העיניים שלפני הטייסים

מתוך המגדל בו הם יושבים, פקחי הטיסה בבסיס חיל האוויר בחצרים מונעים התנגשויות אוויריות ושומרים על חיי הטייסים. מאחורי הקלעים - כתבה 9 בסדרה

אמיר בוחבוט | 23/10/2007 11:26 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
החשש הגדול ביותר של כל מגדל פיקוח הוא התנגשות בין כלי טיס. תפקידם של פקחי הטיסה הוא להיות ערניים ודרוכים – כל טעות קטנה מצדם, או חוסר ריכוז רגעי עלולים לגרום לתאונה קשה ולעלות בחיי אדם. צוות nrg מעריב ביקר בבסיס חצרים כדי להציץ אל מאחורי הקלעים של פקחי הטיסה בחיל האוויר ולהבין את האחריות הכבדה הרובצת על כתפיהם.
Get Microsoft Silverlight
וידאו: מאחורי הקלעים פקחי טיסה nrgtv

"בבסיס חצרים נמצא בין היתר בית הספר לטיסה, ולכן עומס התנועה האווירי כאן הוא הגדול ביותר בצה"ל, מה שמגביר את החשש מתקלות הקטלניות", מסביר רס"ן עופר ועקנין, מפקד גף שירותי מסלול בבסיס חצרים. "פקחי הטיסה של חיל האוויר אחראים על כלי הטיס מרגע היציאה מהחנייה בבסיס ועד לעזיבת מרחב האחריות. כשהמטוס חוזר, הפקחים מלווים אותו מרגע ההקפה באוויר ועד לנחיתה על הקרקע".

ההכשרה של פקח הטיסה מתחילה בקורס בן חודשיים בבסיס עובדה שבנגב, ולאחר מכן הוא מגיע לבסיסי חיל האוויר, שבהם הוא עובר הכשרה שנמשכת חודשיים. "הפעילות מתחלקת לארבעה תחומים: אימונים, מינהלה, ביטחון שוטף ומלחמה", מספרת סגן נטע קדישאי, קצינת מגדל ראשית. "על פקח הטיסה לדעת מי נמצא על המטוס - מדריך, חניך או טייס בהסבה".

פקחי הטיסה בבסיס חצרים בפעולה. צילום: חגי דקל, עריכה: שלומית חביב
מפלסים דרך בשמיים

סמלת תגל כהן, פקחית טיסה שחתמה קבע לשנה נוספת כדי להתקבל לקורס פקחי טיסה, הזניקה כמה שעות לפני הראיון מסוק סער מסוג "ינשוף" כדי לחלץ לוחם שנפצע ברצועת עזה מאש מחבלים. "אתה אף פעם לא יודע בדיוק מה קורה בשטח, אבל אתה בהחלט מודע לכך שכל רגע חשוב", מתארת כהן את קבלת ההחלטות.

"אני עסוקה לא רק בלהזניק את המסוק לשמיים אלא גם לפלס לו דרך כדי שיגיע כמה שיותר מהר לבית החולים",

היא מספרת. "רק מאוחר יותר כשאני צופה בטלוויזיה אני מבינה שמה שעשיתי היה כרוך בהצלת חיים".

אף על פי שפקחי הטיסה יושבים מול מערכות בקרה טכנולוגיות מתקדמות, הם תמיד יעדיפו להרים משקפת "מיושנת" ולראות בעיניהם את הטייס מנחית את כלי הטיס בשלום. "החשש הגדול הוא מהתנגשות, ולכן אתה תעשה הכל כדי שהטיסה תהיה הכי בטוחה", מחדד סמ"ר רן כהן, מנהל טיסות, את דבריה של תגל.

לראות את התמונה הגדולה

סמ"ר כהן מסביר כי יש גורמים חיצוניים רבים שמשפיעים על תפקוד הפקח. "חוסר ריכוז של פקח בעמדה הוא מכשול", אמר כהן. "לפקח צריכה להיות חלוקת קשב, זיכרון וידע עיוני רב, ראייה רחבה ויכולת לצייר את התמונה הגדולה כדי להבטיח את ביטחון הטייסים".

"לא משנה באיזה שלב נמצא התהליך, החשש העיקרי הוא בעיות שיובילו לתאונה – התקרבות בין מטוסים, למשל, היא שלב אחד לפני ההתנגשות", ממשיך כהן. "זה נראה פשוט, אבל צריך להתאים את המטוס למסלול כשיר, לדעת את היכולות של המטוס, לבחור מי ינחת ראשון ומי שני, לסנכרן מספר פרמטרים עד לרגע הנחיתה כמו מהירות המטוס, יכולת התמרון שלו, נהלים והפרדות בין המטוסים מבחינת גבהים שונים".

"מדובר בתפקיד עם המון אחריות", מסכם רס"ן ועקנין את התקפיד. "המטרה היא שפקח הטיסה לא יהיה כמו בובה שאומרת לטייסים 'תיכנסו תיכנסו', אלא שיהיה שקול ומחושב – שמסוגל לקבל החלטות בלחץ ובמהירות – החלטות שמצילות חיי אדם".

כתבות קודמות בסדרת "מאחורי הקלעים"

מאחורי הקלעים" - סדרת כתבות המציגה את שגרת היומיום של התפקידים האפורים בצה"ל. מדי שבוע יביא הכתב הצבאי שלנו, אמיר בוחבוט, את סיפורם של החיילים שתפקידיהם לא זוכים לתהילה או הכרה, אבל הם חשובים ובהרבה מקרים גם מצילי חיים.

- פרק ראשון: הצוותים שמחלצים את הטייסים מהאש
- פרק שני: מש"ק הדת הגדיל ראש
- פרק שלישי: מש"קית העלייה
- פרק רביעי: אנשי האופטיקה מאפסים כוונות
- פרק חמישי: החיילת ששומרת על זרם החשמל
- פרק שישי: התותחים האלה יודעים לירות
- פרק שביעי: חמ"ל על הזמן
- פרק שמיני: הגששים לא נחים בגבעת חלפון

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים