גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


מקח טעות

בבית הכנסת ידידיה בירושלים העלו על הדוכן מספר פתרונות יצירתיים-הלכתיים להמנעות מתלות מוחלטת בבית הדין במקרה של גרושים. ד"ר אביעד הכהן דיבר על "מקח טעות", הרב אוריאל פיקאר הציע לראות בנישואים אזרחיים חוזה מחייב הלכתית. חבל שהדיינים לא הגיעו לשמוע

רבקה לוביץ' | 16/11/2006 8:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בפאנל מרתק שהתקיים בביכ"נ ידידיה השבוע, העלו מספר מרצים (כולל אמתכם הנאמנה) הצעות לפתרונות יסוד לבעיית העגינות וסרבנות הגט.
 
המנחה, עו"ד סוזן וייס, פתחה את הערב באמירה פילוסופית שבדיאלוג המתקיים או לא מתקיים, בינינו לבין בית הדין, לכל אחד יש "נמען על" ו"נמען זוטר". הגם, לדעת ווייס, ש"הנמען הזוטר" שלנו הוא בית הדין, ו"נמען העל" שלנו הוא ההלכה, הקב"ה, המצפון או אולי העם, כפי הנראה  "נמען העל" של הדיינים הוא הרב אליישיב. ואנחנו? אפילו לא מגיעים לדרגת "נמען זוטר".  

לאחר שהושמע סיפורה האישי של העגונה מ' התייחס ד"ר אביעד הכהן לפתרון של "מקח טעות" שיש בו כדי להביא מזור לנשים רבות שיכולות לטעון שלו ידעו שהבעל יתעלל בהן כך לא היו נישאות לו מלכתחילה.

אני הסברתי את הצעתו של הרב ברויד, שיש בו "תנאי בנישואין", "מינוי שליח לגט" ו"הפקעה", והצגתי את השטר החדש של "מרכז צדק לנשים" המכונה: "שטר לנישואין בצדק ובמשפט" עליו ניתן לחתום בד בבד עם חתימה על הסכם קדם נישואין לפני החתונה. הבעתי תקווה שבשנים הקרובות יקבל הממסד את השטר הזה ויהיה מוכן לבטל קידושין במקרי הצורך.

הרב שרלו, הגיב בחריפות, כפי שניתן היה לצפות, אך הודה ששינה עמדה לפני מספר שנים. אם בעבר הוא חלק לחלוטין על עמדתו של הרב ריסקין המבקשת לקדם את הפתרון של "הפקעה", הרי שכיום הוא סבור שבית הדין צריך לשקול להפקיע את הנישואין במקרים יוצאי דופן, ועל בעל סרבן לדעת שבסוף הדרך מחכה האפשרות של הפקעת קידושיו.
 
חברי הפאנל למען מסורבות הגט
חברי הפאנל למען מסורבות הגט יח''צ
"דבק באשתו ולא באשת חברו"

את ההצגה "גנב" הרב ד"ר אריאל פיקאר ברעיון חדשני לפיו יש משמעות הלכתית-דתית גם לנישואין אזרחיים. פיקאר מסתמך, בין השאר, על פס"ד של הרב דייכובסקי, שפורסם בגליון 5 של כתב העת "הדין והדיין", בו הוא מסביר מהו הדין העברי לגבי נישואים אזרחיים: על פי הרב דייכובסקי לשיטתו של הרוגוצ'ובר טעות היא לחשוב שאין שום משמעות דתית או מעמד לנישואים אזרחיים, שהרי גם בבן נוח ישנו איסור ניאוף משום "ודבק באשתו ולא באשת חברו", ובני זוג הנישאים כך צריכים לקיים טקס גירושין כדי להפרד זה מזה.

אלא שכדברי הרב דייכובסקי: "לגבי בני זוג שאין חלים עליהם דיני הקידושין, והם נשואים כדינם של בני נח, יכולים הם להתגרש זה מזה ללא כל עילת גירושין". אם כך, לדעתו של פיקאר, יש מקום לאנשים דתיים הרוצים להמנע מבעיית הסרבנות, העיגון והרעיון של "קנין בקידושין"

– לערוך גם הם נישואים אזרחיים.

יש מי שרואה בפתרון של נישואים אזרחיים פתרון קיצוני יותר, משום שאין כאן בכלל קידושין. אחרים יאמרו ש"נישואין על תנאי" הוא פתרון קיצוני יותר משום שמי שאינו מקבל את הפתרון הזה ימשיך לראות את האשה שנפרדה בדרך זו מבעלה כנשואה, ואת ילדיה הבאים כממזרים. 

כולם הביעו צער על כך שכנס הדיינים הבנילאומי בוטל. יש מי שסבור שהכנס בוטל בגלל פעילותם של ארגוני הנשים. אני לא יודעת אם זה נכון, אבל אין לי ספק שהכנס בכלל לא היה קם אילולא ארגוני הנשים ושאר פעילים למען עגונות. ואיני יודעת מה מעציב יותר העובדה שכנס כל כך חשוב מתבטל בגלל הנשים או העובדה שהוא תוכנן רק בגלל הנשים.

את "הדין והדיין" ניתן להשיג במרכז רקמן בטלפון: 03-5318895. המאמר של הרב ד"ר אריאל פיקאר עתיד לראות אור בקרוב.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
  • עוד ב''מסורבת 2''

כותרות קודמות
כותרות נוספות
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים