יום שני, יוני 9, 2025 | י״ג בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי מגזין דיוקן

הגרפיקאי המיתולוגי של דפוס בארי חזר אל מכונות הדפוס

יגאל זורע הוא מראשוני הילדים שנולדו בבארי, ומחלוצי הגרפיקאים בבית הדפוס שהפך לסמל. ממקום מושבו הזמני, הוא ממשיך עכשיו לעשות למען ביתו החרב את מה שהוא יודע הכי טוב: לעצב מציאוּת אסתטית יותר, גם אם עדיין מלאה בעצב

מאת  רועי קדם
ט׳ בכסלו ה׳תשפ״ד (22/11/2023 17:05)

צילום: משה מילנר - לע"מ

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

באחד מחדרי בית המלון בעין־גדי שחלק מחברי קהילת בארי מתגוררים בו היום מונח מחשב המקינטוש של המעצב המיתולוגי של "דפוס בארי", יגאל זורע. יגאל – הוא מעדיף שנקרא לו כך, בשמו הפרטי – הוא מבניו הראשונים של הקיבוץ. עכשיו הוא בעין־גדי עם המשפחה, ועם הקהילה שמנסה לאסוף את הרסיסים מאז השבת השחורה והמתקפה הרצחנית של חמאס. אנחנו מנסים כמה פעמים לקבוע זמן לשיחה, אבל לוח הזמנים שלו לא קבוע. הוא משתנה שוב ושוב – בגלל הלוויות החברים למשק, שבני הקהילה נאספים אליהן שוב ושוב, ובגלל ניסיונות השיקום של היחידים והקהילה.

"כרגע גייסתי את עצמי להיות הגרפיקאי שמאחורי הקלעים", הוא מספר. "העבודה במקינטוש בחדר הקטן והנחמד שקיבלנו בעין־גדי עוזרת לי כי היא תרומה מסוימת לחבר'ה של בארי וגם לדפוס. אבל היא גם סוג של תרפיה – ריפוי באמצעות יצירה. טוב לדעת שיש מי שצופה בגרפיקות, זה מעודד ומחזק. וזה גם מסייע לדפוס בארי, לפחות מבחינה ויזואלית. החבר'ה הצעירים שכבר נוסעים לעבודה של ממש בדפוס עושים הרבה יותר ממני".

שלטי ישראל – יסודות וכלונסאות. הראל/יגאל. בארי 1988 . לוחות והדפסה: דפוס בארי

כשאני מבקש ממנו לראות אחת מהעבודות שלו מהימים האלה, הוא מציג את הדבר האחרון שיצר: על רקע לבן מופיע כיתוב בשחור I LOVE BEERI, בעיצוב ובפונט המוכר של I❤NY: לוגו ותיק ומוכר שקיבל לאורך השנים עשרות פרפרזות וגרסאות, אלא שהפעם הלב האדום, החי והפועם, הוחלף באימוג'י הלב המשתקם שלראשו מלופפת תחבושת לבנה, המעידה על השבר ועל הפצע המדמם המבקש עכשיו לנסות להירפא.

הילד ה־16

תחנות חייו של המעצב יגאל זורע כמו שזורות בנקודות הציון הלאומיות. קווים רבים נמתחים בין עבודותיו למציאות הישראלית – קווי אורך שעוברים דרך עשרות שנות יצירה וקווי רוחב שמחברים בין נושאים ודימויים בימי שלום ובימי מלחמה. ובמקום שהקווים נפגשים בו צצות נקודות משיקות צפופות המציינות רגעים קטנים בסיפור כולו.

כשהוא נשאל על תפקידה של אמנות בזמן מלחמה, יגאל משיב שזו שאלה קשה. "האמנות החזותית מנגישה מושגים ורגשות בצורה ויזואלית ונותנת ביטוי אישי ליוצר. תקשורת חזותית, להבדיל מאמנות נטו, צריכה להצליח להתחבר לקהלים שהיא מופנית אליהם

הוא נולד ב־1948, חודשים ספורים לאחר הקמת המדינה. אמו הייתה בין ארבע הנשים בקבוצה המקורית שהקימה את בארי ב־1946, ועלתה להתיישבות בנחביר, מקומו הישן של בארי, קרוב יותר לגבול הרצועה, במוצאי יום כיפור תש"ז. כשפרצה מלחמת העצמאות אביו ושאר הגברים נשארו להילחם בנגב המערבי והנשים הצפינו לגדרה, שם הוא נולד, בבית היולדות ברחובות. עם שוך הקרבות התאחדו הוא ואמו עם אביו בבארי. "הייתי בקבוצת הילדים הראשונה של בארי. אני מגדיר את עצמי בתור 'הילד ה־16', אבל ייתכן שהייתי גם מספר 17 או 15. ההורים גרו אז באוהלים והילדים באחד מבתי האבן היחידים בקיבוץ. היינו ילדי טבע, הרבינו להסתובב בקיבוץ שנקרא 'מחנה', וגם בשדות ובוואדיות".

כשאנשי בארי החלו לבנות את מפעליו ולעסוק בחקלאות, לאביו של יגאל היה רעיון לאפיק חלוצי אחר שיהיה אפשר לזרוע באדמת הנגב. "לסבא שלי, לוי זורע (זרודינסקי) היה בית דפוס בחיפה, ואבי פנה אליו ושאל אם זה רעיון טוב להקים דפוס בנגב. סבא מיד השיב בחיוב ואמר שהוא גם מוכן לעזור".

אזור בארי – העיתון המקומי של בארי "כאן" – יגאל זורע

סבא לוי נולד בעיירה קטנה מדרום לקייב שהייתה אז חלק מרוסיה הצארית, ולמד בנעוריו בחדר. את השכלתו המקצועית רכש באודסה. הוא עלה ארצה עם סבתו בלה ושני ילדיה, והחל לעבוד בעיתון "הפועל הצעיר". בהמשך עבר לחיפה ופתח יחד עם בן דודו בית דפוס קטן, דפוס "אמנות". "הדפוס עלה ופרח, וסבא, שהיה איש מקצוע, איש מסחר ויזם בלתי נלאה, על פי המושגים של הימים ההם, ראה ברכה בעמלו".

עשרות שנים לאחר מכן ו־180 קילומטר דרומה משם הוקם בית הדפוס של בארי, שבימיו הראשונים, כך מספר יגאל באחת מרשומותיו, היה "לא יותר מבית אבן נטוש ובו מכונת דפוס בלט אחת, סדרייה שאותיות העופרת שלה נרכשו במחיר מציאה וכריכייה צנועה". הילד הצעיר יגאל, דור שלישי לבעלי המלאכה, עבד בילדותו ובנעוריו מדי שבוע באיסוף ניירות ובסידור אותיות עופרת בבית הדפוס שהחל להדפיס הכול מהכול. סריקה קצרה של ארכיון עבודות הדפוס חושפת פיסות היסטוריה שהן אוצרות גרפיים של ממש.

מלחמות ישראל. סקיצה יגאל זורע

למשל, בית הדפוס הדפיס את פקודות היום הצבאיות משנת 1956 שפורסמו במהלך מבצע קדש, שכונו "דף קרבי" – מכתבו של מפקד החטיבה אל חייליו העומדים להיכנס בשערי עזה. הכותרת בדף קרבי מספר 2 הייתה: "הרוצה לשלום ייכון למלחמה", מילים שהיום נדמות רלוונטיות מתמיד. הדפים הקרביים המצהיבים ממערכת סיני כתבו גרסה צבאית ראשונית של ההיסטוריה: בדף הקרבי מספר 3 נכתב כי "הצבא המצרי התמוטט", והדף שלאחריו, מספר 4, הכריז: "הצבא המצרי ברצועת עזה בפני כניעה מוחלטת". ״הדף הקרבי של צה״ל מימי מלחמת סיני בשנת 1956, ושנים אחר כך גם במלחמת ששת הימים, סודר בעופרת בידי בני הדור של אבא שלי. אני כחובב נוסטלגיה השתמשתי בדוגמאות האלה בעיקר כדי להפגין נחישות וכוח הישרדות", הוא מתאר.

כשהגיע זמנו התגייס יגאל לצה"ל, לחם בשריון, ועם שחרורו חזר לבארי. גם כאן הצטלבו תחנות חייו עם קורות האומה. זמן קצר לאחר שפשט את מדיו נקלעה ישראל למתקפת הפתע שהחלה את מלחמת יום הכיפורים, שקווים רבים נמתחים אליה מימינו אנו. הוא גויס שוב, הפעם במילואים, ללחום בחזית הדרום, ומצא את עצמו בלחימה בסיני כמפקד מחלקת טנקים. בליל 18 באוקטובר הוא צלח את תעלת סואץ כשהוא בטנק השלישי בשיירה שנכנסה לעומק השטח המצרי, למה שכונה "אפריקה". בנקודה הזו הם ספגו ארטילריה מצרית כבדה בשעה שניסו לתפוס עמדות בשטח.

כשיגאל אומר "קרטוגרפיקה" הוא למעשה מחבר שני מושגים. האחד הוא קרטוגרפיה, תורת היצירה של מפות גיאוגרפיות, שכוללת את התהליך כולו, מכתיבת המפות דרך עיצובן ועד הדפסתן, והאחר הוא גרפיקה. למעשה הוא משתמש בתורת היצירה של המפות ובחוקיות שלהן כבסיס ויזואלי להצגת רעיון גרפי נוסף

גם בהיותו חייל, שורשיו נותרו נטועים עמוק במרחב החזותי. הרשמים שלו מהמלחמה ההיא לפני חמישים שנה עובדו לאחר כמה שנים לתוצר גרפי. מושגים נטולי ממד חזותי כמו "שרשרת הפיקוד" תורגמו על ידו לדימוי מפורט המציג את כלל הדמויות ובעלי התפקידים של אז, מהבכיר ביותר ועד לחייל בשטח: מנשיא ארצות הברית ריצ'רד ניקסון וראש הממשלה גולדה מאיר ושר הביטחון משה דיין, דרך הרמטכ"ל, אלוף הפיקוד, מפקד החטיבה, מפקד הגדוד, מפקד המחלקה (יגאל עצמו), ועד לתפקיד הנהג בטנק. במבט על השרשרת הזו מראה יגאל באמצעות הגרפיקה את הפקודה המבצעית יורדת בכבדותה ואיטיותה מדרג מקבלי ההחלטות עד שהיא צונחת בשטח, על משטח הפלדה הצה"לי, ומתבצעת בפועל בידי החייל שבטנק. היא גם מציבה ביקורת מסוימת, בעיקר בהצבתם של נשיא ארצות הברית ומזכיר המדינה האמריקני מעל לראש ממשלת ישראל גולדה מאיר.

העיסוק הנרחב שלו במלחמה ההיא והדימויים החזותיים שיצר בעקבותיה, מתחבר באופן מצמרר לסוגיות שאנחנו עוסקים בהן היום, בישראל של אחרי 7 באוקטובר. "אני כל הזמן משווה בליבי את המלחמה שלנו היום למלחמת יום כיפור, שבאופן סוריאליסטי המלחמה הנוכחית התחילה בדיוק כשציינו חמישים שנה לפריצתה. כל הזמן אני חושב ואומר: האסון של יום כיפור, כולל ההפתעה, המחדל והתוצאות הנוראיות, כמעט מתגמד לעומת אסון השבת השחורה ב־7 באוקטובר".

שרשרת הפיקוד. בלוג "קווים ונקודות" – יגאל זורע.

כשהסתיימה מלחמת יום כיפור הוא חזר לקיבוץ ונקרא אל מנהל הדפוס. "הוא אמר לי שרוצים לשדרג את מערך הדפוס ולהקים מחלקה גרפית שתכין לוחות למכונות החדשות שנרכשו. קראו לזה אז 'צילומונטז׳״. כשקיבל על עצמו את המשימה החלוצית שם פעמיו לירושלים, היישר למחלקה לעיצוב גרפי בבצלאל – מעוז לימודי העיצוב בישראל. "היו לי מורים מצוינים: אשר אורון, דוד טרטקובר, ירום ורדימון, שמעון זנדהאוז, אבי אייזנשטיין ועוד". בבצלאל ניכרו יכולותיו והיכרותו המוקדמת עם הדפוס ועם הטיפוגרפיה העברית שזרמה בעורקיו מילדותו. "הייתי בין התלמידים שידעו והכירו את צורת האותיות העבריות, כי עבדתי בסדרייה של הדפוס. הכרתי את אותיות העופרת של הגופנים: פרנקריהל, הצבי, חיים, אהרוני, מרים, נרקיס".

כששב לקיבוץ, הפעם עם הכשרה מקצועית רשמית, הוקמה מחלקת הגרפיקה שעתידה לשרטט את האלמנטים הוויזואליים באחד מבתי הדפוס המובילים בארץ. הם היו הראשונים לרכוש מכונות חדשניות, לעבור משיטות ישנות לשיטות מתקדמות, ולשאת את דגל החדשנות – שגם אותו, סביר להניח, הדפיסו בעצמם. אין כמעט מוצר מודפס שתוכלו לחשוב עליו שלא עבר דרך לוחות הצבע של הדפוס בבארי. אפילו המוצרים שנחשבים "שקופים", כמו המחאות, מסמכים רשמיים ואפילו רישיונות נהיגה.

מושגים נטולי ממד חזותי כמו "שרשרת הפיקוד" תורגמו על ידו לדימוי מפורט. הוא מחבר באמצעות הגרפיקה את הפקודה המבצעית שיורדת בכבדותה מדרג מקבלי ההחלטות עד שהיא צונחת בשטח, על משטח הפלדה הצה"לי, ומתבצעת בפועל בידי החייל שבטנק

שלושה מכתשים, כנרת אחת

כמו שמכבשי הדפוס הרועשים בבארי לא פסקו מעבודה, כך גם גלגלי היצירה במוחותיהם של יגאל וחבריו המעצבים, שהעניקו דרור להגותם הגרפית בפרויקטים נוספים. באישורם של מנהלי הדפוס, יחד עם הראל יצחקי ואביב הברון, החל יגאל להוציא עיתון מקומי שנקרא "תוספתן". בשנים לאחר מכן קיבל אישור מיוחד יחד עם יצחקי להשתמש במכשור הדפוס ולעסוק מחוץ לשעות העבודה על מיזם ייחודי: יחד הם עיצבו והדפיסו גלויות ופוסטרים בסדרה שקיבלה את השם "יסודות וכלונסאות". כשאני שואל אותו כיצד היה מגדיר את הפרויקט, הוא מתאר אותו כ"סדרה שעוסקת במיפוי של מושגים ומקומות ישראליים מזווית אישית. חלק מהגלויות והפוסטרים נמכרו והם אלה שכיסו את הוצאות הדפוס". כשיגאל מדבר על "זווית אישית" הוא מתכוון לנקודת המבט הגרפית שמשתמשת בצורות פשוטות, בקווים, בגרפים ובמילים כדי לומר דברים פשוטים על המציאות המורכבת. "באופן כללי בתהליך היצירה היו הרבה מחשבות על הישראליות ועל האנושות בכלל, כולל גם על מה שקורה בקיבוץ".

כשרואים את עבודותיו מבינים מדוע הוא בחר להשתמש דווקא במושג "מיפוי". לא מעט מהן קשורות לזמן ולמקום ומוצגות על גבי גרפים או נקודות במרחב. סדרה אחת הוקדשה לערים בישראל וכללה דימויים הקשורים לכל עיר, עם אמירה חברתית או תרבותית כזו או אחרת הקשורה למאפיינים שלה. תל־אביב מוצבת במרכז הכיכר כשארבעה צירים מובילים אליה. טבריה אוצרת בתוכה את ימת המים המתוקים הקטנה ואנשיה עולים על אונייה מצד אחד ויורדים מן הצד השני. ירושלים שניצבת על ראש ההר וההגעה אליה מפותלת וקשה, דורשת הבקעה של חומות ושערים, כשבפסגה ניצבות חומות העיר העתיקה ומגדל דוד עם הכותרת "בנייני האומה". "בעבודות שלנו ניסינו לתת זווית אישית־ישראלית למקומות, חוויות ומושגים של החברה הישראלית. הכול מנקודת מבטו של יישוב הנמצא מחוץ לחוויה התל־אביבית והירושלמית. ולא מעט אנשים התחברו לאלמנטים הוויזואליים האלה".

להפגין נחישות וכוח השרדות. החבר מושקה בבית הדפוס, שנות ה-50. צילום: באדיבות ארכיון קיבוץ בארי

גרפים משרתים אותנו ככלי להעברת והנגשת מידע ונתונים. אתה משלב בתוצרים הגרפיים שלך לא מעט מהם. אפשר לומר שאתה מכניס בפורמט אפור אמירה מעניינת וצבעונית.

"זה אגף צדדי בעבודות הגרפיות שלי. תמיד נראה לי שהגרפים מאפשרים הטיה של הנושא ועיוות של המציאות. לכן עסקתי בזה וגם בנושא המפות, במדור שקראתי לו בבלוג 'קרטוגרפיקה'״.

כשיגאל אומר "קרטוגרפיקה" הוא למעשה מחבר שני מושגים. האחד הוא קרטוגרפיה, תורת היצירה של מפות גיאוגרפיות, שכוללת את התהליך כולו, מכתיבת המפות דרך עיצובן ועד הדפסתן, והאחר הוא גרפיקה. למעשה הוא משתמש בתורת היצירה של המפות ובחוקיות שלהן כבסיס ויזואלי להצגת רעיון גרפי נוסף.

דף קרבי – הודפס בדפוס בארי, מבצע קדש 195

בגלויה אחת שיצר מתנוססת הכותרת "אין בעיות", ובמרכז הגלויה ניצב איור של אולר שכל פונקציות הסכינים שלו פתוחות בזוויות שונות. בשני פוסטרים אחרים מתוארים "הקפת התבור" ו"צליחת הכנרת" כשתי צורות המשלימות זו את זו: ההר והימה – הטיפוס במעלה ההר והצלילה למעמקי הכנרת. בגלויה אחרת מוצג שלט דרכים המציג את הגבהים של כל יישוב. בצירופו של ים המלח השוכן כ־400 מטרים מתחת לפני הים, נוצר תרגיל חשבוני. בגלויה אחרת על שלושת מכתשי הנגב מוצגים המכתש הקטן, הגדול ורמון בשלושה גלילים בעלי מידות M, S ו־L.

בדימויים שלך אפשר לזהות גם מעין "קריצה" – כלומר איזו נקודה מפתיעה ומעניינת על המציאות שנותנת לכל הדימוי טוויסט. איך עושים את זה גם בנושאים מורכבים?

"אין לי ממש הסבר לזה", הוא מודה. "והאמת היא שגם קשה לי להעיד על עצמי כעל בעל חוש הומור. אבל אחרים אומרים שזה חלק מהאופי שלי, לחפש גם את הנקודה המשעשעת בכל סיטואציה. מה שקשה, או אולי בלתי אפשרי בימים אלה".

הילד הצעיר יגאל, דור שלישי לבעלי המלאכה, עבד בילדותו ובנעוריו מדי שבוע באיסוף ניירות ובסידור אותיות עופרת בבית הדפוס שהחל להדפיס הכול מהכול. סריקה קצרה של ארכיון עבודות הדפוס חושפת פיסות היסטוריה שהן אוצרות גרפיים של ממש

בין הסקיצות שלא הודפסו אפשר למצוא פוסטר שכותרתו "מלחמות ישראל", והוא על פי כותרת המשנה "תרשימים תמציתיים מסכמים של עיקרי המהלכים במלחמות ישראל בימים ההם בזמן הזה". סקירת המלחמות מומחשת בשלושה ריבועי צבע הסוגרים על תא שטח אמצעי: החזית המזרחית, מצרים והים התיכון, כשבמרכז ישראל. כל מלחמה או מבצע מתוארים שם באמצעות חיצים וגדלים בהתאם למהלכי המלחמה. אני שואל אותו על תפקידה של האמנות בזמן מלחמה. "זו שאלה קשה שאין לי עליה תשובה מלאה", הוא אומר. "האמנות החזותית מנגישה מושגים ורגשות בצורה ויזואלית ונותנת ביטוי אישי ליוצר. תקשורת חזותית, להבדיל מאמנות נטו, צריכה להצליח להתחבר לקהלים שהיא מופנית אליהם – לחברי הקיבוץ, לאנשים במדינה, לפעמים גם לילדים".

איך אתה רואה את מקום האמנות בימי המלחמה הקשה והוויזואלית הזו, כשאתה בעצמך בן המקום, חבר בקיבוץ שנפגע קשה כל כך?

"אני מגדיר את עצמי כ'פנסיונר' של הדפוס, שנרתם לבטא בצורה ויזואלית את התחושות האישיות וגם את ההרגשות של קהילה גדולה של 1,300 איש שנפל עליה האסון הגדול ביותר שקרה במדינת ישראל. בארי, הבית שלי במשך 75 שנה, הפך, בעל כורחו, לסמל האירוע".

לתגובות: dyokan@makorrishon.co.il

תגיות: אומנותדפוס בארייגאל זורעמלחמהעיצוב גרפי

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    שיבוץ החטופים בבתי החולים ואנשי הרפואה שילוו אותם: במשרד הבריאות נערכים

    הידיעה הבאה

    "תורם בכל מה שאפשר": סיפורו של אלון שמריז שנחטף מכפר-עזה

    כתבות קשורות

    מימין: שגיא ארד, ברוך כהן ואוהד דרזמן. צילום: יוסי אלוני

    "שאלו אותי אחרי הקרב אם חשבתי שננצח. עניתי שלא": הקיבוץ שבלם עשרות מחבלים

    רחלי מלק-בודה
    30-04-2025

    בקיבוץ מגן לא מרבים לדבר על מה שקרה ב־7 באוקטובר. לא מתוך בושה או טראומה, להפך: לא נעים להיות הקיבוץ...

    ענת וחגי אנגרסט וסא"ל במיל' ניר ישראלי. צילום: אביטל הירש

    קצין הנעדרים שמלווה את משפחת אנגרסט, מתכוון להמשיך עד לשובו של מתן

    מאיה פולק
    30-04-2025

    למשפחת אנגרסט יש סיבות טובות לכעוס על צה"ל מאז שהבן מתן יצא להגן על תושבי העוטף ונחטף לעזה. ובכל זאת,...

    אל"מ שמר רביב. צילום: יוסי אלוני

    "האזרחים יכולים להירגע, אני לא. גבול מצרים מדיר שינה מעיניי תמיד"

    ישי אלמקייס
    29-04-2025

    מפקד חטיבת פארן ממונה על הגבול הארוך המשתרע מנחל פארן בלב הנגב ועד כרם־שלום. על הגדר, אל"מ שמר רביב רואה...

    הידיעה הבאה
    "תורם בכל מה שאפשר": סיפורו של אלון שמריז שנחטף מכפר-עזה

    "תורם בכל מה שאפשר": סיפורו של אלון שמריז שנחטף מכפר-עזה

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD