יום שלישי, יוני 10, 2025 | י״ד בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי תרבות

בלי דרמה: הספר של מרסל פרוסט מלא פרופורציות בין פנים לחוץ

בכרך החמישי בסאגה "בעקבות הזמן האבוד", מרסל פרוסט מתמקד בנושא האהבה והקנאה הכרוכה בה. כתיבת זרם התודעה שלו מכילה ברקים פיוטיים שהם הרגעים שעבורם קיימת הספרות

מאת  עמיחי שלו
י״ז בתשרי ה׳תשפ״ג (12/10/2022 14:17)
בלי דרמה: הספר של מרסל פרוסט מלא פרופורציות בין פנים לחוץ

כתב כדי לזכור ולהיזכר. מרסל פרוסט, 1896. צילום: גטי אימג'ס

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל
"הכלואה" של מרסל פרוסט, שרואה עתה אור בעברית, הוא למעשה הכרך החמישי מתוך שבעה כרכים של מחזור "בעקבות הזמן האבוד" שפורסם ב־1925. בסך הכול מדובר ביצירה שאורכה 3,200 עמודים, ובאים ונכנסים בה יותר מאלפיים דמויות. מבחינה מהותית, כרך זה קשור יותר לכרך "אלברטין איננה" (שפורסם שנתיים אחריו ב־1925), אם כי כמו כל הכרכים אפשר לראות בו גם יחידה עצמאית. כך גם מבחינה ליניארית. כלומר, אפשר בהחלט להתחיל ממנו את כל הקריאה ביצירה, ואז לחזור לראשית. וכמו כל שאר הכרכים, גם לאחר שקוראים אותו קשה מאוד להגדיר על מה בדיוק היצירה, אף שלפרוסט נקשרו, במידה רבה של צדק, כתרים כמו "יוצר הבדיון הגדול ביותר במאה העשרים".

הכרכים הקדומים הוגדרו וכונסו רבות תחת הכותרת "הזיכרון" או "הזיכרון האנושי". כלומר, הזיכרון הוא למעשה הגיבור, הדמות הראשית; הוא יושב במושב הנהג של התודעה ושל הדובר ביצירה, שהוא פרוסט עצמו, שאומנם מבין כי הוא בהווה, אך כל העת מסיט את ההגה אל העבר הממשי והמדומה וכן אל העתיד, כי לכאורה כל שבריר של רגע מקודד בתוכו את כל הזמנים והאפשרויות.

כך הוא כותב למשל, בעמ' 144: "השכחה מאיינת חלק גדול מהדברים שאמרה באוזניי. לפי שהזיכרון אינו עותק של המאורעות השונים מחיינו, המונח לעינינו תמיד, הוא דומה יותר לריק, שלרגעים יאפשר לנו הדהוד עכשווי להציל, להחיות ממנו, זיכרונות מתים; אך יש עוד אלף עובדות פעוטות שלא טבעו בתוך המציאות המדומה של הזיכרון, ולעולם לא נוכל לשחזר ולתקף אותן".

במילים פשוטות, פרוסט כותב כדי לזכור ולהיזכר, בלי להבדיל בין עיקר וטפל, שימושי ולא שימושי, בעצם בלי להחיל על הטקסט כל חוש דרמטי. פרוסט לא עושה שום מניפולציה על הקורא. הוא לא יוצר מתח, בניגוד, למשל, לוויליאם פוקנר (שגם הוא משויך כמותו לז'אנר "זרם התודעה, כמו גם ג'יימס ג'ויס, סמואל בקט, וירג'יניה וולף ועוד), שהפרופורציות אצלו בין הפנים והחוץ כמעט תמיד היו חופפות.

עם זאת, חשוב לזכור – וזה גם אחד הקשיים לקרוא את פרוסט, כיום במיוחד – שזיכרון אינו צורה של תקשורת, אלא אינטראקציה אינטימית של אדם עם עצמו. הזיכרון הוא ישות סובייקטיבית במהותה. בתוך מסגרת ספרותית, זו בהחלט יכולה להיות ישות עוצמתית בעלת כוח דרמטי, כמו למשל ברומן "תחושה של סוף" מאת ג'וליאן בארנס, שבו הזיכרון הוא מה שנהוג לכנות "האירוע המכונן" – כוח הדחף של העלילה. אבל אצל פרוסט הוא כרוך במעשה הכתיבה עצמה. לזכור, להיזכר ולהזכיר, מתוך הבנה שהזיכרון מתעתע, אבל גם מתוך הבנה שאין בכלל קורא מהעבר השני, או שמא ישנו קורא אחד בלבד, והוא זה שמביט אליו מהראי.

האהבה מרוממת ומפרקת

אי אפשר לערער על הגאונות של פרוסט. הברק מכה אותך כל כמה עמודים, לפעמים פעמיים באותו עמוד. רגעים של פיוטיות וכישרון מותירים אותך פעור פה, ואתה אומר לעצמך שעבור רגעים אלו קיימת הספרות. מי שאוהב לסמן בעט בספריו, ימצא בסוף הקריאה את העותק מקושקש לעילא. עם זאת, אפשר לשים לב שבכרך זה פרוסט עוסק בתמות שהוא עוסק בהן גם בכרכים אחרים, כמו הזיכרון וההתנהגות האנושית, אך כאן מתחדד בעיקר עיסוקו בנושא האהבה והקנאה הכרוכה בה. זה בעצם כן השיגור של היצירה: אהבתו של מרסל לאלברטין וקנאתו האובססיבית.

"בהיעדר טיולים עם אלברטין, המקרים שנקרו לי בהרהורי לבדי, המציאו לי לעיתים נתחים קטנים מן הממשות, המושכים אליהם, כמגנט, מקצת לא נודע מאותו רגע הופך מכאיב. גם אם יחיה אדם תחת פעמון זכוכית, או כדומה לו, האסוציאציות, הזיכרונות, ממשיכים בנגינתם" (עמ' 26).

האהבה מגדירה ומבטלת אותו כאחד, מרוממת ומפרקת, מבריאה ומחליאה. הופכת אותו לעלה נידף, ליצור חסר חוליות. וכדרכו הוא טוטאלי בכל רגע. מצד הרגש, אין לו שום בעיה לפרט את עצמו ברגעיו המביכים ביותר בלי שום סינון. מאידך, מצד השכל, הוא מנסה כל העת להציב את הדברים בפרספקטיבה רעיונית רחבה יותר, לנסות להבין מה עובר עליו ולשייך אותו לקונטקסט נרחב יותר. כך הזיכרון מהווה לעיתים מעין כוכב שביט פסיכותרפויטי.

"באהבה, כמו בחיים הרגילים", הוא כותב למשל בעמ' 85, "אין לחשוש רק מן העתיד, אלא גם מן העבר המתמחש לדידנו לעיתים קרובות רק לאחר העתיד, ואיננו מדברים רק על העבר שאנו מתוודעים אליו לאחר מעשה, אלא על זה שנצרנו זה זמן בתוכנו, ואשר לפתע פתאום לומדים אנו לקרוא".

עוד דוגמה: "אתה חש כלפי אדם שמעשיו הם מושא קנאתך; אתה מרגיש שאילו מנה לך את כולם, אולי על נקלה היית מחלים מלאהוב. לשווא תוסווה הקנאה במיומנות בידי זה החווה אותה, היא תתגלה עד מהרה בידי זו המגרה אותה שתשכיל להשתמש בה בתורה. היא מנסה לרמות בקשר למה שמאמלל אותנו, והיא מוליכה שולל" (עמ' 61).

איך קוראים בפרוסט

לא פעם קשה להיסחף עם פרוסט באותה טוטאליות. יש תחושה שהולכים לאיבוד, שהוא תמיד מקדים אותך בכמה צעדים, שהוא רואה תמונה גדולה ועשירה יותר, שמי שכלוא כאן הוא בעצם הקורא. דווקא מקומות אלה הם רגעי האתגר שצריכים להזכיר מה בכל זאת משותף לכל סופרי זרם התודעה: אין כאן סיפור אלא כניסה אמיתית לתוך תודעתו של אדם אחר, על כל מופעיה הגדולים והעלובים, המרשימים והטריוויאליים. כך, כנראה, זה מרגיש מבפנים. מדי פעם אתה תוהה מהן בכלל הקואורדינטות של זמן ומקום; כלומר, היכן נמצאת באופן פיזי הדמות הדוברת? מהי בכלל הסיטואציה? האם ישנה פעולה ממשית כלשהי?

אלברטין יצאה להסתובב עם חברתה פרנסואז, ומרסל נתקף אימה וקנאות. מדי פעם ישנן תזכורות, כמו למשל "פרנסואז הביאה לי את הפיגרו", או "הבחנתי שהחלבנית הקטנה עדיין כאן". אך התזכורות הללו עלולות גם לבלבל. אם פרנסואז מסתובבת עם אלברטין היא מן הסתם אינה יכולה להביא לו את העיתון, אלא אם כן נתנה לו אותו לפני כן, או אז נשאלת השאלה מדוע בכלל האזכור חשוב, הרי לעיתון אין שום משמעות המשכית. לכן, במובן מה, וכדי לא להסתבך, כדי לקרוא את פרוסט צריך להצטייד קודם בנקודת הסתכלות אחרת. על הספרות ועל פעולת הקריאה בכלל.

הרי ברור לכל בר דעת שבכל כרך (וכרך זה כאמור אינו יוצא מן הכלל) ישנם לא מעט רגעים המאתגרים את מערכת העצבים ההיקפית ואת הקשב: תיאורים משמימים, כמו על אודות אוצר המילים של מרת דה־גרמנט או טעמם של מרסל ואלברטין בכל הנוגע לגלידות. תיאורים שגורמים לך לחשוב שמדובר בדמויות המשמימות ביותר שעולם הספרות ידע, או במילותיו של פרוסט עצמו: "זה מעניין, אבל, בוא נגיד, כמו נכתב בשתי ידיים שמאליות". זה אכן טפל, ארוך לעילא, משמים ומלא פרטים טריוויאליים חסרי רלוונטיות. כך גם דמותו של מרסל עצמו.

לצד הפיוטיות והתבונה ויכולת המבע וההתבוננות, יש בכתיבתו לא מעט רגעים של אינפנטיליות רגשית לא מודעת לעצמה, שגורמת לך לתהות אם לא מדובר בעצם בילד שלא יודע דבר על הקיום, אך פוסק ביהירות הגדרות מכאן ומכאן על העולם ועל בני האדם. במילים אחרות, לקרוא את פרוסט זה כמו לכרות ברית שאומרת כך: אצלח את הרגעים הללו, כי על כל שני עמודים של תיאור דמות לא חשובה כמו מורל, יבוא רגע מפצה ומענג שכמו ישכיח אותו וירומם את כל ההוויה. רוצה לומר, קריאה ביצירתו של פרוסט היא משוואה של מינונים, ציפיות ופרופורציות. והיא אינה דומה לשום דבר אחר.

הכלואה: בעקבות הזמן האבוד

מרסל פרוסט

מצרפתית: הלית ישורון

הספרייה החדשה, 2022, 416 עמ'

תגיות: ביקורתהכלואהמרסל פרוסטספרות

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    "כששידרתי בימי הקורונה מהבית, צופים ניסו לנתח מה הספרים אומרים עליי"

    הידיעה הבאה

    בין המדפים: מסע בין סידורי תפילה

    כתבות קשורות

    נתב"ג. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

    היורדים מהארץ לא מפסיקים להתעסק בה

    רחלי מלק-בודה
    03-05-2025

    בתוך הכאוס הישראלי מסתתר איזשהו סדר עמוק ומסונכרן. אפילו מי שעוזב את הארץ פיזית מתקשה להתנתק ממנו

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    ריקוד המכונה: השפעת הבינה המלאכותית על עולם המוזיקה

    שרול גוטמן
    01-05-2025

    מתהליך יצירה שמתחיל מבטן, רגש ונשמה למערכת של הנחיות, קונספטים ופירוט טכני. עידן ה–AI במוזיקה

    הידיעה הבאה
    דורשים תשובות: דם חרדי אינו הפקר

    דורשים תשובות: דם חרדי אינו הפקר

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD