בג"ץ נתן "אור ירוק" לרפורמה בתכנון

למרות הביקורת הנוקבת של בג"ץ על סטיית הממשלה מההליך התקין, השופטים קבעו שהקמת מנגנון המעקב מפחיתה את הפגיעה בציבור

שמואל מיטלמן | 14/3/2010 2:42 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
למרות ביקורת נוקבת על סטייה של הממשלה מההליך התקין הראוי בכל הנוגע להצעת חוק התכנון והבנייה, נתן בסוף השבוע בג"ץ "אור ירוק" לקידום הצעת החוק באמצעות העלאתה לדיון היום (א') בישיבת הממשלה והבאתה עוד השבוע לקריאה ראשונה בכנסת. בכך דחה בית המשפט העליון בסוף השבוע את עתירת ארגוני הסביבה, שביקשו להורות לממשלה שלא לדון בהצעת החוק, בטרם תעניק פרק זמן סביר של לפחות 90 יום לארגונים ולגורמי ציבור אחרים להגיש את הערותיהם על הצעת החוק המהפכנית.

איזונים ובלמים לשלטון המקומי
מתנגדים לרפורמת המרפסות של נתניהו
ביטול הוועדות המחוזיות - איבוד אמון הציבור
הרפורמה בחוק התכנון והבנייה - טובה או רעה?
בג"ץ על רפורמת התכנון והבניהה: "מה הבהילות?"
למרות המלצת בג"ץ: אושרה הרפורמה בתכנון

 צילום ארכיון: SXC
השופטים אילה פרוקצ'יה, אליקים רובינשטיין וניל הנדל קיבלו את עמדת הפרקליטות, לפיה החלטת ועדת השרים לענייני חקיקה מיום חמישי האחרון, להקים מנגנון מעקב מיוחד שיאפשר הגשת הערות הציבור להצעת החוק, גם לאחר הבאתו לקריאה ראשונה בכנסת, מפחיתה את עוצמת הפגיעה בגורמי הציבור באופן משמעותי ואינה מצדיקה את התערבות בג"ץ בסוגיה.

במהלך הדיון שהתקיים בבג"ץ, בשבוע שעבר, מתחו השופטים ביקורת חריפה על כך שהממשלה הסתפקה בפרק זמן קצר של 21 יום בלבד להגשת הערות של גורמי ציבור על הצעת החוק. 

"מה קרה? פרצה מלחמה? יש מצב חירום?", שאלה השופטת פרוקצ'יה. היא וחבריה להרכב המליצו בפני ועדת השרים לענייני חקיקה, שעמדה לדון בנושא ביום חמישי האחרון, לדחות לפרק זמן קצר נוסף את דיוניה והחלטתה בעניין, כדי לתת שהות מספקת לגורמי ציבור ובהם המועצה הארצית לתכנון ובניה, להציג את עמדותיהם ביחס לרפורמה המתוכננת.

אולם, ביום חמישי הודיעה הפרקליטות לבג"ץ כי ועדת השרים החליטה להעביר את הצעת החוק, בנוסחה המתוקן לאישור הממשלה בישיבתה היום. זאת כדי שלאחר האישור תונח ההצעה על שולחן הכנסת ביום שני, ויומיים לאחר מכן, ביום רביעי הקרוב, היא תועמד לקריאה ראשונה בכנסת.
שינויים מהותיים בסדרי עולם התכנון

עם זאת, הפרקליטות ציינה כי ועדת השרים קבעה שבנסיבות העניין המיוחדות תקים הממשלה מנגנון מעקב מיוחד לדיון בהערות גורמי הציבור להצעת החוק. הוועדה תעביר הערות אלו לבחינת הצוות המקצועי המטפל בהצעת החוק ולאחר מכן הנושא יעלה לדיון בפני ועדת השרים. זאת לאחר אישור הצעת החוק בקריאה ראשונה, מתוך מגמה שבמקרה הצורך ניתן יהיה לשנות הסדרים שונים בהצעה, גם לאחר אישורה בקריאה ראשונה.

ארגוני הסביבה טענו כי הקמת המנגנון המיוחד לא עונה על הקושי המהותי הקיים בנוהל גיבוש עמדת

הממשלה ביחס לרפורמה. זאת משום שמדובר בשינויים מהותיים בסדרי עולם התכנון, המצריכים פרק זמן סביר וארוך יותר להגשת ההערות בטרם החליטה הממשלה על הצעת החוק ולא אחריה.

אולם, השופטים קיבלו את עמדת הפרקליטות. הם ציינו בביקורת, כי הן במישור המשפטי והן במישור הציבורי, ראוי היה לתת לציבור הזדמנות אמיתית לבחון את הצעת החוק ולהגיש הערות לגביה בתוך פרק זמן סביר. זאת במיוחד כשמדובר ברפורמה כוללת בהסדרי התכנון והבנייה, שתהיה לה השפעה על הכלל ועל הפרט בחברה בישראל.

השופטים: אין הצדקה להתערבות בג"ץ

"לא השתכנענו בקיומו של טעם מהותי אמיתי לחיפזון המיוחד המאפיין את הליך אישורה של ההצעה בידי הממשלה, אשר מנע מגורמי הציבור להציג את עמדותיהם, בטרם תתקבל החלטת הממשלה", אמרו השופטים.

אולם, בסופו של דבר, השופטים קבעו כי לאור הקמת מנגנון המעקב המיוחד, אשר לפיו תקיים ועדת השרים דיונים נוספים בהצעת החוק, גם לאחר אישורה בקריאה הראשונה ואף תדון בהצעת החוק לאחר קבלת עמדת המועצה הארצית לתכנון ובנייה – ניתן מענה לצורך בחשיפת הליך גיבוש הצעת החוק לתגובות הציבור.

בנסיבות אלו, למרות הסטייה מההליך התקין והראוי, פחתה עוצמת הפגיעה בגורמי הציבור באופן משמעותי ואינה מצדיקה את התערבות בג"ץ.

השופטים העירו כי ההליך של מנגנון המעקב לאחר אישור הצעת החוק הוא אמנם מאוחר והיה ראוי לקיימו מלכתחילה, אולם למרות זאת הם סבורים כי יש להליך מאוחר זה "נפקות ממשית ביחס לעיצוב תוכנה הסופי של ההצעה בידי הממשלה...".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים