למה אסור להדליק אור בשבת? זו פעולה פשוטה
שבת הפכה למושג שנוי במחלוקת בחברה הישראלית: תחבורה ציבורית, פתיחת מרכולים ושישי ישראלי הם רק חלק ממנה. מדוע נחשב יום המנוחה של עם ישראל נחשב לבסיס חשוב ביהדות ולמה אסור לעשות פעולות שלא מצריכות מאמץ רב - כמו נסיעה ברכב?
עוד כותרות ב-nrg:
- צפו: סרבן גט מסולק מבית כנסת בניו יורק
- הומור שחור: סרטון נוסח דאע"ש - הגרסה החרדית
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
ולא לחינם, השבת היא מאבני היסוד ביהדות. בפרשת השבוע קוראים את עשרת הדברות ושמירת השבת מקבלת מקום גבוה בחשיבותה. מיד אחרי ציווי האמונה בבורא עולם - האיסור לעבוד אל אחר והאיסור לשאת את שם ה' לשוא - מגיע הציווי 'זכור את יום השבת לקדשו'. קסם מיוחד נלווה לשבת בה נצטווינו: "למען ינוח עבדך ואמתך כמוך". השבת נתפסת כסמל סוציאלי, בה גם העובד הזוטר ביותר זכאי למנוחה שווה, כמו מנהל העסק. מה עומד מאחורי ציווי סוציאלי זה, כך שהוא מופיע בשורה אחת עם יסודות האמונה?

''המנוחה בשבת כוללת היעדר עשיה, לא העדר מאמץ. בדומה לבורא עולם, ששבת מעשייה ביום השביעי, לא ממאמץ''. שמירת שבת בתל אביב
צילום: שאטרסטוק
בעת בריאת האדם, ניתן לו כח רב, האפשרות להמשיך את מעשה הבריאה, ובעצם להידמות לבורא עולם. במשך כל השבוע, כאשר אנו עוסקים ביצירה, אנו ממשיכים את מעשה הבריאה בכח שניתן לנו מאת הבורא. אנו לוקחים את החומר הקיים בעולם, ועושים בו שימוש לצרכינו ומשלימים את ייעודו.
עם בואה של השבת, כאשר אנו חדלים מיצירה, אנו מצהירים דה-פקטו על הכרתנו בכך שכל כוחנו אינו אלא מהבורא. ובדומה לבורא העולם ששבת ביום השביעי מבריאת העולם, כך גם אנו שובתים
פעמים רבות אני מוצא עצמי מתמודד עם טענות כגון: "בעבר בישול היה כרוך במאמץ רב, ולכן נאסר. היום, זו אינה טרחה, אם התורה הייתה ניתנת היום, ברור שהייתה מתירה לבשל, זה עונג שבת." או "פעם היה צריך לעבוד קשה ולחכך אבנים זו בזו עד שהיה בוער ניצוץ, היום הדלקת גפרור ודאי אינה כרוכה במאמץ" וכד'.
טענות אלו הינן תולדה של חוסר הבנה של מהות השביתה בשבת. המנוחה בשבת כוללת היעדר עשיה, לא העדר מאמץ. בדומה לבורא עולם, ששבת מעשייה ביום השביעי, לא ממאמץ.
חריגה אחת ישנה במלאכות האסורות בשבת, מלאכת הוצאה מרשות לרשות - שאינה עומדת בקריטריון הנ"ל של יצירה. מהות האיסור הינו הכרה בשליטתו של בורא עולם במרחב החברתי. האיסור על הוצאה מרשות היחיד לרשות הרבים, מביאה להביא לידי ביטוי את ההכרה בכך שמעמדו החברתי של האדם ביחס לכלל, הנגזר מהמגיע מרשותו לרשות הרבים, תרומתו לחברה בשלל הדרכים - או המגיע מן הכלל אליו, הכל מכוח הבורא. בשמירת השבת נזכור כי הבדלי המעמדות, הן הכלכליים והן החברתיים, אינם אלא משחק ב'נדמה לי' כאשר כולנו רואים עצמינו עבדי הבורא.
מקור ראשון במבצע היכרות. הרשמו לקבלת הצעה אטרקטיבית » היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg