ביקוש שיא? זמן לגמישות חשמלית
הממשלה מנסה לענות על הביקוש הגדל בחשמל באמצעות הקמת עוד ועוד תחנות כח. זו אשליה שניתן יהיה למלא כך את החסר
במדינת קליפורניה בקשה דומה מצרכני החשמל מתבצעת באמצעות קמפיין מתוקשר היטב שנקרא "flex your power" , שהצליח לשנות את הרגלי הצריכה בקרב רבים מתושבי המדינה. מטרת הקמפיין היא להסיט את השימוש במכשירי חשמל שצריכת החשמל שלהם גבוהה אך אינם חיוניים, דוגמת מכונות כביסה או מדיחי כלים, משעות שיא הביקוש בצהרי היום - לשעות הערב והלילה, בהן פוחת הביקוש לחשמל. זאת, גם אם אין שיא קיצוני בביקוש באותו יום.
ואילו בישראל, בה מצוי משק החשמל על סף משבר של ממש, ממשיכה הממשלה לנסות ולענות על הביקוש הגדל באמצעות הקמת עוד ועוד תחנות כח. זאת, מתוך אשליה שניתן יהיה למלא כך את החסר, ולהדביק את הפער בין הביקוש הגדל בהתמדה, להיצע. אולם בדיקה זהירה מגלה כי על מנת לענות על שיאי הביקוש לחשמל בישראל בעוד 20 שנה, יהיה צורך ביותר מהכפלה של סך תחנות הכח הקיימות היום. זהו מצב בלתי אפשרי במדינה כה צפופה וענייה במשאבי קרקע.
במאי 2009 פרסם הפורום הישראלי לאנרגיה דו בנושא טיפול בשיא הביקוש לחשמל. הדוח ממליץ על אמצעי מדיניות שונים לטיפול בנושא זה, ובראשם – התייעלות אנרגטית וניהול ביקושי השיא. אחת ההמלצות היתה לקיים תכנית שתעודד את הצרכנים לחסוך בחשמל: על חסכון של 20% בצריכה יקבל הצרכן הנחה של 20% בחשבון.
תכנית מסוג זה הצילה את קליפורניה ממצב גרוע עוד יותר מזה שהיתה בו ב 2001, והביאה להפחתה של 14.1% בצריכת השיא. הפחתה בסדר גודל כזה בישראל תבטל למעשה את הצורך בתוספת של כ 1500 מגה-ואט
משרד התשתיות ביצע בקיץ 2008, פיילוט של תכנית זו. הפיילוט אמנם כוון רק למיעוט מהצרכנים, שזכו להנחה צנועה יותר, של 10% מחשבון החשמל, אבל תוצאותיו הוגדרו כהצלחה. הצרכנים הגיבו לתמריץ הכלכלי ונקטו בצעדי התייעלות וחיסכון. למרות כוונתו של שר התשתיות להחיל את התכנית על כלל הצרכנים בישראל, עוד בחורף 2009, מנעה זאת רשות החשמל (שלא רואה כחלק מתפקידה לטפל בנושא התייעלות אנרגטית או חסכון בצריכה).
ניהול ביקושי השיא לחשמל הוא פעולה שבשגרה בעבור חברות החשמל בארה"ב. הן מבצעות זאת משום שזול יותר לשלם לצרכנים על מנת שיפחיתו את העומס על רשת החשמל, (באמצעות טכנולוגיות חכמות) מאשר לשלם עבור ייצור חשמל בגנראטורים מזהמים.
ניהול הביקושים ותמרוץ ההתייעלות הם חלק מתפיסה קונספטואלית המכונה "תחנת כח וירטואלית" או "nega-watt". חברת החשמל נדרשת בפועל להקמת לא מעט תחנות כוח על מנת לספק את ביקושי השיא ולמנוע הפסקות באספקת החשמל או קריסה של הרשת. תפיסת התחנה הוירטואלית גורסת כי גיוס הצרכנים לצמצום הצריכה כמוהו כהוספת כושר ייצור, והוא מאפשר להמשיך באספקת חשמל סדירה – גם ללא תחנות כוח חדשות.
דווקא בישראל, בה כאמור רזרבה נמוכה של כושר ייצור, זוכה תחום זה זוכה להתייחסות מועטה, למעשה אינו מטופל על ידי הגורמים הרשמיים האחראים למדיניות בתחום זה. כתוצאה מכך, ממשיכים להשקיע בישראל בהקמה של עוד ועוד תחנות כוח, בעלות כלכלית וסביבתית גבוהה.
עלות הנזק הכלכלי של הפסקת חשמל במשק ("אי אספקה") נאמדת במאות מליוני שקלים לשעה, הרבה מעבר לתקציב הנדרש כדי ליישם אמצעים לניהול ביקושים והתייעלות. ואולם, כפי שמצביע גם דוח מבקר המדינה, הממשלה מתקשה לעשות חשבון פשוט זה. מן הראוי כי לאור הבצורת במשק החשמל, כדבריו של שר התשתיות, תפעל הממשלה ביתר שאת לקדם אמצעים אלו.







נא להמתין לטעינת התגובות
