אלופי הדוקו
הסדרה של מודי בר-און וענת זלצר. הסרט של זהר וגנר. "הסמויים" של ערוץ 10. אפילו "המקור" של שלח ודרוקר. הגיע הזמן לטלוויזיה רצינית. מסתבר שבזה אנחנו טובים

כמה התבכיינתי כש"שישי" הוסרה משידורי ערוץ 10. כמו ילדה קטנה. בו-הו, התייפחתי אל תוך הכרית, עכשיו איאלץ לצפות ב"אולפן שישי" או להודות שאני כבר קשיש ולעבור ל"יומן" של ערוץ 1 עם איזה תה חלש
זה רק אני, או שלוח השידורים בסוף השבוע נראה כמו קונספירציה להחזרת המדינה כולה בתשובה? עם כזאת טלוויזיה באמת שכבר עדיף ללכת לבית הכנסת. בעיקר אם נכון מה שמספרים ב"סרוגים".
איפה הייתי? אה, כן. "המקור". שלח ודרוקר קצת הרגיעו את ההיפר-ונטילציה ממנה סבלו ב"שישי", הורידו מינוני דאחקות סרקסטיות והעתיקו את התמהיל ואת הטון עתיר החשיבות של "עובדה" ואילנה דיין. זה בסדר. זה לא שדיין ועורכיה המציאו את הפורמט. מה שחשוב זה ש"המקור" נראית כמו תוכנית אקטואליה רצינית וראויה, גם אם התכנים בתוכנית הבכורה סבלו מאווירת דרדלה קלה (אורי גלר? על מה לעזאזל חשבתם?).
הביקורת על "המקור" חייבת להתמקד בפרופיל העיתונאי שלה ושל מגישיה. זה המבחן שלהם בטווח הארוך. דרוקר ושלח לא יכולים להרשות לעצמם להתברבר יותר מדי עם ספרים גנוזים של ביבי, ולא יכולים להישען רק על כתבות שיקום-פצועי-צה"ל, שמעלות באוב את הלחלוחית בעיניה של אילנה דיין. "המקור", עם שחקני חיזוק כמו מיקי רוזנטל ובוקי נאה, היא ההזדמנות שלהם לזרוח ולהראות למתחרים מאיפה משתין הג'ורנליזם. הם כבר החמיצו הזדמנות כזאת ב"שישי". אסור שזה יקרה שוב.
למודי בר-און וענת זלצר זה לא יקרה. כל תוכן תיעודי שהם נוגעים בו הופך לזהב טהור, ו"תל אביב-יפו", המיני-סדרה שרקחו יחד עם גבריאל ביבליוביץ לערוץ 8 במלאת 100 שנה ל"עיר שבלבה מקף", אינה יוצאת מהכלל. את האופן שבו הם משתמשים בחומרי ארכיון ומפיחים בהם חיים וצבע צריך ללמד בבתי ספר לטלוויזיה. חבל שאת הטאץ' הקליל והאינטליגנטי של בר-און כמגיש אי אפשר ללמד. כך או כך, אין כרגע דבר טוב מזה בטלוויזיה שלכם. צפייה חובה.

ושוב מגיעה מילה טובה לערוץ 8. כשנתקלים בסדרות המקור המצוינות שלו, אפשר רק להצטער שאין באפשרותו לייצר יותר מהן. פרט לסדרת המופת של בר-און וזלצר מפנק אתכם ערוץ 8 במוצ"ש עם "סימני מתיחה", סרטה המחניק והאמיץ של זהר וגנר. כך יוצא שבזמן שמאות אלפי ישראלים יבהו בגמר הגדול של "הישרדות", תשודר הטלוויזיה הכי טובה בארץ במרחק שני זפזופי שלט. לא יהיה שם פרס של מיליון שקל ולא קרב אס.אם.אסים גרידי. תהיה שם נשמה. יהיה שם מוח. הבחירה בידיכם.
לא קשור לכלום, אך בשבוע שעבר (וגם השבוע!) חלה טעות מצערת בתהליך העריכה של העיתון, ול"מיס עולם", מדורה הלוהט של שחר אורן, השתרבבו ביטויים שליליים ביותר לגבי העונה הפלאית של "אבודים". הרשו לי להתנצל בשמה ובשם המערכת.
"סימני מתיחה" הוא בעצם סיקוול של "זורקי", סרטה הקודם של וגנר, שהתעלה לשיאים של התערטלות אישית אמיצה (או לשפל של אקסהיביציוניזם קינקי, תלוי איך מסתכלים על זה). השיאים האלה נשברים כאן. וגנר מתעדת את הריונה, את יחסיה עם הקרובים לה במהלכו, ומעל הכל את נימי נפשה החשופים והרגישים, באותה שפה אסתטית מוקפדת ובאותה פראות שקטה שעל סף ההלקאה העצמית. אי אפשר להתיק מבט. שמירית מ"הישרדות" תיקח את המיליון בלעדיכם.
בתל אביב, אותה עיר שהוקמה כדי שמודי בר-און וענת זלצר יוכלו לעשות עליה דוקו מעולה, ננעל בשבוע שעבר פסטיבל דוקאביב, חגיגת התעודה השנתית של ישראל. מכל העולם נשלחו סרטים תיעודיים, אבל למעט כמה יוצאים מן הכלל, התוצרת המקומית הייתה מרתקת בהרבה. את רובה תוכלו לראות במהלך השנה הקרובה בערוץ 8 וב-yes דוקו, איים אחרונים של שפיות בתעשייה דיכאונית שיצאה מדעתה המגלומנית. בזה אנחנו טובים. בזה אנחנו צריכים להתמקד.
סטייה קטנה מהנושא: במהלך 200 הגיליונות האחרונים של "רייטינג" נדפסו כמה ביקורות אוהדות על "נמלטים", שהגיעה השבוע לסיומה. קבלו את סליחתנו הכנה. בין הנפגעים תוגרל אמנזיה מבורכת.

אל תספרו לזכייניות ערוץ 2, שלא יבהלו, אבל מסתבר שאפשר לעשות דוקו בפריים-טיים המסחרי גם בלי להעליב את האינטליגנציה של הצופה. האם כולם בוגדים? האם כולם ילדי סלבז? האם כולם מנסים למלא את מכסת הדוקו בהשקעת מינימום? "הסמויים" של ערוץ 10 היא התשובה השלילית. סדרה תיעודית מפתיעה באיכותה ובעומקה. אורלי וילנאי-מרוז יכולה ללמוד ממנה משהו במקרה שתחליט לפברק עונה נוספת של "השתולים". עשו לה בית ספר.
אף אחד בערוץ 10 לא חשב לפמפם את "הסמויים" כמו שדחפו שם את "הישרדות". אין את מי למכור לשערי המגזינים. אין סלגים לדחוף אל מדורי הרכילות. גם כשנופלת על ערוץ 10 סדרה תיעודית מצוינת והישגית כזאת (וסחתיין לבמאי, עודד מורה), הוא אינו בנוי להפיק ממנה את מקסימום פוטנציאל החשיפה. סקר רנדומלי בבניין "מעריב" העלה שכמחצית המשיבים אפילו לא שמעו עליה. לכם כבר אין את התירוץ הזה.