כל טייסי ה"סופה" כונסו לשיחות עדכון
טייסות מטוסי ה-F-16I, הסופה, כונסו אמש לשיחות במהלכן הם עודכנו על החומר המסרטן שהתגלה במטוסים, והוסבר להם על הבדיקות הרפואיות. מפקד חיה"א: מתייחס לנושא ברצינות רבה
מפקדי טייסות ה-F-16I ("סופה") כינסו אמש את הטייסים ואת הצוותים הטכניים לשיחות עדכון בנושא חשיפת החומר המסרטן שהתגלה במטוסים, שבעקבותיה קורקעו בסוף השבוע המטוסים. "אני מתייחס לנושא ברצינות רבה", אמר לטייסים מפקד חיל האוויר, האלוף אליעזר שקדי.מפקדי הטייסות הסבירו לטייסים על החומר, פורמאלדהין, וכן על הפעולות שננקטות בחיל האוויר על מנת לאתר את מקור התקלה. בנוסף, הסבירו המפקדים על הבדיקות הרפואיות שייעמדו לרשות הטייסים אם יידרשו לכך.
בכנסים, בהם לקחו חלק גם מפקד החייל, מפקדי הבסיסים, ראש להק ציוד וקצין הרפואה החיילי, ניתן מקום לטייסים ולאנשי הצוות הטכני לשאול שאלות.
מפקד חיל האוויר אמר ללוחמי מערך "סופה" כי הוא מתייחס לנושא ברצינות רבה. "לא נחסוך באמצעים ומשאבים כדי להבין את הסוגיה לעומקה ולתת לה מענה הולם, גם לטווח הארוך וגם לטווח הקצר", אמר האלוף שקדי. "אנשי מערך הסופה היו ויהיו שותפים מלאים בידע ובמשמעויות של כל מה שנעשה בחיל האוויר, זאת כדי לפתור את הסוגיה".

שקדי הוסיף כי החליט לעצור את טיסות האימונים במטוסים שעדיין לא הסתיימה בדיקתם. "מערך הסופה חשוב לצה"ל חיל האוויר ומדינת ישראל", ציין מפקד חיל האוויר. "אין לי ספק שימצא פתרון הולם לבעיה, ובמידה ונדרש להפעלה מבצעית הנושא יקבל מענה".
בכנס הסביר ראש להק ציוד את ההיבטים הטכניים של חדירת החומר המסוכן לתא הטייס. קצין הרפואה החיילי דיבר על מאפייני
"קצין הרפואה החילי וקצין רפואה אווירית של חיל האוויר עומדים לרשות לוחמי מערך הסופה 24 שעות ביממה לכל שאלה וסוגייה רפואית", אמרו אתמול בערב בדובר צה"ל. "מספר הטלפון שלהם הופץ בטייסות".
ביום שישי הורה מפקד חיל האוויר האלוף אליעזר שקדי להפסיק את טיסות האימונים במטוסים מסוג "סופה" עקב חשש לחדירת הפורמאלדהין - חומר מסרטן - לתוך תא הטייס. החלטתו של האלוף שקדי הגיעה בעקבות תלונות שהתקבלו לאחרונה מלוחמים, שטענו כי ריחות מוזרים חודרים לתא הטייס של מטוס הקרב של חיל האוויר. חיל הרפואה החל לבחון את הנושא, ובמקביל העביר חיל האוויר את המידע בנושא ליצרנית המטוס, חברת "לוקהיד-מרטין".
בסוף השבוע התברר כי מדובר בפרשה שמתגלגלת בחיל כבר שלוש שנים. קצין בכיר אישר כי הטייסים נהגו להתלונן על צריבה בעיניים ובקנה הנשימה כבר תקופה ארוכה, אבל רק לאחרונה התגלה החומר.
"התלוננו על הבעיה, שהיתה בעיקר בהמראה, כבר לפני כמה שנים", סיפר אחד הטייסים לחבריו. "אבל לא ידעו להסביר לנו את הבעיה באופן שישביע רצון. על המטוס יש מיליון סוגי רעלים אז זה הוגדר כבעיה שכיחה ואנשים המשיכו כרגיל בטיסה. לא היה פחד. חוץ מזה, בבדיקות התקופתיות שמבוצעות מדי חצי שנה לא מצאו בעיות מיוחדות אצל הטייסים".
ואכן, אף בדיקה של חיל האוויר וחיל הרפואה לא העלתה בזמנו את הסיבה האמיתית לתלונות הטייסים. אבל אז החליט האלוף שקדי להעמיק את החקירה, ולפני שבועיים אישר לשכור שירותים של חברה אזרחית.