אלופי הדוקו

הסדרה של מודי בר-און וענת זלצר. הסרט של זהר וגנר. "הסמויים" של ערוץ 10. אפילו "המקור" של שלח ודרוקר. הגיע הזמן לטלוויזיה רצינית. מסתבר שבזה אנחנו טובים

רייטינג
ירון טן-ברינק | 21/5/2009 18:36 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
 
עופר שלח ורביב דרוקר
עופר שלח ורביב דרוקר צילום: יוסי צבקר

1. ראשון זה השישי החדש

כמה התבכיינתי כש"שישי" הוסרה משידורי ערוץ 10. כמו ילדה קטנה. בו-הו, התייפחתי אל תוך הכרית, עכשיו איאלץ לצפות ב"אולפן שישי" או להודות שאני כבר קשיש ולעבור ל"יומן" של ערוץ 1 עם איזה תה חלש

וכמה ביסקוויטים. מדהים כמה קצר רואי הייתי. "המקור" עם עפר שלח ורביב דרוקר תספק מדי יום ראשון שירות חשוב בהרבה: היא תציל אותי החל מהשבוע הבא מצפייה ב"כוכב נולד". מצדי שיתפגר יום שישי.

2. שישי זה הכלום החדש

זה רק אני, או שלוח השידורים בסוף השבוע נראה כמו קונספירציה להחזרת המדינה כולה בתשובה? עם כזאת טלוויזיה באמת שכבר עדיף ללכת לבית הכנסת. בעיקר אם נכון מה שמספרים ב"סרוגים".

3. עובדה שזה עובד

איפה הייתי? אה, כן. "המקור". שלח ודרוקר קצת הרגיעו את ההיפר-ונטילציה ממנה סבלו ב"שישי", הורידו מינוני דאחקות סרקסטיות והעתיקו את התמהיל ואת הטון עתיר החשיבות של "עובדה" ואילנה דיין. זה בסדר. זה לא שדיין ועורכיה המציאו את הפורמט. מה שחשוב זה ש"המקור" נראית כמו תוכנית אקטואליה רצינית וראויה, גם אם התכנים בתוכנית הבכורה סבלו מאווירת דרדלה קלה (אורי גלר? על מה לעזאזל חשבתם?).

4. חיילים בצבא העיתונות

הביקורת על "המקור" חייבת להתמקד בפרופיל העיתונאי שלה ושל מגישיה. זה המבחן שלהם בטווח הארוך. דרוקר ושלח לא יכולים להרשות לעצמם להתברבר יותר מדי עם ספרים גנוזים של ביבי, ולא יכולים להישען רק על כתבות שיקום-פצועי-צה"ל, שמעלות באוב את הלחלוחית בעיניה של אילנה דיין. "המקור", עם שחקני חיזוק כמו מיקי רוזנטל ובוקי נאה, היא ההזדמנות שלהם לזרוח ולהראות למתחרים מאיפה משתין הג'ורנליזם. הם כבר החמיצו הזדמנות כזאת ב"שישי". אסור שזה יקרה שוב.

5. אין כמו מודי בלילות

למודי בר-און וענת זלצר זה לא יקרה. כל תוכן תיעודי שהם נוגעים בו הופך לזהב טהור, ו"תל אביב-יפו", המיני-סדרה שרקחו יחד עם גבריאל ביבליוביץ לערוץ 8 במלאת 100 שנה ל"עיר שבלבה מקף", אינה יוצאת מהכלל. את האופן שבו הם משתמשים בחומרי ארכיון ומפיחים בהם חיים וצבע צריך ללמד בבתי ספר לטלוויזיה. חבל שאת הטאץ' הקליל והאינטליגנטי של בר-און כמגיש אי אפשר ללמד. כך או כך, אין כרגע דבר טוב מזה בטלוויזיה שלכם. צפייה חובה.

מודי בר און
מודי בר און עודד קרני

6. בחזרה לעולם הזוהר

ושוב מגיעה מילה טובה לערוץ 8. כשנתקלים בסדרות המקור המצוינות שלו, אפשר רק להצטער שאין באפשרותו לייצר יותר מהן. פרט לסדרת המופת של בר-און וזלצר מפנק אתכם ערוץ 8 במוצ"ש עם "סימני מתיחה", סרטה המחניק והאמיץ של זהר וגנר. כך יוצא שבזמן שמאות אלפי ישראלים יבהו בגמר הגדול של "הישרדות", תשודר הטלוויזיה הכי טובה בארץ במרחק שני זפזופי שלט. לא יהיה שם פרס של מיליון שקל ולא קרב אס.אם.אסים גרידי. תהיה שם נשמה. יהיה שם מוח. הבחירה בידיכם.

7. תיקון טעות (א')

לא קשור לכלום, אך בשבוע שעבר (וגם השבוע!) חלה טעות מצערת בתהליך העריכה של העיתון, ול"מיס עולם", מדורה הלוהט של שחר אורן, השתרבבו ביטויים שליליים ביותר לגבי העונה הפלאית של "אבודים". הרשו לי להתנצל בשמה ובשם המערכת.

8. בבטן יש לה בן

"סימני מתיחה" הוא בעצם סיקוול של "זורקי", סרטה הקודם של וגנר, שהתעלה לשיאים של התערטלות אישית אמיצה (או לשפל של אקסהיביציוניזם קינקי, תלוי איך מסתכלים על זה). השיאים האלה נשברים כאן. וגנר מתעדת את הריונה, את יחסיה עם הקרובים לה במהלכו, ומעל הכל את נימי נפשה החשופים והרגישים, באותה שפה אסתטית מוקפדת ובאותה פראות שקטה שעל סף ההלקאה העצמית. אי אפשר להתיק מבט. שמירית מ"הישרדות" תיקח את המיליון בלעדיכם.

9. קבלו תעודת הצטיינות

בתל אביב, אותה עיר שהוקמה כדי שמודי בר-און וענת זלצר יוכלו לעשות עליה דוקו מעולה, ננעל בשבוע שעבר פסטיבל דוקאביב, חגיגת התעודה השנתית של ישראל. מכל העולם נשלחו סרטים תיעודיים, אבל למעט כמה יוצאים מן הכלל, התוצרת המקומית הייתה מרתקת בהרבה. את רובה תוכלו לראות במהלך השנה הקרובה בערוץ 8 וב-yes דוקו, איים אחרונים של שפיות בתעשייה דיכאונית שיצאה מדעתה המגלומנית. בזה אנחנו טובים. בזה אנחנו צריכים להתמקד.

10. תיקון טעות (ב')

סטייה קטנה מהנושא: במהלך 200 הגיליונות האחרונים של "רייטינג" נדפסו כמה ביקורות אוהדות על "נמלטים", שהגיעה השבוע לסיומה. קבלו את סליחתנו הכנה. בין הנפגעים תוגרל אמנזיה מבורכת.

נמלטים
נמלטים צילום: יח''צ יס

11. יתפוס אותך שוטר

אל תספרו לזכייניות ערוץ 2, שלא יבהלו, אבל מסתבר שאפשר לעשות דוקו בפריים-טיים המסחרי גם בלי להעליב את האינטליגנציה של הצופה. האם כולם בוגדים? האם כולם ילדי סלבז? האם כולם מנסים למלא את מכסת הדוקו בהשקעת מינימום? "הסמויים" של ערוץ 10 היא התשובה השלילית. סדרה תיעודית מפתיעה באיכותה ובעומקה. אורלי וילנאי-מרוז יכולה ללמוד ממנה משהו במקרה שתחליט לפברק עונה נוספת של "השתולים". עשו לה בית ספר.

12. הסדרות הסמויות מעין

אף אחד בערוץ 10 לא חשב לפמפם את "הסמויים" כמו שדחפו שם את "הישרדות". אין את מי למכור לשערי המגזינים. אין סלגים לדחוף אל מדורי הרכילות. גם כשנופלת על ערוץ 10 סדרה תיעודית מצוינת והישגית כזאת (וסחתיין לבמאי, עודד מורה), הוא אינו בנוי להפיק ממנה את מקסימום פוטנציאל החשיפה. סקר רנדומלי בבניין "מעריב" העלה שכמחצית המשיבים אפילו לא שמעו עליה. לכם כבר אין את התירוץ הזה.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

חדר ניתוח

מדור ביקורת הטלוויזיה השבועי של "רייטינג": פרשנויות, ניתוחים, שחיטות כשרות ומדי פעם אפילו איזו מחמאה

לכל הכתבות של חדר ניתוח

עוד ב''חדר ניתוח''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים