יום שני, יוני 9, 2025 | י״ג בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי תרבות

מיתוס שלטון החוק: בעקבות מערכת המשפט בגרמניה הנאצית

הספר שנכתב בזמן אמת מתוך הרייך השלישי מציג את השימוש העקום של בתי המשפט בתיאוריה של משפט טבעי, ומצביע על הסיכון שבהסתמכות־יתר על עקרונות יסוד בלתי כתובים

מאת  פרופ' ברק מדינה
א׳ באדר ה׳תש״פ (26/02/2020 20:40)
מיתוס שלטון החוק: בעקבות מערכת המשפט בגרמניה הנאצית

השלטון שמר בידיו את האפשרות להגבלת חירויות כל אימת שירצה. עו"ד אליזבת' שרלוט (לילו) גלודן, שהיא ומשפחתה הסתירו בביתם יהודים ולאחר מכן את אחד המעורבים בניסיון ההתנקשות בהיטלר, בפני בית משפט בברלין, 1944. צילום: גטי אימג'ס

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

חלוקה בסיסית בעולם המשפט היא בין "פוזיטיביזם" ל"משפט טבעי". התפיסה הראשונה מחייבת הפרדה בין המשפט למוסר, כך שגם אם החוק סותר נורמות מוסריות הוא תקף ומחייב. לפי גישת המשפט הטבעי, מקור התוקף של הנורמות המשפטיות הוא המוסר, ולכן חוק או מעשה שלטוני שאינם עולים בקנה אחד עם המוסר אינם תקפים, ובית המשפט מוסמך להכריז על בטלותם.

מקובל לסבור שתקופת המשטר הנאצי הדגימה את חולשת הגישה הראשונה, שכן בתי המשפט בגרמניה בחרו לאכוף את החוקים הגזעניים והדכאניים מתוך מחויבות לפוזיטיביזם, ותגובת הנגד לכך היא התחזקותן, לאחר המלחמה, של תיאוריות של משפט טבעי, שנועדו להחזיר את הערכים למשפט. ספרו של ארנסט פרנקל, "המדינה הדו־ערכית", מערער את המוסכמה הזו.

השלטון שמר בידיו את האפשרות להגבלת חירויות כל אימת שירצה. עו"ד אליזבת' שרלוט (לילו) גלודן, שהיא ומשפחתה הסתירו בביתם יהודים ולאחר מכן את אחד המעורבים בניסיון ההתנקשות בהיטלר, בפני בית משפט בברלין, 1944. צילום: גטי אימג'ס

הספר, שנכתב בגרמניה ב־1938 ופורסם בארה"ב ב־1941, אחרי שהמחבר נמלט מגרמניה, מצביע על־כך שהמאפיין העיקרי של פסיקת בתי המשפט בגרמניה בשנות השלושים הוא דווקא זניחה של התפיסה הפוזיטיביסטית ושל עקרון שלטון החוק, לטובת גרסה מעוותת של משפט טבעי. בלשונו, "הנציונל סוציאליזם מבקש להחליף את שלטון החוק הניטרלי מבחינה אתית במערכת אתיקה המבטלת את המשפט" (עמ' 98).

ספרו של פרנקל מרתק, והקריאה בו מומלצת גם למי שעיסוקם אינו תיאוריה משפטית. הדברים נכתבו בזמן אמת, מתוך גרמניה עצמה – בטרם החל השלטון הנאצי בהשמדת היהודים – תוך הבאת דוגמאות מעשרות הכרעות שיפוטיות וציטוטים של פרופסורים שסיפקו הצדקה תיאורטית לתורת המשפט הנאצית. זהו ספר שהתמונה העיקרית שעולה ממנו היא ויתור מוחלט של בתי המשפט בגרמניה על עקרון שלטון החוק. לא אכיפה דווקנית של חוקים פסולים מוסרית, אלא בדיוק להפך – התעלמות גורפת מן החוקה הליברלית שנותרה להלכה על כנה, באמצעות שימוש עקום בתיאוריה של משפט טבעי, שהמוסר הוחלף בה ב"משפט הטבע" בדבר עליונות גזעית.

הכול פוליטי

נקודת ההתחלה המשפטית היא הצו לשעת חירום מ־28 בפברואר 1933, שפרסם היטלר יום לאחר שרֵפת הרייכסטג. בצו נקבע שממשלת הרייך רשאית לפעול כראות עיניה, ללא צורך בהסמכה בחוק, לשם הגנה על ביטחון הציבור והסדר הציבורי, תוך השעיה של הגנות שנקבעו בחוקה על זכויות האדם. התוצאה הייתה הוצאה של "המרחב הפוליטי של החיים הציבוריים" מתחום השיפוט של החוק. כלומר, כל דבר שיש בו יסוד פוליטי, תוך הכרה בכך שמי שמוסמך בלעדית לקבוע מה פוליטי ומה פרטי הוא הממשלה עצמה. באחד המקרים קבע בית־המשפט כי "במאבק לשימור הקיום העצמי שמנהל העם הגרמני, אין עוד היבטים לא־פוליטיים של החיים" (עמ' 96). התוצאה הייתה שהסדירות של פעולות הממשלה הפכה עניין אמפירי אך לא נורמטיבי: "אין כללים משפטיים המנחים את המרחב הפוליטי" (עמ' 55). בהתאם לכך נשללה, מכוח החלטה שיפוטית, הסמכות להחיל ביקורת שיפוטית על קיומה של סמכות לפעול ועל אופן הפעלת שיקול הדעת. זוהי מה שפרנקל מכנה "מדינת הפררוגטיבה" (ובמינוח היפה שהציע יצחק אנגלרד, "מדינת הוראות השעה").

גישה זו, של השעיית שלטון החוק, התבססה של שני יסודות. האחד, כפירה עמוקה בעקרון שלטון החוק ובמוסד המשפט. לפי תורת המשפט הנאצית, הממשלה "מייצגת משפט מהותי והיא יכולה לוותר משום כך על המשפט הפורמלי" (עמ' 98). היטלר, בנאומו ברייכסטג ב־1937, קבע שהטעות היסודית של המשטר הקודם היא ההנחה ש"לחוק כשלעצמו יש איזשהו ערך סגולי ושתפקידו העיקרי של החוק הוא הגנת הפרט" (עמ' 158). זו אמירה שעולה בקנה אחד עם הסברה שמנקודת מבט ליברלית, לחוק אכן יש ערך סגולי.

יש כאן למעשה הד למה שלון פולר כינה, כעשרים שנים מאוחר יותר, "המוסריות הפנימית של המשפט", שעיקרו הדרישה שהנורמות המשפטיות יהיו ברורות, יוחלו באופן שוויוני, לא יוחלו למפרע, יחייבו גם את מי שיצר אותן ועוד. הדרישות הפורמליות של שלטון החוק, שהן לכאורה ניטרליות מבחינה מוסרית, מבטיחות דבקות מינימלית מסוימת בעקרונות בדבר שוויון והגינות. הוויתור על שלטון החוק, על ביקורת שיפוטית ועל הדרישה מן השלטון להצדיק את מעשיו במונחים רציונליים נבע מכך שהשיטה הנאצית לא קיימה אפילו דרישות מינימליות אלה של מוסר.

לכך נוסף ממד אחר. כאמור, בתי המשפט בגרמניה לא הסתפקו בזניחת עקרון שלטון החוק, אלא התיימרו להצדיק זאת במונחים של משפט טבעי. לפי גישה זו, השעיית החוק נבעה מכך שלא עלה בקנה אחד עם עקרונות היסוד של המשטר. במקרים מסוימים, הדבר נעשה בהתבסס על הוראות כלליות בחקיקה האזרחית, כמו הדרישה לנהוג בתום לב ובסבירות. דוגמה לכך היא למשל הפסיקה הבאה, שניתנה ב־1938, שלושה ימים לפני ליל הבדולח, הכרעה שיפוטית שמדהימה בבוטות שלה: "הדעה שכל פעולה בודדת נגד יהודים טעונה הוראה ממשלתית פרטנית אינה נכונה. אילו זה היה המצב, הפירוש של החוק לרעת היהודי לא היה קביל, והיהודי היה נהנה מהגנת החוק. ברור שזה אינו הגיוני" (עמ' 144). במקרים אחרים לא היסס בית המשפט להכריז על בטלות הוראות בחוקה שלא עלו בקנה אחד עם האידיאולוגיה השלטת. למשל, במקרה אחד בית המשפט קבע ללא כחל וסרק כך: "סעיף 129 של חוקת ויימאר מקנה לעובד בשירות המדינה זכות לעיין בתיק הרשמי שלו. הוראה זו סותרת את התפיסה הנאצית בדבר הקשר שבין עובד מדינה לבין המדינה, ולפיכך, ללא חקיקה מיוחדת, היא אינה בתוקף עוד".

שתי רשויות

יש כמובן הבדל תהומי בין מה שאנו מכנים משפט טבעי לבין התפיסה הנאצית, שעיקרו בהבחנה בין נורמות אוניברסליות לקהילתיות. לפי תורת המשפט של הרייך השלישי, משפט הטבע הוא אתני, הוא עניין שנקבע לפי העדפותיה של הקהילה הרלוונטית, ובהקשר הנאצי זו כמובן תיאוריית הגזע. בלשונו של משפטן בן התקופה, "אין צדק השוכן בכוכבים; אין זכות שווה הטבועה ביחיד; לכן אין שום משפט טבע אוניברסלי שאינו אתני. יש רק נורמה אחת התקפה במידה שווה לכל היחידים, והיא שהם חיים בהתאם לציוויי גזעם" (עמ' 160).

מנקודת מבט עכשווית, הדיון הזה עוסק אם כן בשתי סוגיות עקרוניות. סוגיה אחת היא אופן הזיהוי של עקרונות היסוד. כלומר, הנורמות שאינן חלק מן המשפט עצמו אך יש להן תפקיד משמעותי בפרשנות המשפט ובקביעת סמכויות השלטון. המתח הוא בין אוניברסליות לפרטיקולריות, או מה שפרנקל מכנה בין תפיסה רציונלית כבסיס למענה מהו המוסר לבין תפיסה לא־רציונלית, שעיקרה איתור התפיסות המקובלות בקהילה הרלוונטית בזמן נתון (פרנקל מדמה זאת להבחנה בין "הפיזיקה הקלאסית, שראתה בגילויים של חוקי טבע בעלי תוקף אוניברסלי את המטרה הנעלה ביותר של העבודה המדעית, [לבין] משפט הטבע האי־רציונלי והקהילתי שיסודו בביולוגיה" (עמ' 184)). לפי גישה זו, "הנציונל סוציאליזם קובע כהנחת יסוד את אי־השוויון הגזעי, שאותו, על פי הנאצים, אי אפשר לשנות" (עמ' 162). דברים אלה מצביעים על הסיכון שבהסתמכות על תיאוריות של משפט טבעי, בוודאי כאשר הבסיס להן הוא תפיסות היסוד של חברה נתונה, תוך קביעה מי נכלל ב"קהילה" הרלוונטית ועמדותיו של מי מודרות ממנה.

השאלה שעולה מכאן, וזו כאמור הסוגיה השנייה, היא אם לאור ערכו הסגולי של שלטון החוק, מוטב להימנע מלהסתמך יתר על המידה על המוסר בקביעה מהו הדין. החשש הוא שהסתמכות כזו על המוסר בקביעת המצב המשפטי תביא להחלשה של עקרון שלטון החוק ותאפשר, כעניין של הכשר חברתי, שימוש לרעה בתפיסה זו, לשם הפיכת תפיסות מוסריות מעוותות כבסיס חלופי למשפט, כפי שנעשה ברייך השלישי. זוהי שאלה שהמענה לה אינו חד־משמעי, שהרי המחיר של הסתמכות בלעדית על ההיבטים הפורמליים של שלטון החוק עלול להיות יקר. אך הדיון שמציע פרנקל מצביע על הסיכון שבהסתמכות־יתר על עקרונות יסוד "בלתי כתובים", הסתמכות שיש שעלולים לפרשה, בטעות, כפתח להחלת תפיסות של מוסר נוהג ולא של מוסר תבוני.

פרנקל מציע תזה נוספת, שבאה לידי ביטוי בשם הספר, ולפיה בגרמניה פעלו, בו־זמנית, שתי מערכות משפט. העיקרית שבהן ביטאה כאמור שלילה של שלטון החוק, אך לצדה המשיכה לפעול, בתחומים מסוימים, מערכת משפטית "רגילה", שבה רשויות השלטון כפופות לחוק. המקומות שבהם השלטון בחר לשמר את עקרון שלטון החוק נקבעו לפי התפיסה החברתית־כלכלית של המשטר שעניינה קפיטליזם קיצוני, שסוכמה בדברים הבאים של היועץ המשפטי של הגסטפו: "חיוני הוא שרבות מפעילויות המדינה תתבצענה בהתאם לכללים המשפטיים ושניתן יהיה להעריך אותן מראש, כדי שהאנשים הנוגעים בדבר יוכלו להיערך לשביעות רצונם" (בעמ' 114). אולם העובדה שהשלטון שמר בידיו את האפשרות להגבלת חירויות כל אימת שירצה, וההימנעות מהחלת שלטון החוק על יהודים גם בנושאים שנגעו לרכוש הפרטי, מטילים ספק בקביעתו של פרנקל שבגרמניה הנאצית נשמרו "איים" שבהם כובד שלטון החוק.

הבחירה לתרגם את הספר לעברית, תרגום שהוא מלאכת מחשבת, ולהוציאו לאור לישראל בימים אלה, ראויה לכל שבח. הספר המטלטל ומעורר המחשבה הזה הוא בעיניי קריאת חובה לכל מי שמתעניין בהיבטים של משפט ופוליטיקה, ביקורת שיפוטית ושלטון החוק, מנקודת מבט היסטורית ועכשווית כאחד.

המדינה הדו-ערכית
תרומה לתאוריה של הרודנות
ארנסט פרנקל
מאנגלית: עודד פלג
כרמל, 2019, 295 עמ'

תגיות: ארנסט פרנקלביקורתגרמניההמדינה הדו-ערכיתמוסף שבתספרות

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    פלסטינים השתלטו על אתר קדום – וסיור לישראלים בוטל

    הידיעה הבאה

    מסע אל כנסי הבחירות חושף את שורשי המחלוקת

    כתבות קשורות

    נתב"ג. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

    היורדים מהארץ לא מפסיקים להתעסק בה

    רחלי מלק-בודה
    03-05-2025

    בתוך הכאוס הישראלי מסתתר איזשהו סדר עמוק ומסונכרן. אפילו מי שעוזב את הארץ פיזית מתקשה להתנתק ממנו

    ריקוד המכונה: השפעת הבינה המלאכותית על עולם המוזיקה

    שרול גוטמן
    01-05-2025

    מתהליך יצירה שמתחיל מבטן, רגש ונשמה למערכת של הנחיות, קונספטים ופירוט טכני. עידן ה–AI במוזיקה

    כבר לגמרי טבעי למוזיקה הישראלית. מארק אליהו. צילום: אריק סולטן

    מארק אליהו מופיע והמחזמר שיקגו בישראל: מה שעולה בשבוע הקרוב

    יהודית טל
    01-05-2025

    מדריך מוצש לשבוע הקרוב // 2-9.5

    הידיעה הבאה

    מסע אל כנסי הבחירות חושף את שורשי המחלוקת

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD