הטובים לטיס, המקצוענים למכונאות טיסה

מה זה לבוש בסרבל טיסה, נמצא במסוק הסער ולא טייס? קבלו את המכונאי המוטס, הכתובת להעמסת לוחמים, פינוי פצועים ותפעול אווירי. מאחורי הקלעים

אמיר בוחבוט | 30/10/2007 13:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מדי שנה בוחרים מפקדי חיל האוויר את המועמדים לתפקיד מכונאי מוטס, מבין חיילי האחזקה בחיל. אחרי בדיקות רפואיות קפדניות ושורה של מבחנים מעשיים, עוברים המועמדים קורס בן שמונה חודשים שכולל סדרת חי"ר במהלכה לומדים המכונאים את מקצועות החי"ר כמו ניווטים, מא"ג, מטול, אר.פי.ג'י, זריקת רימונים וירי מרכב מילוט. בשלב הטכני לומדים המכונאים על תא הטייס, תא המטען ומערכות הקשר על המסוק, העמסת לוחמים, פינוי פצועים והעמסת כלי רכב ביסעור וכן תפעול המנוף שמוריד ומעלה את לוחמי 669 מהמסוק לחילוצים מורכבים. בשלב הסופי - חוזר כל מכונאי מוטס לטייסת ממנה הוא בא.
Get Microsoft Silverlight
וידאו: חדשות מאחורי הקלעים מכונאי מוטס nrgtv


"מספר התקלות באוויר הוא זניח, אבל מכונאי מוטס נקרא כך בשל העובדה שהוא טס יחד עם צוות האוויר לכל משימה", מסביר רס"ר אבי כהן, מכונאי מוטס של מסוק הינשוף בטייסת ציפורי המדבר שבבסיס חצרים. "הקורס מעניק לך ארגז כלים וידע מקצועי מספק כדי לטפל במגוון של תקלות על המסוק, תוך סיוע לצוות האוויר בזמן אמת. בסוף אני גורם מייעץ וממליץ בשטח".

רס"ן שמואל, מפקד קורס מכונאים מוטסים ומשרת בחיל 18 שנה, מספר על תפקידו של המכונאי המוטס: "הוא 'מנקה שטח' עבור הטייסים לפני נחיתה מחשש לפגיעה במסוק. דואג בזמן העמסת הלוחמים והפצועים שאף אחד לא יפגע מרוטור זנב המסוק. הוא גם יוודא שלא נשכח שום לוחם בשטח עוין והמשמעות לכך ברורה. ללא אישור המראה שלנו, המסוק לא ימריא. גם השלכת ציוד מהמסוק לכוחות או פריקה שלו היא באחריות של המכונאי המוטס".

נאחזים באוויר. צילום: חגי דקל, עריכה: שלומית חביב ואייל רותם
תמונות קשות לצפייה

מכונאי המטוסים שמסתובבים בתוך הטייסת בולטים יותר מחבריהם המכונאים על הקרקע, בשל הסרבלים הירוקים שהם לובשים בדומה לטייסים. רס"ר כהן נזכר בימיו הראשונים כשנכנס בשערי הבסיס: "כשראיתי את המכונאים המוטסים עם הסרבלים הירוקים כמו של טייסים, אמרתי לעצמי גם אני רוצה. השקעתי מעצמי את הכל. תמיד נתתי מעבר ובסוף קיבלתי את ההמלצות מהמפקדים לצאת לקורס. אני מרגיש כמו חלק בלתי נפקד מצוות האוויר. יש לנו מגוון רחב של משימות, ואני יודע שטעות אחת קטנה עלולה להסתיים במוות, לכן המקצועיות היא גורם חשוב מאוד".

בעצם היותם חלק מהצוות האווירי על המסוק, הם חשופים למשימות המסוכנות ביותר שמבצע המסוק. במלחמת לבנון השנייה סייעו המכונאים המוטסים לחלץ פצועים,

להעביר לוחמים ממקום למקום ולסייע באספקה לכוחות בשטח. קרן טנדלר, מכונאית מוטסת של מסוק היסעור, נהרגה בדרום לבנון כתוצאה מפגיעה של טיל במסוק היסעור לאחר שהנחית לוחמים בשטח.

רס"ר כהן מספר שלעתים קשה להתמודד עם התמונות הקשות. "בנוסף למשימה הטכנית אתה נחשף לאירועים קשים, כמו חילוץ פצועים למסוק, והמראות קשים מאוד", הוא מתאר. "לפעמים אלה פצועים ולפעמים גם חיילים הרוגים. אין לנו ברירה אחרת אלא להמשיך הלאה עם הכאב למשימות הבאות. זה לא הקושי היחיד. יש מקרים שקיימת סכנה שיירו עלייך כשאתה נוחת בשטח אויב ואפילו תקלה על המסוק של ראש הממשלה כפי שקרה לי במציאות. מה שמחזק אותך הכי הרבה היא העובדה שאתה עוסק כל הזמן בהצלת חיים".

כתבות קודמות בסדרת "מאחורי הקלעים"

"מאחורי הקלעים" - סדרת כתבות המציגה את שגרת היומיום של התפקידים האפורים בצה"ל. מדי שבוע יביא הכתב הצבאי שלנו, אמיר בוחבוט, את סיפורם של החיילים שתפקידיהם לא זוכים לתהילה או הכרה, אבל הם חשובים ובהרבה מקרים גם מצילי חיים.

- פרק ראשון: הצוותים שמחלצים את הטייסים מהאש
- פרק שני: מש"ק הדת הגדיל ראש
- פרק שלישי: מש"קית העלייה גם מורה לעברית
- פרק רביעי: אנשי האופטיקה מאפסים כוונות
- פרק חמישי: החיילת ששומרת על זרם החשמל הצה"לי
- פרק שישי: מאחורי כל פגיעה עומדים מש"קי קליעה
- פרק שביעי: חמ"ל על הזמן
- פרק שמיני: הגששים לא נחים בגבעת חלפון
- פרק תשיעי: פקחי הטיסה: העיניים של הטייסים

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''צבא וביטחון''

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים