקר מארה''ב. אריה אביטן, הבעלים, המתכנה צ'ולו, הוא גם בעל אולפן הקלטות. ''אני מאמין שיש עתיד לאופנת הראפ בארץ ובהחלט ישנו מצב שראפרים מקומיים ירכיבו קוקלציות משלהם'', הוא אומר לשאלתי האם ייתכן מצב בו נפגוש באופנת ''הצל''. ''אך עדיין ההבנה בבגדי ההיפ הופ לא חדרה לארץ. אנשים הולכים לשוק וקונים מכנסיים רחבים וחושבים שהם ראפרים. אבל זה לא ככה, כי אופנת ראפ, גם בארץ וגם בחול היא מאד יקרה. אתה יודע, אתה נכנס לאיזה חנות בארה''ב והמחירים שם לחולצה זה 100 דולר ומעלה ובארץ 100 דולר זה עדיין לא נכנס לתודעה''.

אז מי בעצם הקהל שלך? ילדים בני 14 שחולמים להיות 50 סנט?

''ממש לא. הקהל שלי הוא הצד הפנאטי של ההיפ הופ. מבחינת גילים זה קהל מעורבב, אבל בטח שלא ילדים''.

מי שכן מאמין שבארץ התפתחה תרבות ראפ הוא הראפר קוטג', שבבעלותו גם החנות ''נו לוגו'' ברחוב בוגרשוב בתל אביב. ''יש בהחלט אופנת ראפ בישראל'', הוא טוען. ''אופנת הראפ כוללת בתוכה גם את הסקייטבורדים, לא רק היפ הופ. לומר שרק ילדים מתלהבים לובשים אותה? זה בכלל לא נכון. הולכים איתה גם מבוגרים בכל העולם, שהאופנה היא חלק מהזהות שלהם. אני ראפר וככה נכון לי להתנהג. נקודה''.

ומה קורה עם אופנת ראפרים ישראלים? בינתיים החלוץ המקומי הוא קובי שמעוני, המוכר לכל כסאבלימינל. תחת המותג ''תאקט'' (ובעברית: תל-אביב סי.טי), מתעתד שמעוני להגיש קו הלבשה ואביזרים, שנמצא כרגע בשלבי הכנה. ''עד היום עשינו חולצות בקונספט של ציונות ומילים בעברית'', הוא אומר. ''בקרוב צריכה לצאת קולקציה שלמה לקיץ ולחורף הקרובים, ובקרוב גם יושקו קולקציית הנעלה, בישום ואפילו אלכוהול''.

שמעוני גם מציין את שיתוף הפעולה העתידי שלו עם מותג ההלבשה הבינלאומי ''דאדה סופרים''. כרגע הפריט היחיד אותו ניתן להשיג בחנויות התקליטים, ברשת חנויות ''MadMen'' ובאתר האינטרנט (www.subliminal.co.il) הם כובעי המותג. ''מעבר למוזיקאי, אני רואה במוזיקה שאני מפיק ויוצר אמצעי להעברת מטרה'', מסביר שמעוני את הפניה אל תחום ההלבשה. ''אני שם על הפרק את החזרת המגן דוד והעברית לאופנה''. אמן סלע.

 
 
 סגול 59. יש ראפ בישראל, אבל מה על האופנה?
שמור במזוודה שלח לחבר הדפסה
הוסף תגובה    עבור לפורום כתוב לעורך


סקס ודייטינג פותחהחיים הטובים פותחהורות פותח
בריאות וכושר פותחאוכל פותחעיצוב פותחאופנה פותח
  
  
   
שמור במזוודה שלח לחבר הדפסה
הוסף תגובה  עבור לפורום כתוב לעורך
אופנה פותח
גלרייית תמונות של בגדי ים
אומה ת'ורמן: התלבשתי ל''אוסקר'' רע במכוון
כע
בר תשלם ביוקר
בר תשלם ביוקר
יפות בלבן
סליחה, גברת, רואים לך?
שוק שחור
ועכשיו לאמנות
נפטרה מלכת הקוסמטיקה אסתי לאודר
דעה

געאיגעיג
דעה

טסט: ניסן שור
דעה

דעה סטייליסימו
דעה

נסיון ראשון
דעה

כותרת ראשית - מירי - כתבת תרבות
  פירסום ב - nrg מעריב   אתרי מעריב   דרושים ל - nrg  תנאי שימוש   עזרה   כתבו לנו   מי אנחנו